2 צפייה בגלריה
זיו יפה
זיו יפה
"בפעם הראשונה הייתי חולה מאוד". זיו יפה
זיו יפה, בן 57 מאורנית, הוא הישראלי שנדבק בקורונה בפעם השנייה – ואובחן עם המוטציה הדרום אפריקנית, כפי שנחשף לראשונה ב-ynet. בשיחה ראשונה מאז פרסום המקרה, מותח יפה ביקורת לגבי מה שהוא מכנה "אובדן פרופורציות" ו-"הפחדה" בעניין המוטציות. הוא מבהיר כי הוא מרגיש מצוין, ומאז שאובחן כחיובי כבר הספיק לקבל תוצאה שלילית שמעידה על כך שהחלים שוב.
יפה חלה בקורונה בפעם הראשונה בחודש אוגוסט, ובשבוע שעבר - ימים בודדים אחרי ששב ארצה מטורקיה - אובחן כמי שנדבק במוטציה הדרום-אפריקנית. לדבריו, בחודש אוגוסט ההתמודדות עם המחלה הייתה קשה עבורו יותר, ואילו בפעם השנייה הוא כמעט שלא חש ברע. "אני לא רופא וגם לא חוקר, אבל אני יכול להגיד שבאופן אישי בפעם הראשונה אכן הייתי חולה מאוד", הוא מספר.
מצד אחד, העובדה שיפה נדבק במוטציה מדרום אפריקה מטרידה גורמים במערכת הבריאות - אך מצד שני, העובדה שככל הנראה לא הדביק אף אחד וחש בטוב לאורך המחלה בפעם השנייה עשויה להיות דווקא מעודדת. ההסבר האפשרי לכך הוא שהנוגדנים שהיו בגופו בעקבות ההחלמה מההידבקות הראשונה סייעו לו לחלות באופן קל יותר בפעם השנייה.

2 צפייה בגלריה
פרופ' שי אפרתי
פרופ' שי אפרתי
פרופ' שי אפרתי
(צילום: המרכז הרפואי שמיר )
"יכול להיות שנשארו בגוף ספיחים של המחלה שבבדיקה האחרונה שנעשתה הופיעו שוב", טוען יפה. "עובדה שיומיים לאחר מכן זה כבר לא היה בגוף, ותוצאת הבדיקה הייתה שלילית. אני כרגע מרגיש מצוין, ולא הדבקתי אף אחד. צריך לשים את האירוע בפרופורציות, אני מרגיש שאיבדו את הפרופורציות לגמרי. למה צריך להפחיד את כל המדינה בעניין המוטציות?". מנגד, פרופ' שי אפרתי, מנהל מחקר ופיתוח במרכז הרפואי שמיר באסף הרופא, מדגיש כי יפה יצא חיובי לקורונה בשתי בדיקות שונות - ושהוא אכן נדבק במחלה פעם נוספת.
פרופ' אפרתי מסביר: "יפה משתתף אצלנו במחקר שבו אנחנו עוקבים אחרי אנשים שחלו בקורונה כדי לבדוק את המרכיבים השונים של מערכת החיסון אחרי ההחלמה. כשחלה בקורונה בחודש אוגוסט, הוא היה תסמיני. הוא החלים, ומכיוון שהוא משתתף במחקר יש לנו תיעוד של כל פעילות המערכת החיסונית שלו".
"מאז אנחנו עוקבים אחריו, ולאורך זמן ראינו שכמו אצל כולם יורדים הנוגדנים - אבל לא יודעים אם הם מספיקים כדי למנוע מחלה נוספת", הוסיף. "צריך להדגיש, נוגדנים לא מונעים הדבקה, אלא ברגע שנדבקת הווירוס לא יגרום למחלה קשה. יפה חזר מטורקיה ב-16 בינואר בלי שום סימפטומים, בהמשך סבל מנזלת ולכן עשה בדיקת קורונה שיצאה חיובית".
"מכיוון שהוא אצלנו במחקר הוא עבר בדיקה חוזרת, שבה גם נמצא שהוא נושא את הווירוס", אמר פרופ' אפרתי. "בריצוף יצא שיש לו את המוטציה הדרום אפריקנית. עם זאת, כרגע הנגיף לא קיים אצלו. היה לו את הווירוס, אבל הוא לא חולה. גם אשתו שגרה איתו, גם בנותיו ונכדיו - אף אחד מהם לא נדבק".
לדברי פרופ' אפרתי, "זה מקרה שאפשר ללמוד ממנו הרבה. הנוגדנים שפיתח בחודש אוגוסט הגנו עליו מפני התפתחות מחלה כתוצאה מהווירוס המוטנטי הדרום-אפריקאי. יתרה מזאת, במקרה שלו גם לא הייתה הדבקה, וזה מעודד מאוד. אם המקרה הזה יחזור על עצמו בקרב חולים נוספים, נשמח ללמוד מהם עוד. זה אומר שהנוגדנים שמתפתחים מהווירוס המקורי מאפשרים הגנה מפני מחלה גם כשנדבקים במוטציה הדרום-אפריקנית. לכן, צריך שכולם ילכו להתחסן, כי אם יש וירוס ללא מחלה הכל בסדר".