4 צפייה בגלריה
נחמן אש יולי אדלשטיין
נחמן אש יולי אדלשטיין
אדלשטיין ואש
(צילום: הדר יואביאן, אבי מועלם)
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, הזהיר היום (שני) את שרי הממשלה מעלייה תלולה במקדם ההדבקה בימים הקרובים - וממליץ לממשלה שלא להקדים את מתווה היציאה. לדבריו, עד שמקדם ההדבקה ירד ל-0.79, הוא עלה בשבוע האחרון בצורה חדה ועומד על 1.
לדבריו, אירועי פורים ככל הנראה יתרמו לעלייה נוספת במקדם ההדבקה בשבוע הקרוב. פרופ' אש ציין כי מוטב לחכות לנתוני התחלואה ביום רביעי ולפיהם לקבוע את המשך הפתיחה.
פרופ' אש ציין כי הירידה בחולים הקשים היא איטית יותר מהמצופה - וכי התחזית הייתה אופטימית. "אנחנו לא יודעים להסביר מדוע הירידה של החולים הקשים יותר איטית, וזה מדאיג אותנו", אמר הפרויקטור. פרופ' אש הוסיף כי התמותה ירדה לכ-20 בני אדם ביום.
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
אש: "הירידה במספר החולים הקשים איטית מהמצופה"
(צילום: EPA)
לדבריו, מספר החולים במצב קשה הוא המפתח למדידת הפתיחה של המשק. "צריך לזכור שאם מספר המאומתים יעלה למספר גבוה מאוד - ויש אפשרות כזאת אם נפתח את כל המשק - גם מספר החולים קשה יעלה", ציין הפרויקטור. "אם זה עולה למספרים מסוכנים צריך לדעת לעצור. זאת לא הנקודה עכשיו אבל אני לא רוצה שתהיה תחושה שאפשר להתנהג כרגיל והתחלואה לא תעלה. זה לא כך".
שרי הממשלה התנגדו לדבריו של הפרויקטור. השרים אריה דרעי ואופיר אקוניס אמרו כי לדעתם חייבים להמשיך עם פתיחת ההגבלות כמתוכנן. גם שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי הוא מציע להתקדם ביום ראשון בהתאם להצעה המקורית. לדבריו, "אנחנו מסכימים שהמצב פחות מדאיג ממה שהיה לפני החיסונים".
אדלשטיין הוסיף כי "מסעדנים - בהתחלה חשבנו שמסעדות גדולות עם תו ירוק וקטנות בלי תו ירוק. הם באו והציעו שבפנים ישבו רק מחוסנים ומחלימים ובחוץ עם מרחק ולפי התו הסגול. אנחנו מקבלים את זה כדי להגיע להבנה עם כל הגורמים. אנחנו רואים הקפדה על התו הירוק בחדרי הכושר, בבתי מלון ומה שנפתח". ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בהצעתו של אדלשטיין להמשיך בפעימות כמתוכנן.
4 צפייה בגלריה
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבת פורים בשוק הפשפשים
(צילום: איתי בלומנטל )
השר ליצמן תקף את אדלשטיין. "האם אתם מתכננים שוב סגר בפסח?", שאל ליצמן אך אדלשטיין התנגד. "אתמול עשיתם קטסטרופה בירושלים", הטיח בו ליצמן. אדלשטיין ענה כי "אם לא היינו עושים זאת - הייתה קטסטרופה". ליצמן השיב כי "נשמע שאתם הולכים לסגר בפסח".
השרה אורית פרקש הכהן ביקשה מאדלשטיין להבהיר: "אתה בעצם אומר שאתה דבק בתוכנית". שר הבריאות השיב כי "הבנת אותי מצוין. אני דבק בתכנית שהחליטה ממשלת ישראל. אנחנו כרגע בזהירות ובדאגה. לא בשמחה וריקודים. אפשר להתקדם עם הפתיחה".
שר החינוך יואב גלנט אמר בישיבה כי "המשק פתוח, אנשים מסתובבים והיחידים שאינם שותפים לתהליך הפתיחה אלו הילדים". לדבריו, "המצב הגיע לאבסורד - הילד הולך לבד או עם הוריו לקניון אבל לא יכול ללכת לבית הספר. זה סדר עדיפויות פגום ומשובש הפוגע בתלמידי ישראל".

גלנט התייחס למוטציה הבריטית של נגיף הקורונה ואמר כי "נתוני התחלואה בכיתות הנמצאות בבתי הספר, כמו כיתות ד', וכיתות שאינן נמצאות בבתי הספר, כמו כיתות ז' - זהים לחלוטין, ומוכיחים, כמו בעבר, שמוסדות החינוך אינם מוקד התחלואה. להפך. המוטציה הבריטית – לפי משרד החינוך הבריטי אין עדות להדבקה או סכנה מיוחדת בילדים. הסיכון לילדים מהמחלה נמוך, הסיכונים לצוותי חינוך דומים לרוב המקצועות האחרים, שיעורי ההדבקה במוסדות החינוך משקפים את מה שקורה בקהילה".
4 צפייה בגלריה
גלנט
גלנט
גלנט בהצהרה ממשרד החינוך בירושלים, אתמול
(צילום: אלכס גמבורג)
השר הביא נתונים נוספים לתמוך בטענתו: "ה-CDC האמריקאי טען כי אין ראיות משמעותיות לכך שפתיחת בתי הספר הגבירה את מקרי ההדבקה בקהילה. הקפדה על הנחיות מביאה לנתוני הדבקה נמוכים יותר בקהילה".
לבסוף תקף גלנט את משרד הבריאות: "אני שואל את משרד הבריאות, מהם המדדים שלכם כדי לקבוע שקניון עדיף על בית ספר ומכון כושר עדיף על כיתה? אתם פועלים מתוך התייחסות כללית בסדר עדיפות שגוי לאורך זמן". ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס ענתה לגלנט כי דווקא יש עלייה מדאיגה בתחלואה בקרב ילדים עד גיל תשע. זאת, פחות מחודש אחרי פתיחת הלימודים.
גלנט הציע לפתוח גם את חטיבות הביניים החל ממחר בערים שבהן פועלת מערכת החינוך בשאר הכיתות. כמו כן, הציע לפתוח בתי ספר בערים כתומות החל מהשבוע הבא ולאפשר לתנועות נוער טיולים חד יומיים בזמן חופשת הפסח.

שיעור המאומתים - הנמוך בחודשיים האחרונים

בתוך כך, 2,877 ישראלים אובחנו מחצות כחיוביים לקורונה. לפי נתוני משרד הבריאות הערב, בסך הכול בוצעו כ-58 אלף בדיקות ושיעור החיוביים הזמני עומד על 5%. מדובר בשיעור החיוביים הכי נמוך בחודשיים האחרונים.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,238 חולי קורונה, 737 מהם במצב קשה. 241 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 5,760 חולי קורונה – אחת מהם הלכה לעולמה היום.
בינתיים, מבצע החיסונים נמשך במרץ. היום התחסנו יותר מ-21 אלף בני אדם נוספים במנת החיסון הראשונה ויותר מ-30 אלף קיבלו את המנה השנייה של החיסון. קרוב ל-3.4 מיליון ישראלים קיבלו את שתי המנות של החיסון.
שיעור המתחסנים הגבוה ביותר הוא בקבוצת הגיל 70 עד 79 – שם 87.7% מהישראלים קיבלו את שתי מנות החיסון, לעומת זאת 30.1% מבני 20 עד 29 קיבלו את מנת החיסון השנייה.