צ'ילה עזרא, שורדת זנות שנחטפה בסוף שנות ה-90 מהונגריה לישראל ונוצלה במשך שנים ארוכות, נלחמת בימים אלו על מעמדה בישראל. אחרי מאבק ארוך של שנים, קבע לאחרונה בית הדין לעררים בירושלים כי היא תקבל מעמד קבע בישראל לנוכח הנסיבות הייחודיות ותרומתה לחברה הישראלית, אולם רשות האוכלוסין וההגירה ביקשה להקפיא את ההחלטה לשבועיים, לטובת שקילת הגשת ערר על ההחלטה.
בריאיון לאולפן ynet סיפרה הבוקר (יום ג') צ'ילה על עבודתה היום-יומית לשיקום שורדות זנות בשיתוף פעולה עם מוסדות של המדינה, על חטיפתה לישראל, ועל המאבק הקשה שעברה – ועדיין לא הסתיים אל מול הרשויות בארץ. "אפילו לשקול הגשת ערר נגדי זו החלטה מאוד אכזרית, לא הוגנת ומיותרת. הגזימו בגדול", היא אמרה הבוקר. "זו התעללות לשמה".
1 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
צ'ילה עזרא. עובדת עם שורדות ושורדי זנות במוסדות המדינה, ועדיין לא זוכה למעמד קבע
(צילום: יובל חן)
צ'ילה היא גיבורת הסרט "זונה כמוני" שזכה בפרס אופיר בשנת 2019, ועברה תהליך שיקום ארוך. "אחרי כל זה רשות האוכלוסין מחליטה שאין לי זיקה לישראל?", היא תהתה. "הם לא יודעים, הם לא מכירים אותי. אני נחטפתי, ולא מדברים פה על סרט עלילתי בנטפליקס. נחטפתי, עברתי אינספור עינויים אכזריים ונעשו בי פשעים קשים. אני לא יודעת מי היה קם מזה. באמת קרה נס שהצלחתי להרים את הראש".
לדבריה, "אני עדיין משתקמת, והשיקום שלי יימשך עד סוף חיי. זה קרה בארץ. אני בניתי לעצמי חיים חדשים כאן - חיים שתומכים בי, חיים שכל מה שכלול בתוכם זה רשת הביטחון שלי. אני לא יכולה שישלפו לי את הקרקע מתחת לרגליי שוב, אני לא מבקשת שוב דבר מלבד להילחם על החיים שלי. אני נלחמת על החיים שלי יום יום".
- ספרי לנו על הפעילות שלך. "אני עובדת היום במרפאת לוינסקי, זו מרפאה של משרד הבריאות. אני בעצם עובדת ומשרתת את מדינת ישראל בעבודה השנייה שלי. אני עובדת ברווחה של רמת גן עם נשים צעירות, נערות, גברים וגם בני הקהילה הלהט"בית שעל רצף הזנות. בהכשרה שלי אני מדריכה טיפולית בתחום פגיעות מיניות, התמכרויות, תחלואה כפולה ועוד.
"אני לא מזמן נבחרתי להיות חלק מהוועד המנהל של עמותת המכללה, עמותה שעוזרת לנשים הנמצאות ויוצאות ממעגל הזנות למעגל העבודה. אני נבחרתי על ידי המדינה להיות מרצה לזנאים העתידיים".
- המדינה משתמשת בך ללוחמה בתופעה הזו, אבל לא מוכנה לתת לך להישאר פה? "אני יודעת שאם אשאר בארץ אני אשקף את הפרצוף האמיתי של החברה הזאת והמדינה זאת. יש פנים רבות ויש פנים יפות אבל יש גם חלק לא יפה שלא כיף להסתכל עליו. אני לא מבקשת דבר גדול מדי. באמת".
מרשות האוכלוסין נמסר: "רשות האוכלוסין הגישה בקשה לעיכוב ביצוע כיוון שהיא מבקשת ללמוד את פסק הדין".