ב-21 באפריל פורסם מכתב פתוח בשמם של גנרלים ששירתו בצבא הצרפתי, ובשמם של קצינים וחיילים שמשרתים בצבא כיום. אותו מכתב הזהיר שנשיא צרפת עמנואל מקרון מדרדר את המדינה למלחמת אזרחים ול"התפוררות" הרפובליקה, בעקבות היד הרכה כלפי האיסלאם הקיצוני. אתמול פורסם מכתב דומה, הפעם בשמם של חיילים בשירות סדיר.
שני המכתבים פורסמו במגזין "ואלור אקטואל", שמזוהה עם הימין והשמרנים. במכתב החיילים, שנשארו בעילום שם, הם מאשימים את מקרון ב"וויתורים" לאיסלאמיסטים. לטענתם, לאור הכניעה של הממשלה לאיסלאם הקיצוני "הישרדותה של צרפת" נמצאת על כף המאזניים. החיילים כתבו שהם שייכים לדור הצעיר ששירת באפגניסטן, במאלי וברפובליקה של מרכז אפריקה, ולקח חלק במבצעים נגד טרור בצרפת. "הם הקריבו את חייהם כדי להרוס את האיסלאמיזם – שעכשיו אתם מעניקים לו ויתורים על אדמתנו".
2 צפייה בגלריה
צרפת חיילים חייל צרפתי חיילים צרפתים
צרפת חיילים חייל צרפתי חיילים צרפתים
חיילים בצבא צרפת
(צילום: shutterstock)
ממשלת צרפת גינתה את מכתב הגנרלים שפורסם בחודש שעבר. פלורנס פרלי, השרה האחראית על כוחות הביטחון, אמרה אז שהקצינים שעדיין משרתים בצבא יענשו על שהפרו את החוק שאוסר עליהם להביע בפומבי דעה על המצב הפוליטי או על סוגיית הדת בצרפת. מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן - המועמדת המרכזית של הנשיא מקרון בבחירות לנשיאות שיהיו בשנה הבאה - הביעה תמיכה במכתב הפתוח ובאנשי כוחות הביטחון.
מכתב החיילים גינה את תגובת הממשלה ל"וותיקים" שחתמו על המכתב הקודם: "האם הם נלחמו כדי לאפשר לצרפת להיות מדינה כושלת?". במכתב האחרון הזהירו החיילים: "אם מלחמת האזרחים תפרוץ הצבא ישמור על הסדר באדמתו. איש לא יכול לרצות שדבר נורא שכזה יקרה – אבל כן, מלחמת אזרחים מבעבעת בצרפת ואתם יודעים את זה טוב מאוד".
2 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון מארין לה פן
עמנואל מקרון מארין לה פן
מקרון ולה פן. בשנה הבאה: בחירות לנשיאות צרפת
(צילום: EPA, AFP)
החיילים כתבו שמי שמתווכח על תפקידם של אנשי הצבא הוותיקים – במקום להכיר בממצאים שעולים מהטענות שלהם - הם פחדנים. "הצבא הוא, פר אקסלנס, המקום שבו אנחנו אומרים את האמת – מכיוון שאנחנו מקריבים את חיינו", כתבו החיילים. יותר מ-130,000 גולשים הביעו תמיכה במכתב שהופיע באתר של "ואלור אקטואל".
לאחרונה הציגה ממשלת צרפת הצעת חוק שנויה במחלוקת כדי להתמודד עם מה שהנשיא מקרון מכנה "בדלנות איסלאמיסטית". חלק ממתנגדי הממשלה טוענים שממשלת מקרון נאבקת בצורה לא הוגנת באיסלאם. הפרשנים מעריכים שמקרון, איש מרכז, מנסה בחודשים האחרונים "לשבור ימינה" כדי למנוע מלה פן להתחזק בסקרים לקראת בחירות 2022.