2 צפייה בגלריה
ההרס בעקבות ירי הפגז בגבול עזה
ההרס בעקבות ירי הפגז בגבול עזה
ההרס בעקבות ירי הפגז בגבול עזה
תחקיר צה"ל שבדק את האירוע שבו ירה טנק בשוגג משטח ישראל לרצועת עזה ופגע במבנה נטוש קבע כי מדובר באירוע חמור והעלה כמה כשלים, תקלות ושגיאות בהתנהלות המפקדים ובהיבטי הבטיחות. בעקבות הממצאים, החליט מפקד עוצבת "געש", תת-אלוף דן נוימן, על נקיטת צעדים פיקודיים: מפקד המחלקה נידון לשבעה ימי מחבוש בפועל על כשלים בהתנהלותו הפיקודית ובנושא הבטיחות.
כמו כן, מפקד הפלוגה וסגן מפקד הפלוגה, נשפטו על ידי מפקד החטיבה על אחריותם הכוללת לאירוע, וכן על חלקו של סגן מפקד הפלוגה באי-מימוש הפקודות המחייבות. הקצינים נידונו ל-14 ימי מחבוש על תנאי.
יצוין כי צוות הלוחמים לא נענש כי פעל באירוע בהתאם לפקודות שקיבל מהקצינים. מפקד הפלוגה וסגנו והסמ"פ ניהלו את התרגיל ולכן נענשו גם במאסר על תנאי, אך מפקד המחלקה כשל בעיקר מבחינת הוראות הבטיחות ולא הנהלים המבצעיים: הוא הנחה את חייליו לטעון פגז נפיץ אמיתי ולא פגז תרגולת, המשמש כסוג של פגז דמה.
באוגדת עזה נקטו אמנם צעדים חמורים, אך מבחינה מבצעית של תרגולת עלייה לעמדת ירי ופגיעה מדויקת במטרה - הכוח זכה לביקורת חיובית.
2 צפייה בגלריה
ההרס בעקבות ירי הפגז בגבול עזה
ההרס בעקבות ירי הפגז בגבול עזה
המבנה שנפגע ברצועה
האירוע התרחש ב-14 בדצמבר, אז ירה טנק צה"ל בשוגג על מבנה ברצועת עזה בגזרה הצפונית, בין ג'בליה לבית חאנון, במסגרת תרגיל של כוחות שעלו לתעסוקה מבצעית בגבול.
הכוח שירה, מגדוד 75 של חטיבה 7, עלה באותו יום לתעסוקה מבצעית והחליף את גדוד 74. כחלק מהעלייה לקו ביצעו הלוחמים תרגולת החלפת עמדה שבמהלכה ירו בשוגג את הפגז. כתוצאה מכך נפגע המבנה, שייתכן ששימש גם כעמדת תצפית של חמאס בקרבת הגבול.
הפלסטינים טענו כי בניגוד לגרסת צה"ל, שלפיה הפגז פגע בבית נטוש, מדובר היה בבית מאוכלס שבני המשפחה בו שהו באותו זמן בחתונה במקום סמוך וכתוצאה מכך חייהם ניצלו.
הירי הקודם שבוצע בשוגג כשלושה שבועות לפני כן התבצע זמן קצר לאחר שיגור רקטה שפגעה במפעל באשקלון, ובצה"ל טענו כי נראה היה שהלוחמים שירו את הפגז פעלו ב"חתירה יתרה למגע". בתקרית הזו הכוח לא נענש מאחר שהיה מדובר בחלק מאירוע שכלל ירי לעבר אשקלון והחיילים פעלו תחת מתח מבצעי.