משרד הבריאות מתנגד לפתיחת החנויות ברחובות ביום ראשון הקרוב, זאת בשל מדדי התחלואה העדכניים. לפי מתווה היציאה מהסגר, שאושר בקבינט הקורונה, בתחילת השבוע הבא אמור להגיע השלב השלישי שכולל פתיחת חנויות ברחוב. הנושא יעלה לדיון מחר (ד') בקבינט הקורונה, שם צפוי משרד האוצר לדרוש את פתיחת החנויות.
2 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
משרד הבריאות מתנגד לפתיחת החנויות ברחוב
(צילום: מוטי קמחי )
ההחלטה התקבלה בישיבה שנערכה הערב במשרד בהשתתפות השר יולי אדלשטיין, המנכ"ל פרופ' חזי לוי, ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. בכירי המשרד טענו כי בשל נתוני התחלואה העדכניים לא ניתן להמשיך בשלבי היציאה מהסגר, שכוללים פתיחת חנויות רחוב.
הסיבה המרכזית להתנגדות משרד הבריאות היא עלייה של מקדם ההדבקה שעומד כיום על 0.8. בכירי המשרד צפוים להציע מחר בישיבת קבינט הקורונה לחכות ליום ראשון כדי לראות אם יש שינוי במקדם ההדבקה ולפעול בהתאם.
במהלך הפגישה אמר המנכ"ל לוי: "לא ניתן להגיע לאפס הדבקה, צריך לחיות עם המגפה באמצעות כמה כלים".
2 צפייה בגלריה
פקטורי 54 בת אביב
פקטורי 54 בת אביב
חנות ברחוב בתל אביב. משרד הבריאות מציע לחכות לתחילת השבוע
(צילום: ליהי קרופניק )
גמזו התייחס בביקור שערך בפיקוד העורף למחסור בבדיקות וטען שזה אחד הדברים שמונעים את ההתקדמות בשלבי היציאה מהסגר. "להערכתי יש פי 10 שלא מגיעים להיבדק גם כשיש להם חשד פנימי. הם לא רק מסכנים את עצמם ואת משפחתם, אלא את כלל המבצע להפחתת התחלואה, ומונעים מאיתנו להוריד את מקדם ההדבקה. הם מונעים מאיתנו לפתוח את המסחר, את כיתות ה'-י"ב ואת כלל המשק".

מוקדם יותר היום תקף שר האוצר ישראל כץ את משרד הבריאות, ברקע הכוונות לדחות את פתיחת החנויות. "אם קבענו שישה שלבים לפתיחה, משרד הבריאות חייב לעמוד בזה. משרד הבריאות צריך לפעול כדי שמה שהוחלט עליו ייפתח, ביום ראשון חנויות הרחוב ושבוע אחרי זה הקניונים. המשק שלנו מאוד חזק, כשהתחלואה ירדה ביוני ראינו את האבטלה יורדת, עכשיו יש עלייה באבטלה בגלל הסגר, ואני נאבק לאפשר פתיחה".
ההערכה בקבינט הקורונה היא שהגידול בתחלואה נובע בעיקר בגלל האירועים במגזר הערבי, ולאו דווקא בגלל פתיחת מערכת החינוך. בישיבת הקבינט מחר צפויה לעלות גם ההצעה להטיל סגר על יישובים ערביים.
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום שורה של מומחים לדיון אסטרטגי והבהיר שלא יהיה מנוס מלקיים פרקטיקה של פתיחה וסגירה ו"לא צריך לחשוש מחזרה אחורה" במידת הצורך.
לדיון הוזמן מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן-טוב, שנתניהו ממשיך להתייעץ איתו. הוא מתח ביקורת על פתיחת מערכת החינוך בזמן שיש ערבוב של הקפסולות בצהרונים.