7 צפייה בגלריה
הבגרויות, הציונים והמובילים
הבגרויות, הציונים והמובילים
הבגרויות, הציונים והמובילים
(צילום: רועי עידן)
פיתוח אינטליגנציה רגשית, יחסי אמון, התנדבות וסקרנות: מנהלי בתי הספר שהגיעו לצמרת טבלת ציוני הבגרויות חושפים את סודות הצלחתם. הציונים נחשפו במסגרת פרויקט מיוחד של ynet בשיתוף התנועה לחופש המידע שבו הוצגו ציוני הבגרות של 2019, השנה שקדמה לפרוץ מגפת הקורונה בארץ.

באולפנת בהר"ן בגדרה, שהגיעה למקום השני במקצוע הבעה (2 יחידות לימוד), התרגשו מהבשורה המספקת, אם כי זו לא הפעם הראשונה שהם נמצאים ברשימת המצטיינים.
ראש האולפנה, הרב משה נוימן, ציין כי מה שהביא להישג הוא שילוב של דרך חשיבה על העולם, וצוות המורות, לדבריו. "הבנות תמיד אומרות שהמורות לספרות ולהבעה נתנו להן המון ידע", הוא אמר.
הרב נוימן סיפר כי הוא ונשות הצוות "מציבים במעלה סדרי העדיפויות את האישיות, ולאו דווקא רק את החינוך". דוגמה לכך היא העובדה שבמהלך הבחינות השונות אין משגיחים בכיתות - "כי יש לנו אמון בבנות". לדבריו, הם פועלים כך במשך שנים רבות באמצעות אישור מיוחד שניתן בנושא ממשרד החינוך.
"אנחנו שמים דגש על עניינים חברתיים", הוסיף הרב נוימן, "יש לאולפנה גמ"ח (מחסן השאלת ציוד לנזקקים) ומועדונית שהבנות מפעילות. פעולות אלה מפתחות את האישיות והאינטליגנציה הרגשית שלהן. בנות סקרניות שלומדות וקוראות הרבה, הן בסופו של דבר ורבליות יותר".
"על אף שיש להן סמארטפונים כשרים, הן עסוקות כאן מאוד בלעדיהם", הוא מספר, "הן עוזרות בנושאים חברתיים ומתנדבות הרבה, וכך גם נחשפות לצדדים הפחות טובים של העולם - אבל עם זאת הן עוסקות בנתינה והובלה. הדברים הללו גורמים להן לחשוב, ובסופו של דבר עוזרים להן בתחום ההבעה".
7 צפייה בגלריה
הרב שמואל רוזנבלום
הרב שמואל רוזנבלום
"מנסים לדחוף את כולם קדימה". שמואל רוזנבלום
מצטיינת נוספת, הפעם במקצוע המתמטיקה, היא ישיבת בני עקיבא לפיד מהעיר מודיעין מכבים רעות - שהגיעה למקום השלישי בכל הארץ עם ציון 92.37.
הרב ד"ר שמואל רוזנבלום, ראש ישיבת בני עקיבא לפיד תורת נחום במודיעין ב-16 השנים האחרונות, העיד כי לא הופתע מהתוצאות הטובות. "יש פה השקעה גדולה מאוד של הצוות ועבודה מדויקת ביותר עם התלמידים", הוא הסביר, "אנחנו מנסים לדחוף את כולם קדימה, משתדלים להוביל רבים מהתלמידים למגמות של ארבע וחמש יחידות. לא רק הממוצע חשוב לנו, אלא גם העובדה שכ-30% מכלל התלמידים שלנו ניגשו לחמש יחידות, וכ-35% ניגשו לארבע יחידות".
רוזנבלום, שביקש להדגיש כי "מדובר במוסד חינוכי הטרוגני שמקבל את כל סוגי התלמידים מכל הארץ", הוסיף: "הציונים שהתקבלו קשורים לעולם הערכי שאנחנו מעניקים לתלמידים. אנחנו מחנכים אותם להצטיין בכל דבר, גם בעולם הרוחני, בנושא התגייסות לצה"ל, ביכולת שלהם לרכוש מקצוע כשהמוטיבציה היא 'ללכת בגדול' על דברים ולחיות חיים משמעותיים".
על סגל ההוראה הוא אמר: "כמובן שאי אפשר לעשות את כל זה, להגשים את החזון, ללא המורים. יש לנו צוות שמשקיע מאוד, לומד עם התלמידים גם בשעות הערב. התלמידים מצדם אוהבים את הצוות כי הם מבינים שהמורים נותנים מעצמם את המקסימום - וזה גם חלק מסוד ההצלחה".
7 צפייה בגלריה
גאולה סטי
גאולה סטי
גאולה סטי. "מקיימים מפגשים רק באנגלית"
הישגים טובים במקצועות המתמטיקה והאנגלית נרשמו גם בתיכון "עתיד למדעים" בלוד. גאולה סטי, מנהלת התיכון, אמרה כי "מדובר בהישגים יפים שמשקפים את רוח בית הספר והפעילות לאורך כל השנה. הם הביטוי להצטיינות אחרת בכל אורחות החיים, ולא רק בהקשר הלימודי".
בדומה למנהלים אחרים, גם בתיכון זה משקיעים רבות במערכי הלמידה - אך גם בתחומים נוספים מחוץ לספרי הלימוד העבים. "אנחנו מובילים למצוינות מדעית תוך שילוב של מערך בלתי-פורמלי ומיזמים חברתיים-קהילתיים. יש לנו מרכז למידה שפועל כל השנה שבו תלמידים מסייעים לשכבות גיל נמוכות יותר. זה מערך שגורם להם לשאול שאלות, מייצר קבוצות למידה".
על הנעשה במוסד החינוכי במקצוע האנגלית סיפרה סטי: "אנחנו מתעסקים כמובן בלימוד השפה, אבל עושים דברים נוספים כמו כנסים ודיבייט שבהם מדברים רק באנגלית. היום למשל אספנו כ-200 תלמידים שנפגשו ודיברו על האו"ם, והכול באנגלית. אותו דבר קורה בשיתופי פעולה שונים בעיר, יש לנו מיזמים מגוונים שבהם נפגשים ומדברים רק באנגלית. זה חלק מלהיות מצוין, וגם מעלה את הרמה וההישגים. זה המתכון להצלחה".
גם סטי שיבחה את צוותי ההוראה: "כמובן שלא היינו יכולים לעשות זאת בלי צוות המורים הוותיק והמעולה שלנו. מדובר בצוות שמקדיש את עצמו ללמידה עקבית וללא הפסקות".

"המשולש הקדוש: מורים-הורים-תלמידים"

קריית אונו שמרה על מקומה הראשון בציון הממוצע בחמש יחידות מתמטיקה בקרב הערים הגדולות, עם ציון של 87.21 - שש נקודות מעל הממוצע הארצי. עם זאת נרשמה ירידה של נקודה בהשוואה לשנה שקדמה לה.
7 צפייה בגלריה
ציפי רוזנבוים. "שיתוף הפעולה מביא אותנו להוציא את המיטב"
ציפי רוזנבוים. "שיתוף הפעולה מביא אותנו להוציא את המיטב"
ציפי רוזנבוים. "שיתוף הפעולה מביא אותנו להוציא את המיטב"
(צילום: ירון ברנר)
מנהלת תיכון בן צבי בעיר, ציפי רוזנבוים, התייחסה לנתונים: "אנחנו מכוונים את עצמנו להפיק את המקסימום מכל תלמיד, גם במקצועות אנגלית וספרות הגענו להישגים מכובדים. בית הספר שלנו הוא מגוון, אנחנו משקיעים המון מחשבה בהכנת שנת הלימודים בכל פעם מחדש לצד המסקנות מהשנה הקודמת.
"המשולש הקדוש הוא מורים-הורים-תלמידים, שיתוף הפעולה הוא שהוביל אותנו להוציא מכל תלמיד את המיטב", הוסיפה רוזנבוים, שהעריכה שגם אחרי שנת לימודים קשה בצל המגפה - ההישגים המרשימים יישארו.
ראש העיר קריית אונו ישראל גל ציין: "התוצאות ממלאות אותנו בגאווה גדולה, בוודאי כשמדובר במגמה שנמשכת כבר כמה שנים. כל זה קורה בזכות מערכת חינוך עירונית יציבה, חזקה ותומכת, בזכות השקעת משאבים, וכמובן בזכות תלמידות ותלמידים שגדלו בבתים עם ערכים של מצוינות שבהם כולנו מאמינים".
7 צפייה בגלריה
ישראל גל
ישראל גל
"גאווה גדולה". ראש העיר קריית אונו ישראל גל
(צילום: ראובן קופוצ'ינסקי)
ומיד אחריה ניצבת רעננה, עם ציון ממוצע של 86.01 בחמש יחידות מתמטיקה. מנהלת אגף החינוך בעיר, רויטל שפירא, הסבירה: "ילד שמצליח להתמודד עם הקושי בחמש יחידות במתמטיקה זוכה למיומנות לחיים - בצבא, במקום העבודה וגם לאחר מכן. זה הרבה מעבר למתמטיקה, מדובר בפיתוח חוסן בקרב הילדים להתמודד ולהצליח. גם אם ילד נכשל הוא מנסה עוד פעם, וכל זה בליווי מבוגר משמעותי שמלווה אותו".
שפירא ציינה את החשש מפני ירידה בהישגים על רקע שנת הלימודים האחרונה, שהייתה מקוונת בעיקרה. "עבור חלק מהילדים הלמידה מרחוק לא התאימה, קשה הרבה יותר בזום. עם זאת, המורים שלנו מסורים מאוד ואנחנו מקווים לתוצאות טובות גם אחרי השנה הזאת".
את ההובלה בקרב הערים הגדולות בחמש יחידות אנגלית קטפה רמת השרון עם הציון 92.1 - חמש נקודות מעל הממוצע הארצי.
דוברת וייזר, המחזיקה בתיק החינוך בעירייה, סיפרה כי העבודה הקשה של התלמידים והמורים היא זו שהביאה להישג המרשים. "כבר מגני הילדים אנחנו משקיעים בחינוך מעבר להמלצות משרד החינוך. במקצועות הליבה אנחנו מדללים את הילדים במודל של קפסולות, המורה יוצאת החוצה ומלמדת בקבוצות קטנות כך שכל תלמיד מקבל את המענה שהוא זקוק לו. כך גם בחטיבות הביניים והתיכון - אנחנו דוגלים בכיתות קטנות".
7 צפייה בגלריה
דוברת וייזר. "המעבר לקפסולות היה קל, לרוב נוהגים כך"
דוברת וייזר. "המעבר לקפסולות היה קל, לרוב נוהגים כך"
דוברת וייזר. "המעבר לקפסולות היה קל, לרוב נוהגים כך"
(צילום: סיגל איילנד שילמן)
בשל אותו ניסיון בלימוד קבוצות קטנות, אמרה וייזר כי המעבר לקפסולות בהתאם לתקנות החירום שהוטלו השנה היה קל יותר עבורם. "כל המשאבים שהשקענו בילדים האלה מגיל צעיר באים לידי ביטוי גם בהישגים שלהם בתיכון", היא הוסיפה.
את הציון הגבוה ביותר במקצוע האנגלית ב-2019 קיבל תיכון נזירות סנט-ג'וזף בנצרת. מנהל בית הספר, נאדר חאג', סיפר כי זו השנה השנייה שהמוסד החינוכי זוכה במקום הראשון בחמש יחידות אנגלית. "אנחנו לא מלמדים שלוש יחידות, רק ארבע או חמש, כי מספר קטן של יחידות לא מקנה לתלמידים כניסה לאוניברסיטה", ציין.
"בכל שכבה יש לנו שלוש כיתות וכולם ניגשים לשתי הרמות הללו", הוסיף המנהל, "68 תלמידים ניגשו לחמש יחידות לימוד, מדובר במספר גדול מאוד היות שבאותה שכבה לומדים 110-100 תלמידים. יש לנו צוות הוראה מצוין לאנגלית - חמש מורות ומורים וכן רכזת של המקצוע, עמאל ימיני. הצוות הזה עובד מדי יום בהרמוניה, פועל להכין את הלימודים וילדים אך לא רק לבגרויות".
חאג' סיפר עוד: "בבית הספר שלנו מדברים בשפה הערבית, אך ניגשים גם בעברית ואנגלית. עד לאחרונה היו לימודי צרפתית, גם כן בחמש יחידות, והתלמידים ניגשו להיבחן בכל השפות הללו. אנחנו מקיימים מגוון פעילויות, כמו חילופי סטודנטים עם בית ספר מזלצבורג בגרמניה כבר יותר מ-15 שנים. התלמידים שלנו נוסעים לשבועיים לשם, ואנחנו מארחים תלמידים כאן. זה מקנה לתלמידים שפת דיבור טובה מאוד, ומוסיף ערך לרמת האנגלית שלהם בבית הספר.
7 צפייה בגלריה
"אין 3 יחידות, רק 4 או 5". סמיר נסאר ונאדר חאג'
"אין 3 יחידות, רק 4 או 5". סמיר נסאר ונאדר חאג'
"אין 3 יחידות, רק 4 או 5". סמיר נסאר ונאדר חאג'
"הציון שהשגנו השנה נותן לנו הרגשה מצוינת", הוא המשיך, "שנה לפני כן היינו במקום ראשון באנגלית ברמת חמש יחידות לימוד ובמקום ראשון גם במקצוע מורחב - מדעי המחשב ברמת חמש יחידות. זה מוסיף הרבה לבית ספר, שהוא מוכר בנצרת ומונה כ-1,550 תלמידים. הוא גם הגדול ביותר - לומדים בו תלמידות ותלמידים מגני ילדים עוד מטרום חובה, והם ממשיכים איתנו עד כיתה י"ב. יש לנו 95% זכאים לתעודת בגרות - נתון מהגבוהים בארץ. הממוצע בבחינות הבגרות עמד על 95.96".
בעראבה שבגליל התחתון נהנו גם כן מתוצאות טובות. מנהל בית ספר מקיף אלבטוף, סמיר נסאר, סיפר על ההישגים בשנת 2019: "הציון הממוצע בחמש יחידות מתמטיקה היה 91.4. היו כאן 40 תלמידים שניגשו לחמש יחידות והם היו כ-26% מכלל המחזור".
"זו לא פעם ראשונה, גם לפני שלוש שנים היינו במקום הראשון עם ציון ממוצע של 95.6, וגם הפעם שמחים על המקום המכובד", הוא הוסיף, "אנחנו מאוד דואגים לתלמידים שלנו, עוקבים אחרי כל תלמיד ותלמיד, מקדישים הרבה שעות תגבור ושעות אישיות עם כל אחת ואחד. אנחנו מקיימים ישיבות הערכה תכופות, בכל הרמות, עד להגעה לתוצאות".
גם נסאר שיבח את צוותי המורים: "צוות המתמטיקה שלנו הוא מאוד מקצועי, הוא גם צעיר. כל בית הספר מאוד גאה בכל התלמידים, רק לפני יומיים קיבלתי 51 תעודות הצטיינות למחזור 2019 ממנכ"ל משרד החינוך . מדובר בכ-45% מהתלמידים במחזור".