תום פימנטל, בן 33 מתל אביב, נעצר ביום שבת על ידי בלשי מרחב ירקון בכביש 1, בעת שהיה בדרכו להפגנה מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. הוא נחשד שהתכוון להפר את הסדר הציבורי ולהבעיר צמיגים במקום - משום שתועד יום קודם מעמיס צמיגים על גג רכבו. אולם כלל לא לקח אותם עמו להפגנה.
2 צפייה בגלריה
הרכב לפני ההפגנה
הרכב לפני ההפגנה
רכבו של פימנטל כפי שתועד יום לפני ההפגנה. הצמיגים לא נשארו לנסיעה לירושלים
פימנטל, איש חינוך ומורה לגו'דו, החליט לעלות ולהפגין בירושלים נגד בנימין נתניהו, שנגדו עומד כתב אישום בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. זמן קצר לפני שהחל בנסיעה לירושלים, נכנס פימנטל לחנות לכלי עבודה כדי לקנות ציוד להכנת שלטים להפגנה.
"מי שמכיר אותי יודע שאני לא איזה מפגין מקצועי, אבל בחודשים האחרונים אני מרגיש שאני חייב לצרף את הקול שלי למחאה ולהיות חלק מהניסיון לעשות פה שינוי לטובה", כתב פימנטל בפייסבוק. "בדרך לירושלים עברתי בטמבור, קניתי צבע ומשם לבן דודי כדי להכין שלטים, שעליהם כתבנו 'אהובתי על פחד, תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר' ו'מהפכתקווה'. סיימנו, ירדנו לרכב, אספנו עוד חבר ועלינו על כביש 1".
2 צפייה בגלריה
השלטים
השלטים
השלטים שעימם נסע פימנטל להפגנה
לדבריו, תוך כדי נסיעה על כביש 1 בדרך לירושלים, עצר אותם רכב עם שלושה בלשים, שהחלו לתחקר אותם. "שאלו אותנו מי אנחנו, לאן אנחנו הולכים, ביקשו תעודות זהות, שאלו מאיפה אנחנו מכירים, מה יש ברכב ומה כתוב בשלטים. כמובן ששיתפנו פעולה כי אין לנו מה להסתיר, ואז הבלש הודיע לי שאני מבוקש לחקירה ומעוכב בגין הפרת סדר".
בהמשך סיפר פימנטל כי לאחר כמעט שלוש שעות המתנה בתחנת המשטרה הוא הוכנס לחקירה. "הם ידעו הכל - ידעו שעברתי בטמבור בדרך להפגנה, ידעו שיש לי צמיגים בבית כי אני אוהב לבנות וליצור, וטענו שאני מתכוון להצית אותם בהפגנה".
למרות שאמר לשוטרים שהצמיגים נמצאים בביתו ולא ברכב, הוא נדרש לחתום על התחייבות שלא להגיע להפגנות במשך יומיים. לאחר שחרורו, המשיך פימנטל לתאר, חיכה לו בלש מתחת לבית בטענה ששכח לחתום על אחד הטפסים - והוא החליט לצלצל באמצע הלילה בפעמון הדלת כאשתו בחודש השמיני נמצאת בבית.
"הבלש כמובן לא שכח שום טופס, הוא פשוט בא להחרים את הצמיגים בלי שום צו או כל מסמך אחר", ציין פימנטל. "אני אזרח שומר חוק, איש חינוך, עובד סוציאלי, נשוי פלוס אחד וחצי ובעיקר בן אדם ממש נורמטיבי. לא ביצעתי שום עבירה, באיזו עילה ככה שוללים לי זכויות, מגיעים אליי הביתה ולוקחים רכוש בלי צו ובלי שום דבר? איך המשטרה בכלל יודעת מה יש לי בבית ואיפה הייתי? ערב שלם השקיעו בלחקור ולעקוב אחריי עם שלושה בלשים".
גורם במשטרה אמר כי במשטרה התקבל מידע מודיעיני שבכוונתו של פימנטל "להבעיר את המחאה", ובנוסף הגיע תיעוד שלו שבו הוא מעמיס צמיגים על גג רכבו ביממה שקדמה לעיכובו על הכביש. "כשהמידע הגיע אלינו החלטנו לעצור אותו לבדיקה, כי אי אפשר שלא לבדוק את הטענות האלה. הייתה חובה לבדוק מה הכוונות שלו ולמה הוא התבטא באותה הצורה, ולאחר החקירה, כשהבינו שהאמירה אולי הוצאה מהקשרה, הוחלט לשחררו לדרכו".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "החשוד העמיס צמיגים על רכבו והתבטא כי הצמיגים נדרשים לו כדי 'להבעיר את המחאה' ולכן עוכב ונחקר. בתום החקירה ולאחר שהוחרמו הצמיגים, החשוד שוחרר בתנאים מגבילים. נמשיך לאפשר את חופש המחאה לכל אדם, אולם לא נעצום עין נוכח כוונתו המוצהרת של אדם להפוך מחאה להפרת סדר אלימה תוך ביצוע מעשה שיש בו משום סכנה לחיי אדם".