מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס אמרה הבוקר (יום ג') כי ניתן יהיה להפחית את הצפיפות בקלפיות על ידי קיום של יותר מיום בחירות אחד או על-ידי הוספת קלפיות. בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה בהיערכות ועדת הבחירות המרכזית לקיום בחירות בתקופת הקורונה, הוסיפה עדס כי "אחת האופציות להצבעה היא הקמת מתחמי הצבע וסע". ynet העביר את הדיון בשידור חי.
הדיון מתקיים בצל המשבר הפוליטי והדיונים על פיזור הכנסת - בין אם בהצעת חוק שתאושר ובין אם באופן אוטומטי ב-23 בחודש, מאחר שלא אושר תקציב מדינה, כפי שנכתב בחוק ובהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן.
5 צפייה בגלריה
ארכיון. לקראת יותר מיום בחירות אחד?
ארכיון. לקראת יותר מיום בחירות אחד?
ארכיון. לקראת יותר מיום בחירות אחד?
(צילום: AFP)
"אנחנו עוקבים אחרי נתוני המגפה ורואים איך הם משתנים משבוע לשבוע", אמרה עדס. "אנחנו ניקח את כל הנתונים, נתייעץ עם הגורמים ונעשה הערכת ביניים. ניערך לאפשרות שביום הבחירות יהיו הרבה מבודדים וחולים. ניתן יהיה לקיים יותר מיום בחירות אחד, וניתן יהיה להוסיף קלפיות. אבל לא רק הקטנת מספר המצביעים בקלפיות יעזור, יכול להיות שצריך לשים דגש על ההסברה".
היא הוסיפה: "פניתי ל-350 מנהלי בתי אבות, ביקשתי פרטים לגבי מספר הדיירים והאפשרות להקים שם קלפיות כדי לא להוציא את המבוגרים החוצה למגע עם הציבור. יהיה מדובר בכ-500 קלפיות נוספות, שיהיו חלק ממעטפות כפולות. זה יגן על האוכלוסייה שבסיכון. אנחנו ממפים את המקומות ובוחנים את צמצום צוות הקלפי כדי לא להכניס יותר מדי אנשים מבחוץ".
5 צפייה בגלריה
אורלי עדס מציגה את ערכת ההצבעה הסטרילית שתחולק למבודדי הבית
אורלי עדס מציגה את ערכת ההצבעה הסטרילית שתחולק למבודדי הבית
אורלי עדס מציגה את המעטפה למבודדים, בבחירות הקודמות. "מגה פרויקט"
(צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
"בחירות זה מגה פרויקט", ציינה עדס, שהתייחסה לאפשרות של קיצור תקופת הביניים בין פיזור הכנסת לבחירות. "לא חושבת שיש משהו דומה לזה בהיקפים, אפילו לא מלחמה. 90 יום נקבעו בשנת 1969 כשהחוק חוקק. הנתונים, מספר הקלפיות ומספר המצביעים גדל ונשארנו על 90 יום. נעמוד באתגר הקורונה ב-90 יום. לא מבקשים יותר אבל לא פחות".
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עפר שלח, תהה בפני עדס אם נשקלות דרכי הצבעה אחרות מלבד הגעה לקלפי – בין אם בטלפון, בדואר ובדרכים אחרות. "מדינות רבות דחו את הבחירות ולא קיימו אותן נוכח החששות הגדולים", אמרה מנכ"לית ועדת הבחירות לחברי הוועדה. "באלה שהיו בחירות לא היו הסדרים חדשים – אלא הרחיבו מודלים קיימים. מתוכנן להשתמש באמצעים הקיימים".
מנכ"לית ועדת הבחירות גם מתחה ביקורת מסוימת על נציגי משרד הבריאות, שכלשונה "לא מוצאים את הזמן" להיפגש עם אנשי הוועדה. "אנחנו צריכים לשמוע איך נכון להתנהל מבחינת בריאות הציבור. אנחנו מעסיקים כ-50 אלף עובדים ביום הבחירות, מספר שיקטן משמעותית, אבל אנחנו רוצים לבדוק את כל העובדים ולקבל תוצאות 72 שעות לפני. בשביל זה צריך את משרד הבריאות שיבדוק את העובדים", אמרה.
5 צפייה בגלריה
תיבת הצבעה ב דואר בחירות ארה"ב ב מונטריי פארק קליפורניה
תיבת הצבעה ב דואר בחירות ארה"ב ב מונטריי פארק קליפורניה
הצבעה בדואר בארה"ב. הצעד לא מתוכנן בישראל, גם בצל הקורונה
(צילום: AFP)
סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר אודי קלינר, אמר כי הוא לא יכול לקבל את ההצעה להקים עמדות "הצבע וסע". "צריך שמישהו יסיע את האדם מהבית אל הדרייב אין, אי אפשר לאפשר לאדם חולה להסתובב חופשי. אתה נותן אישור חוקי לאנשים לצאת, אתה לא יכול לדעת אם הוא על הדרך עבר בעוד מקומות, ככל שאתה נותן לאנשים את האפשרות להסתובב אני נוטה לחשוב שאנשים ינצלו את זה ובכך יסכנו את הסביבה, בראייה שלנו זה לא משהו שאנחנו יכולים לקבל", אמר.
יו"ר הוועדה ח"כ שלח שאל את נציג משרד הבריאות האם יש להם קו אדום שאם נעבור אותו לא נוכל לבצע את הבחירות. ד"ר קלינר השיב: "הארגון הזה צריך לדעת להתאים את עצמו למגפה. אני חושב שהגיע הזמן לעשות את ההתאמות איך לבצע את זה באופן בטוח, ואני מקווה שהועדה תמצא את הפתרון".
5 צפייה בגלריה
קלפי ייעודית לחולי קורונה בתל מונד
קלפי ייעודית לחולי קורונה בתל מונד
הקלפי בתל מונד. מודל לבחירות הכלליות?
(צילום: ליהי קרופניק)
במקרה שישראל תלך לבחירות, זה יהיה אתגר משמעותי מאוד לוועדת הבחירות המרכזית, שתיאלץ להתאים את אופן ההצבעה לכזה שיאפשר מינימום מגע בין בני אדם. ייתכן שתידרש, כפי שהסבירה עדס, תוספת של קלפיות וגם בחינה של אופן הצבעה שונה לאנשים שמוגדרים בקבוצת סיכון, מבודדים וחולי קורונה מאומתים.
בדיון הבוקר משתתפים נציגים מטעם משרד מבקר המדינה, ועדת הבחירות המרכזית, רשות האוכלוסין, משרד הפנים, הלשכה מרכזית לסטטיסטיקה, המשרד לביטחון פנים, משרד האוצר, משרד הביטחון וצה"ל, משרד ראש הממשלה, משרד המשפטים, מרכז השלטון המקומי, לשכת המבקרים הפנימיים, המועצה המקומית תל מונד, התנועה לטוהר המידות ונציגים נוספים. בתל מונד התקיימו בחירות לראשות המועצה ב-24 בנובמבר, והיום מתקיימות בחירות חוזרות מאחר שלא נבחר ראש מועצה ברוב מספיק.
5 צפייה בגלריה
קלפי ייעודית לחולי קורונה בתל מונד
קלפי ייעודית לחולי קורונה בתל מונד
(צילום: ליהי קרופניק)
18 קלפיות נפתחו בתל מונד בבחירות הראשונות לראשות המועצה שהתקיימו ב-24 בנובמבר, בהן קלפי אחת למבודדים ואחת לחולים מאומתים. ההצבעה בקלפי למבודדים התאפשרה באופן עצמאי, אולם המבודדים נדרשו שלא להשתמש בתחבורה ציבורית למעט במונית. עם כניסתם לקלפי התבקשו לחטא ידיים ולהשתמש בכפפות. החולים המאומתים והמבודדים שסבלו מתסמינים נדרשו להציג תעודה מזהה מחוץ לקלפי ולהתרחק מצוות הקלפי. עם כניסתם לקלפי הם התבקשו לחטא ידיים ולהשתמש בכפפות.
במקביל, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע אתמול כי משרדו בוחן את האפשרות שוועדת הבחירות המרכזית תיאלץ להתמודד עם התקפת סייבר. בדיון שנערך אתמול בוועדת הכספים של הכנסת, ציין המבקר אנגלמן כי משרדו משלים בימים אלו בדיקה מקיפה על אודות מערכות המחשוב של ועדת הבחירות, פעילותה המחשובית בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, והיערכותה של ועדת הבחירות המרכזית להתמודדות עם מתקפות סייבר חיצוניות שביכולתן לפגום בהליך הבחירות בישראל.
לפי שעה, טרם נקבע אם ישראל תלך לבחירות באופן סופי. ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ חלוקים בנוגע להעברת התקציב. היום תדון ועדת הכנסת בהכנתו לקריאה ראשונה של הצעת החוק לפיזור הכנסת שהגישו סיעות יש עתיד ומרצ. במקרה שהצעת החוק תעבור בשלוש קריאות במליאה, יוכלו כחול לבן וסיעות האופוזיציה לבחור תאריך לבחירות. במקרה שהחוק לא יאושר בשלוש קריאות עד 23 בדצמבר, תתפזר הכנסת באופן אוטומטי מאחר שלא הועבר תקציב - ובחירות יתקיימו 90 יום לאחר מכן.