מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת, שחלה בקורונה והלך לעולמו בגיל 65, הובא למנוחות היום (ד') ברשות הפלסטינית. תחילה התקיים עבורו טקס אשכבה רשמי בהשתתפות אבו מאזן במוקטעה שברמאללה, ולאחר מכן הועברה גופתו ליריחו, שם נקבר. ynet העביר את הלווייתו בשידור ישיר.
מאות אנשים הגיעו לחלוק כבוד אחרון לעריקאת. נשים, גברים ותלמידי בתי הספר יצאו והניפו את תמונתו. הם אמרו כי "עריקאת היה אדם ישר, מכובד וצנוע. הוא דאג לעזור לאנשים בכל מקום ולא הפקיר אף אדם".
8 צפייה בגלריה
סאיב עריקאת
סאיב עריקאת
הרשות הפלסטינית הכריזה על שלושה ימי אבל. עריקאת
(צילום: רויטרס)
עריקאת הלך לעולמו אתמול בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הוא הודיע ב-9 באוקטובר שנדבק בנגיף וטופל בביתו, אך לאחר תשעה ימים הידרדר מצבו והוא פונה לבית החולים בישראל, לבקשת הרשות הפלסטינית, שם אושפז במחלקה לטיפול נמרץ.
8 צפייה בגלריה
הגעת הגופה לרמאללה
הגעת הגופה לרמאללה
גופתו של עריקאת מגיעה לרמאללה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
טקס הלוויה ברמאללה
טקס הלוויה ברמאללה
רמאללה, היום
בבית החולים מסרו אתמול כי "עריקאת שהועבר לבית החולים ביום ראשון לפני יותר משלושה שבועות. הוא היה מושתל ריאה שנדבק בקורונה, טופל בביתו ביריחו והגיע במצב קשה שחייב הנשמה מיידית וטיפולי החייאה. במהלך תקופת אשפוזו, זכה עריקאת לטיפול אינטנסיבי שכלל חיבור למכונת אקמו וטיפולים תרופתיים על-ידי מיטב מומחי הדסה. לצערנו, מצבו לא השתפר ונותר קריטי, ובתמונה של אי-ספיקה רב מערכתית הוא הלך לעולמו. צוות הדסה משתתף בצער משפחתו, מוקיריו, ידידיו והעם הפלסטיני".
שלושה חברי כנסת מהרשימה המשותפת, אחמד טיבי, מטאנס שחאדה ואיימן עודה, השתתפו בטקס ההלוויה ברמאללה. עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, אמר כי עריקאת היה "איש שלום בכל רמ"ח איבריו". לדבריו, "מי שעושה מו"מ בעקביות, הוא איש שלום. רק יש קבוצות במדינת ישראל שחושבות אחרת. למה? בגלל שהוא עמד איתנו - נגד הכיבוש. הוא לא נכנע לתכתיבי הכיבוש. אנו מעריכים את עריקאת שנאבק למען הקמת מדינה פלסטינית ובירתה ירושלים המזרחית לצד מדינת ישראל. זוהי הדרך".
טיבי ציין: "היה חשוב לי להיות כאן". הוא אמר כי "סאיב הוא חבר, מנהיג, פטריוט פלסטיני. כל חייו דבק בצעדה למען החירות, למען שלום אמת, למען מדינה פלסטינית, למען חזון שתי המדינות. ליוויתי את סאיב עריקאת גם בתקופת המחלה שלו, הייתי לידו בוושינגטון לפני ואחרי הניתוח. היה חשוב שהוא יחיה בתקופה הזאת, לאחר הפסדו של טראמפ. חבל שהוא לא חווה את הרגע הזה שהוא כל כך רצה לחוות. הפנים היפות של העם הפלסטיני מול הקהילה הבינלאומית".
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט אמר בריאיון לאולפן ynet כי למרות שעמדתו הייתה רחוקה מהעמדה הישראלית במשא ומתן, עריקאת היה "איש של שלום שנאבק והתנגד לטרור", כלשונו. "הוא שיתף פעולה עם מדינת ישראל במאבק נגד הטרור הפלסטיני. חבל שהאיש מת".

אולמרט נשאל אם עריקאת ייצג דור אחר ברשות הפלסטינית שלא היה מסוגל לפשרות חדשות, ואמר כי "העם הפלסטיני לא עשוי כמקשה אחת, בדיוק כמו שאנחנו לא עשויים מקשה אחת. יש להם בעלי דעות שונות וגישות שונות, תשוקות שונות וחלומות שונים. עריקאת היה בין אלה שהבינו היטב בשלב די מוקדם שאין להם סיכוי להכריע את מדינת ישראל. צריך לחיות לצדה. אני לא רוצה להיכנס להשוואות, אבל אני לא רואה את המנהיגות שלנו עושה צעד קדימה".
הוא הוסיף כי "היינו קרובים מאוד להשיג הסכם עם הפלסטינים. אבו מאזן אמר לאורך כל דרך שאילו הייתי בתפקיד עוד שלושה חודשים, הוא מאמין שאפשר היה לגמור את כל הדברים".
- הייתה פרגמטיות אצל עריקאת?
"בוודאי שהייתה. אי אפשר לשפוט אדם כמו עריקאת על בסיס ההתבטאויות הפומביות שלו בתקופה של מחלוקת ושל משא ומתן ועימות. מה שעושים חלק מהאנשים שמתנפלים עליו כאן בזדון, באכזריות ובחוסר חמלה אופייני, זה נתפסים לביטוי פה או לביטוי שם והופכים אותו לטרוריסט ולרוצח".
8 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
אחמד טיבי מגיע להלוויה
8 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
איימן עודה ברמאללה
8 צפייה בגלריה
דגל בחצי התורן בחברון
דגל בחצי התורן בחברון
דגל הרשות הפלסטינית בחצי התורן בחברון
(צילום: AFP)
הרשות הפלסטינית הכריזה על שלושה ימי אבל, שבמהלכם יורדו הדגלים לחצי התורן. הנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, ספד לעריקאת והודיע כי "עריקאת העביר את חייו כלוחם ומנהל המשא והמתן הקשה בהגנה על פלסטין, על הסוגיה הפלסטינית, על אנשיה ועל החלטותיה הלאומיות העצמאיות. עזיבתו של האח, החבר והלוחם הגדול היא אובדן גדול עבור פלסטין ואנשינו. אנו חשים עצב עמוק על אובדנו, במיוחד לאור הנסיבות הקשות העומדות בפני הסוגיה הפלסטינית".
8 צפייה בגלריה
נתניהו עם עריקאת
נתניהו עם עריקאת
נתניהו עם עריקאת
(צילום: עמוס בן גרשום)
8 צפייה בגלריה
"לא כל הפלסטינים הם טרוריסטים". עריקאת עם לבני
"לא כל הפלסטינים הם טרוריסטים". עריקאת עם לבני
"לא כל הפלסטינים הם טרוריסטים". עריקאת עם לבני
(צילום: EPA)

בשלושת העשורים האחרונים היה עריקאת נוכח בכל הצמתים הראשיים של הרשות הפלסטינית. הוא היה שם נרדף לתהליך השלום עם ישראל בשבתו בתפקיד הנושא והנותן באין-ספור סבבי המו"מ שהתקיימו בין הצדדים מימי יאסר ערפאת ועד היום. דמויות רבות - פלסטיניות, ישראליות ובינלאומיות - הופיעו והתחלפו בסבבי המשא ומתן משנות ה-90 ועד היום. עריקאת היה היחיד שנשאר בתפקיד מאז.
לצד ביקורת מימין על אשפוזו של עריקאת בישראל, אתמול ספדו לו חברי כנסת לשעבר, בהם גם מי שהייתה שרת החוץ, ציפי לבני. לדבריה, "מאות שעות של מו"מ ניהלתי עם סאיב עריקאת. ייצגנו שני צדדים שונים והיו בינינו מחלוקות, אבל המטרה הייתה משותפת: לנסות להגיע להסכם שיסיים את הסכסוך בין העמים שלנו. ולא, לא כל הפלסטינים טרוריסטים. מי שמכליל ומתייג כך את כולם מונע קודם כל מאיתנו את היכולת לדבר עם המתונים בהם כדי להגיע לפתרון בעתיד".
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ספד גם הוא לעריקאת: "מותו גרם לי צער עמוק. במשך שנים רבות היה עריקאת הנציג המובהק ביותר של המחנה הפלסטיני שדגל בעקביות ובאומץ בהסכם שלום עם מדינת ישראל. מעולם לא היה לי ספק ברצונו של עריקאת בשלום אמת עם ישראל, כאשר הוא נאבק בשם בני עמו ולמענם. אני מביע את תנחומי לרעייתו נעימה, בני משפחתו ובני העם הפלסטיני שאותם ייצג בכבוד".
פורסם לראשונה: 10:35, 11.11.20