נשיא צרפת עמנואל מקרון הכריז הערב (ד') על עוצר לילי בפריז ובשמונה ערים נוספות במדינה – ערים שבהן כשליש מכלל אוכלוסיית צרפת – בעקבות ההתפשטות המואצת של נגיף הקורונה. הנשיא הדגיש כי הוא עדיין מתנגד לסגר כולל, אך הזהיר ש"המצב מדאיג".
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם מסכה ב בית ספר יסודי ליד פריז קורונה
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם מסכה ב בית ספר יסודי ליד פריז קורונה
"לא איבדנו שליטה". מקרון מתנגד לסגר כולל
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מכריז על הגבלות קורונה חדשות
נשיא צרפת עמנואל מקרון מכריז על הגבלות קורונה חדשות
הנשיא בראיון שלו הערב לטלוויזיה הצרפתית. תשכחו מביקורים חברתיים
(צילום: AFP)
העוצר שעליו הכריז מקרון יחל בשבת, ובמהלכו ייאסר על האזרחים לצאת מבתיהם מסיבות שאינן חיוניות, מהשעה 21:00 ועד השעה 06:00 שלמחרת. "צריכה להיות להם סיבה טובה", אמר מקרון על אזרחים שירצו לצאת מהבית בשעות הללו, בראיון לאחד מערוצי הטלוויזיה בארצו. הסגר יימשך חודש אחד לפחות, אך מקרון אמר שממשלתו מעוניינת להאריכו לשישה שבועות. מלבד פריז, עוצר לילי יחול גם על מרסיי, טולוז, ליון, ליל, מונפלייה, סנט אטיין, רואן וגרנובל.
מקרון הוסיף שמי שיפר את העוצר עלול לקבל קנס בגובה של 135 אירו. מי שיפר את העוצר פעם נוספת, ייקנס כבר בסכום של 1,500 אירו. הוא קרא לתושבי הערים הגדולות לשכוח מביקורים במסעדות ובבתים של חברים. הגבלה נוספת שעליה הודיע מקרון אוסרת על יותר משישה בני אדם להתכנס סביב שולחן במפגשים משפחתיים. נסיעות חיוניות, כאמור, יהיו מותרות, ולא יהיו הגבלות על התחבורה הציבורית ועל נסיעות בין אזורים בתוך צרפת.
6 צפייה בגלריה
בית חולים מחלקת קורונה ב פריז צרפת
בית חולים מחלקת קורונה ב פריז צרפת
בבית חולים בפריז. מספרי הנדבקים מאמירים
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
בית חולים מחלקת קורונה ב פריז צרפת
בית חולים מחלקת קורונה ב פריז צרפת
(צילום: רויטרס)
ההכרזה על העוצר הלילי נעשתה זמן קצר לאחר שממשלת צרפת חידשה את מצב החירום הבריאותי ברחבי המדינה, הכרזה שמאפשרת לה להטיל הגבלות נוקשות יותר, כמו עוצר לילי. הכרזה קודמת כזו בתקופת הגל הראשון שימשה את הממשלה בפריז על מנת להטיל אז סגר כולל.
"אנחנו חייבים לפעול", אמר מקרון. הוא הדגיש שצרפת "לא איבדה" שליטה על הנגיף, אך ציין כאמור ש"אנחנו במצב מדאיג". הערב דיווחה צרפת על 22,591 נדבקים שאובחנו בתוך 24 שעות – הפעם השלישית בששת הימים האחרונים שמספר הנדבקים היומי עומד על יותר מ-20,000. עד כה גבה הנגיף את חייהם של יותר מ-32,000 צרפתים.
ההגבלות החדשות בצרפת מצטרפות לשורה ארוכה של הגבלות שמטילות ממשלות ברחבי יבשת אירופה. כולן מנסות להימנע מחזרה לסגר מלא, למרות הזינוק המדאיג במספר הנדבקים והחולים המאושפזים בבתי החולים.
6 צפייה בגלריה
 בדיקת קורונה לילדים באיטליה
 בדיקת קורונה לילדים באיטליה
בדיקת קורונה לילדים באיטליה
(צילום: AP)
היום נכנס לתוקף "סגר חלקי" שהוכרז בהולנד, ובמסגרתו ייאלצו מסעדות ובתי קפה להיסגר. מוקדם יותר היום ממשלת קטלוניה שבספרד הכריזה כי היא אוסרת למשך 15 יום, החל ממחר, את פתיחתם של מסעדות וברים לאירוח, ותתיר להם למכור את מוצריהם בטייק-אוויי בלבד. במסגרת הצעדים החדשים שעליהם הכריזה ממשלת קטלוניה, יוגבלו גם תנאי הפתיחה של חנויות ושל פארקים.
גם איטליה, שספגה את המכה הקשה ביותר עם פרוץ המגפה בפברואר ובמרץ, דיווחה הערב על זינוק במספר הנדבקים. ביממה האחרונה אובחנו בה עוד 7,332 נשאים – שיא יומי מאז תחילת ההתפרצות. מדובר גם בזינוק לעומת המספר היומי שדווח אתמול, 5,901.
עוד 43 חולי קורונה מתו ביממה האחרונה בארץ המגף, לעומת 41 אתמול. מדובר במספרים קטנים בהרבה מאלו שאיטליה דיווחה בגל הראשון, אז מספרי המתים הגיעו בשיאם ליותר מ-900. עד הערב, השיא היומי של נדבקים חדשים היה ב-21 במרץ, בעיצומו של הסגר הכולל שהוטל באיטליה. אז דווח על 6,557 נדבקים, ובאותו יום מתו 793 חולים.
אלא, שכפי שכבר ידוע היטב בעולם, הגידול בתמותה דורש זמן רב יותר מאשר הגידול בתחלואה. היום הזהירה המדענית הראשית של ארגון הבריאות העולמי, סומיה סוואמינת'ן, מפני העלייה הצפויה בתמותה מהנגיף, מספר שעומד כיום בעולם על כ-5,000 מתים בכל יום. עד כה גבתה המגפה ברחבי תבל את חייהם של יותר מ-1.1 מיליון איש, ו-38 מיליון אובחנו כנשאים מאומתים, אם כי לאחרונה העריך ארגון הבריאות שייתכן כי 10% מאוכלוסיית העולם כבר נדבקה בקורונה.