לראשונה מאז ההצבעה הדרמטית אתמול בקריאה טרומית על פיזור הכנסת, ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי שוב זה ליד זה: יממה אחרי שהם ישבו גב אל גב בעת שכחול לבן הצטרפה לאופוזיציה והצביעה בעד פיזור הכנסת, נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ בטקס לרגל הגעת עולים מאתיופיה. ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
הבוקר (יום חמישי) הגיעו ארצה 316 עולים ראשונים במסגרת מבצע עלייה "צור ישראל", בליווי שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה ששבה מביקור עבודה באדיס אבבה. מחר ינחתו בישראל 100 עולים נוספים.
את מאות העולים שהגיעו לישראל לאחר שנים רבות של המתנה קיבלו נתניהו וגנץ בטקס קבלת פנים חגיגי - ועל רקע המשבר הפוליטי. בנוסף קיבלו את פניהם גם שר החוץ גבי אשכנזי, שר האוצר ישראל כץ, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג ובכירים נוספים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס: "אני לא זוכר שהתרגשתי כל כך למראה ציוני כל כך מזוקק שמבטא את כל התכונות שלנו, כשרואים את העולים יורדים מהמטוס עם סלים כמו שאני זוכר בילדותי, יורדים נוגעים בקרקע ארץ ישראל, האמא משתטחת לנשק את האדמה. זו המהות של הסיפור היהודי והציוני ולכן אחינו ואחיותנו אנחנו נרגשים לקבל אתכם כאן. ברוכים הבאים למדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"במגעים שאני מקיים יחד עם המועצה לביטחון לאומי עם ממשלת סודן", הוסיף נתניהו, "ביקשתי לאפשר לבני המשפחות להגיע לאתרים בסודן, שם נספו יקיריהם ואנחנו מתקדמים במהלכים האלה". עוד אמר כי ביקש "לקדם את חזרתו של אברה מנגיסטו. אנחנו לא נוותר עד שנחזיר את כל השבויים שלנו הביתה. קהילת אתיופיה שבה שלב אחר שלב למולדת; תהליך הקליטה לא היה קל, אבל אנחנו כל הזמן מפיקים לקחים כדי לשפר את ההשתלבות של יוצאי אתיופיה בישראל".
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ נשא דברים אחרי ראש הממשלה נתניהו ואמר: "אני מתרגש להיות פה כמי שהייתה לו הזכות והכבוד להשתתף במבצע משה, לתפקד במבצע שלמה ולפגוש את פנינה (תמנו-שטה - ס.ח) במדבר בחושך ולא לדעת שנזכה לקבל כאן את העולים. נחשפתי אז לתעצומות הנפש של אלפי אנשים שהציונות בוערת בעצמותיהם אלפי שנים והובילה אותם לצעוד אלפי קילומטרים לירושלים".


עוד אמר גנץ: "יחד אנו מממשים את החזון היהודי, קיבוץ גלויות בארץ ישראל. אתם, עולי אתיופיה היקרים שעולים לשעריה של הארץ הזו, נושאים על גביכם מסורת נפלאה של אלפי שנים, וזו חובתה של ישראל לדאוג לכם לבית מסביר פנים. אנחנו חייבים להפיק את הלקחים ולוודא שתהליך הקליטה יהיה טוב יותר מבעבר, בחינוך, בצבא ובתעסוקה אנחנו צריכים ללוות את העולים".
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה, שהגיעה עם העולים ארצה וליוותה אותם בימים האחרונים בתהליך העלייה, אמרה בהתרגשות" "יצאתי למסע בן שבוע ימים כדי לנסות לגשר על פער של עשרות שנים של אלפים מיהודי אתיופיה שנשארו מאחור אחרי מבצע שלמה, שמבקשים דבר בסיסי להתאחד עם בני ובנות משפחותיהם.
"קשה לתאר במילים את הכאב לצד התקווה של אנשים רבים מבוגרים וצעירים שראו אותי מגיעה כנציגה של ממשלת ישראל הבטחתי להם שלא נפנה להם עורף ועכשיו זו יריית הפתיחה. נדאג שרוח האחדות וקבלת הפנים לה אתם ראויים תישאר ותישמר. ברוכים הבאים לארץ, ברוכים השבים הביתה".
יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר בטקס: "העלייה הזו, כמו עליות קודמות, מקבלת תמיכה עצומה מיהדות התפוצות. לכל מבצע יש את הרגע שזכור לכולם. בטיסה הזו היו אספה ירגטו בן ה-36 עם אשתו וארבעת ילדיהם. הוריו לא הספיקו להכיר את ילדיו ועכשיו אמו פגשה אותו כאן בחוץ והם התחבקו והתנשקו. אלה רגעים מרגשים". עוד הוסיף: "אני קורא לכלל החברה הישראלית לחבק ולחזק את העולים החדשים ולעזור להם".


אתמול בהצבעה, למרות היעדרות חברי הכנסת של רע"מ בראשות ח"כ מנסור עבאס, השיגה האופוזיציה רוב של 61 חברי כנסת לעומת 54 מתנגדים. חברי הכנסת של כחול לבן תמכו בהצעה והיא עברה לוועדת הכנסת שתדון בה ביום שני לפני הקריאה הראשונה, ואז תשוב לוועדה לפני הקריאה השנייה והשלישית שאמורות להתקיים בשבועות הקרובים.
רגע לפני ההצבעה על החוק אמר יו"ר כחול לבן בני גנץ במשדר המיוחד של אולפן ynet כי "אם נתניהו יעביר תקציב, הכול יסתדר".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
נתניהו וגנץ במליאה בזמן הדיון בחוק לפיזור הכנסת
(צילום: דני שום טוב, דוברות הכנסת)
"אין לי שיח עם יאיר לפיד, אבל יש אנשים שנמצאים במגעים", אמר גנץ בתשובה לשאלה על אפשרות של ממשלה חליפית והוסיף: "כל דבר שימנע בחירות הוא דבר רצוי. הפתרון הטוב ביותר הוא שהתקציב הזה יועבר והממשלה הזו תמשיך לתפקד. הליכוד צריך להחליט שהוא מעביר את התקציב, נתניהו צריך לשים את התקציב בראש סדר העדיפויות שלו ואז הכול יסתדר".
גנץ הבהיר עם זאת כי אישור התקציב בממשלה לא יספק אותו: "זה לא מספיק לי, אני צריך שזה יעבור בכנסת בשלוש קריאות. יש הסכם ויש תאריך ויש לוחות זמנים ויש חוק".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בכנסת
(צילום: יואב דודקביץ')
כמו כן, שעות לאחר שההצעה לפיזור הכנסת עברה בקריאה טרומית, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בחריפות את יו"ר כחול לבן בני גנץ וכינה אותו "נגרר אחרי לפיד ובנט" - ואת מפלגתו כ"אופוזיציה בתוך קואליציה".
נתניהו פתח את דבריו ופירט באריכות על המאבק בקורונה ועל המהלכים המדיניים והביטחוניים האחרונים. אחרי דקות ארוכות התפנה ראש הממשלה לדבר על בני גנץ ותקף בחריפות אותו ואת מפלגתו. "לצערי בני גנץ נגרר אחרי לפיד ובנט", אמר נתניהו. "עם ישראל רוצה חיסונים ולא בחירות. צריך לשים את הפוליטיקה בצד, יהיה מספיק זמן לזה וצריך לפעול יחד למען אזרחי ישראל".


"אם כחול לבן יפסיקו את פיזור הכנסת תהיה אחדות, אבל זה לא יכול להיות אם כחול לבן יקיימו ממשלה בתוך ממשלה, אופוזיציה בתוך קואליציה, 'קואזיציה'", הוסיף נתניהו. "מדברים על אחדות ולא מפסיקים לתקוף את הממשלה, מקבלים החלטות בממשלה ואחר כך מצביעים נגדן בכנסת. למשל ההסכם על המינויים. עשינו הסכם שנקים ועדה שתמנע את המכרזים האפורים האלה, של 'חבר מביא חבר'. הם לא מוכנים לעשות את זה. מדברים על ממלכתיות ומקימים ועדות חקירה".
בינתיים, בין הליכוד לכחול לבן שורר נתק מוחלט, ביהדות התורה הצהירו כי ימשיכו עם בלוק הימין, ברשימה המשותפת נוצר קרע בעקבות סירובו של מנסור עבאס לתמוך בפיזור הכנסת בקריאה טרומית, ונדמה שרק שחקן פוליטי אחד נותר דומם ולא אמר דבר במהלך היום הדרמטי - אביגדור ליברמן.
בכחול לבן עדיין מתלבטים באיזה מסלול עדיף להם לבחור לפני הבחירות - קידום הצעות החוק לפיזור הכנסת, שעשויות לקבוע כי הבחירות ייערכו לקראת הקיץ, אז יגיעו כבר חיסונים לישראל, או להמתין שתקציב המדינה לא יעבור ב-23 בדצמבר ואז הדרך לבחירות במרץ כבר תיסלל מעצמה.
כך או כך, האתגר הבא של תומכי הבחירות ומתנגדיהן כאחד יגיע ביום שני, אז תגיע ההצעה לפיזור הכנסת שאושרה בטרומית לוועדת הכנסת, שבראשה עומד איתן גינזבורג מכחול לבן ולמפלגתו יש בה רוב. במקביל, ינסו בימין למשוך את הטיפול בחוק לוועדת חוק, חוקה ומשפט, שבראשה עומד יעקב אשר מיהדות התורה.