ממשלת ניז'ר שבאפריקה הודיעה אמש (יום ב') כי 137 תושבי כפרים נרצחו שלשום על-ידי חמושים רכובים על אופנועים באזור טילאברי שבמערב המדינה, אזור שגובל במאלי ובבורקינה פאסו ושבו פעילים ג'יהאדיסטים מארגוני טרור. מדובר באחד ממעשי הטבח הקשים ביותר שידעה המדינה.
2 צפייה בגלריה
הנשיא החדש בזום. הורה לשלוח תגבורת לגבול
הנשיא החדש בזום. הורה לשלוח תגבורת לגבול
הנשיא החדש בזום. הורה לשלוח תגבורת לגבול
(צילום: AFP)
ניז'ר דיווחה על הטבח כבר באותו היום, אבל בתחילה עמד מספר המתים שמסרה על 22. בצהריים התברר כי מספר ההרוגים גבוה יותר, ועומד על 60 לפחות, ואמש כאמור הודיעה ניז'ר שנמנו כבר 137 נרצחים. הטבח, שאירע בכפרים אינטזיינה, וויסטאנה ובקורט, מצטרף לטבח דומה שהתחולל באזור רק בשבוע שעבר ושבו נרצחו 66 בני אדם: בטבח ההוא תקפו חמושים אוטובוס שבו נסעו קונים משוק בעיירה בניבנגו, ואז פשטו על הכפר דריי-דייה, רצחו תושבים והעלו באש חנויות.
מעשי הטבח במערב ניז'ר אינם באים בחלל ריק: הם התרחשו כשברקע מלחמה ממושכת בין מדינות הסאהל במערב אפריקה לבין מחבלים איסלאמיסטים מארגוני ג'יהאד הפועלים באזור, בכלל זה ארגונים המסונפים לאל-קאעידה ולדאעש. רק בשבוע שעבר נהרגו 33 חיילים ממאלי כשהותקפו במשולש הגבולות של ניז'ר, מאלי ובורקינה פאסו – התקפה שדאעש נטל אחריות לה.
בפיגועים שביצעו הג'יהאדיסטים בשנים האחרונות בניז'ר נרצחו כבר מאות בני אדם, כחצי מיליון איש נעקרו מבתיהם ונזק כבד נגרם לרכוש. ניז'ר נלחמת בטרוריסטים יחד עם חברותיה לברית ה-G5 – שכנותיה בורקינה פאסו, צ'אד, מאלי ומאוריטניה, הסופגות גם הן התקפות של המחבלים. ניז'ר, קולוניה צרפתית לשעבר, היא המדינה הענייה ביותר בעולם, ובמדד הפיתוח האנושי של האו"ם היא מדורגת במקום ה-189 והאחרון.
הטבח בכפרים אתמול התחולל ממש ביום שבו אישר בית המשפט החוקתי את מינויו של מוחמד בזום לנשיא החדש של ניז'ר, אחרי שנבחר לתפקיד ב-21 בפברואר. בזום, שר הפנים לשעבר, היה יד ימינו של הנשיא היוצא מחמדו איסופו, והיה היורש המועדף עליו. הנשיא החדש הבטיח להילחם במחבלים המערערים את הביטחון בארצו, ובעקבות הטבח ביום ראשון בשבוע שעבר הורה לתגבר את הכוחות באזור הגבול.
עדיין לא ברור מי אחראי לטבח שהתחולל בשלושת הכפרים שבו נרצחו 137 בני אדם. מקור ביטחוני טען כי דאעש הוא העומד מאחורי המעשה, אבל מקורות אחרים אמרו כי עדיין לא ידוע מיהו הגורם האחראי.
פורסם לראשונה: 23:43, 22.03.21