מדינת אריזונה מתכוננת להרוג נידונים למוות באמצעות מימן ציאנידי שבו השתמשו הנאצים במחנות ההשמדה, בעיקר באושוויץ. לפי מסמכים שהגיעו לידי ה"גרדיאן" הבריטי, המדינה רכשה בחודשים האחרונים מרכיבים לייצור הגז הקטלני ביותר מ-2,000 דולר, כולל אשלגן ציאנידי וכדורי נתרן הידרוקסידי וחומצה גופרתית.
2 צפייה בגלריה
מתחם בתי הסוהר כלא ב פירנצה אריזונה ארה"ב
מתחם בתי הסוהר כלא ב פירנצה אריזונה ארה"ב
תא הגזים שופץ ונבדק. מתחם בתי הסוהר באריזונה
(צילום: AP)
אריזונה השהתה את ההוצאות להורג בשבע השנים האחרונות, לאחר שג'וזף ווד, אסיר שהומת באמצעות זריקה קטלנית, גסס במשך קרוב לשעתיים. עדי ראייה דיווחו אז כי ווד השתנק במשך שעה ו-40 דקות, עד שמת.
לפי הדיווח, באריזונה מנסים בחודשים האחרונים לחדש את השימוש בתא הגזים במתחם בתי הסוהר בפירנצה, שנבנה ב-1949. התא שופץ ובאוגוסט נערכה סדרת בדיקות במקום. ב"גרדיאן" נכתב כי חלק מהטכניקות לבדיקת בטיחות השימוש בתא הגזים היו פרימיטיביות, וכללו החזקת נר ליד הדלת והחלונות כדי לוודא שהתא אטום ולא דולף ממנו דבר. בדצמבר הודיע צוות הבדיקה כי התא שמיש.
הפעם האחרונה שבה אריזונה הוציאה להורג נידון למוות באמצעות גז הייתה ב-1982. עד ראייה סיפר כי חלפו אז 18 דקות מאז ששוחרר הגז לתא ועד שהאסיר מת. בדיווח באחד העיתונים אז נכתב כי במשך דקות ארוכות ראשו וזרועותיו של האסיר היו אדומים וידיו היו מכווצות.
2 צפייה בגלריה
עונש מוות הוצאה להורג מיטה ל זריקת רעל ב בית כלא ב ג'ורג'יה ארה"ב
עונש מוות הוצאה להורג מיטה ל זריקת רעל ב בית כלא ב ג'ורג'יה ארה"ב
"לא רוצה שיענו אותו". ארכיון
(צילום: AFP)
ב"גרדיאן" נכתב כי גם כאשר תא הגזים ישוב לשימוש, נידונים למוות יוכלו לבחור בינו לבין זריקה קטלנית. לאחרונה רכשה אריזונה בכ-1.5 מיליון דולר פנטוברביטל, סם הרגעה שיהיה המרכיב העיקרי בזריקות להמתה.
אריזונה בחרה כבר שניים מתוך 115 נידונים למוות, כמועמדים סבירים להיות הראשונים שיוצאו להורג מאז 2014: אלה פרנק אטווד בן ה-65, שרצח ילדה בת שמונה לפני 37 שנה, וקלרנס דיקסון בן ה-65, שרצח סטודנטית ב-1978. עורך דינו של אטווד טען כי המדינה ממהרת לקבוע מועד להוצאה להורג, אף שמגפת הקורונה מנעה את חקירת חפותו האפשרית במשך יותר משנה.
על האפשרות לבחור בין המתה בזריקה או בגז אמר עורך הדין כי אף אחת מהאפשרויות אינה סבירה. הוא הוסיף כי אטווד מוכן למות ומתכונן לרגע הזה, "אבל הוא לא רוצה שיענו אותו".
"חייבים לתהות למה אריזונה חושבת שזה מקובל להוציא אנשים להורג ב-2021 עם גז ציאנידי", אמר רוברט דנהאם, מנהל "מרכז המידע על עונש המוות". "היה להם מישהו שיחקור את ההיסטוריה של השואה?".