5 צפייה בגלריה
משבר הקורונה מביא למכירה והשכרה של חנויות רבות
משבר הקורונה מביא למכירה והשכרה של חנויות רבות
החנויות הסגורות ברחוב סוקולוב
(צילום: אסף קמר)
רחוב סוקולוב בחולון, אחד הרחובות המרכזיים בעיר, שינה את פניו לחלוטין בימים שאחרי הקורונה. הצעידה בין שלל החנויות ובתי העסק הוותיקים ברחוב הייתה חוויה מיוחדת עבור לא מעט תושבים, אבל עכשיו את החגיגיות החליף הצער על החנויות הסגורות הרבות, שעל חלקן שלטים של השכרה ומכירה. כתבה ראשונה בסדרת "ביקור רחוב".

רחוב סוקולוב היה לאורך השנים סיפור הצלחה כלכלי. רחוב ראשי של עיר "כמו פעם", שדרת קניות עירונית שהצליחה לשמור על הזוהר והסטייל גם אל מול אתגרי הקניונים. עכשיו הוא נראה אחרת. בפינות מסוימות נותר רק שלטים: כאן חנות נעליים, פה גלידרייה, חנות תבלינים ועוד.
"פה מצד ימין שלי – חנות סגורה, מולי – חנות סגורה, משמאלי – חנות סגורה, בהמשך יש עוד שתי חנויות סגורות. רק מסביבי יש כאן שש חנויות סגורות", סיפרה אופק מונדני, מוכרת בחנות דברי המתיקה "הפלודה". לטענתה, משבר הקורונה זה הגורם המרכזי לסגירה. "המצב ממש קשה, זה גרם להמון עסקים ליפול. רוב הרחוב פה נסגר, אנשים ברחו כמו זבובים".
5 צפייה בגלריה
אופק מונדני מחולון
אופק מונדני מחולון
מונדני. "המצב ממש קשה, זה גרם להמון עסקים ליפול"
(אסף קמר)
כמו רבים מהסוחרים והתושבים שמגיעים לרחוב הראשי של העיר, גם נח מדהלה, מעצב השיער הוותיק שפועל ברחוב סוקולוב, טען שהרחוב האהוב עליו עובר משבר קשה ביותר. "רק סביבי יש חמש חנויות סגורות. אני מכיר את הרחוב הזה לאורך שנים, וזה מאוד עצוב". לדבריו, המשבר עוד לא נגמר. "באיזה שלב ייגמרו דמי האבטלה, לאנשים לא יהיה כסף בכלל – והמצב יהיה עוד יותר רע".
אבל מדהלה לא מאשים רק את הקורונה במצב. לטענתו, חנויות רבות נסגרו עוד קודם לכן בעקבות העבודות המתוכננות על הקו הירוק של הרכבת הקלה. העבודות נדחו בינתיים, אבל מגמת הסגירה נמשכת. "גם לפני הסגר אנשים סגרו פה חנויות בגלל העבודות המתוכננות של הרכבת, ועכשיו באה הקורונה ונעשה עוד יותר גרוע, ואנשים ממשיכים לסגור".
5 צפייה בגלריה
נח מדהלה מחולון
נח מדהלה מחולון
מדהלה בכניסה למספרה."ממשיכים לסגור"
(אסף קמר)
לרבים מתושבי חולון יש זיכרונות טובים מהרחוב. אלה אבני, אחת מהם, טענה שעכשיו כבר לא כיף לשוטט בו כמו פעם. "זה מאוד עצוב, כואב הלב, החנויות נסגרות כאן כל הזמן. אני מכירה את הרחוב הזה שנין, אני לא זוכרת דבר כזה, הרחוב הולך ומתרוקן מחנויות. תראו את השלטים מסביב – סגור!".
"יש לפחות עשרים חנויות סגורות מסוקולוב 41 ועד לסוקולוב 81, המפולת הסופית של הרחוב באה בגלל הקורונה", אמר טירן סולומון, עובד בחנות "ברכת יוסף – שיווק ביצים". "עוד ועוד חנויות נסגרו כאן במהלך השנה, זה הולך ומתגבר וזה ממש עצוב".
החנות שבה עובד סולומון היא בין היחידות שלא נפגעה קשה בעקבות משבר הקורונה, זאת בזכות ימי המחסור הארצי בביצים לפני ליל הסדר. את הדחיפות והצפיפות ההמונית מול החנות החליפה עכשיו אווירה שקטה וישנונית. "היו פה תורים ארוכים על המדרכה ועל הכביש, אפילו הביאו משטרה לעשות כאן סדר", סיפר. "תמיד היו אצלי ביצים, הגיעו אליי מכל הארץ, היה בית משוגעים, ועכשיו – שקט".
5 צפייה בגלריה
נח מדהלה מחולון
נח מדהלה מחולון
סולומון. "היה פה בית משוגעים ועכשיו שקט"
((צילום: אסף קמר))
5 צפייה בגלריה
אורעד עזריאל מחולון
אורעד עזריאל מחולון
עזריאל. "כולם פה במצב קשה - אבל אני אופטימי"
(אסף קמר)
גם מתווכי הנדל"ן שמנסים למצוא מחליפים לחנויות מודים שהרחוב בבעיה. רובם סירבו לדבר כדי לא לפגוע בעסקים, אך אחד המתווכים שפגשנו במקרה ברחוב סיפר: "השכירות הייתה מאוד יקרה, סביב 5,000-6,000 שקלים בחודש, ובעקבות הקורונה היא נחתכה בחצי. תוסיף לזה את השיפוצים המתוכננים של הרכבת הקלה, שיהרגו סופית את הרחוב, מי שיכול – בורח, וקשה לנו למצוא אנשים שרוצים להיכנס".
אבל לא כולם פסימיים, אורעד עזריאל, צעיר נמרץ שבבעלותו חנות המזון המהיר "פטאטאס", מקווה שיהיה טוב. "הרחוב הזה קשה, גם לפני הקורונה הוא היה לא קל. כולם פה במצב קשה, אבל אני אופטימי. אני בחור צעיר, בלי משפחה, ובמקרה הכי גרוע – נמשיך הלאה".
מחברת נת"ע שמקימה את הרכבת הקלה נמסר: "נת"ע מיידעת כל העת את אנשי העסקים הנמצאים על תוואי הרכבת, וזאת באמצעות חומרי מידע, ונציגי החברה העומדים עימם בקשר ישיר. כל פנייה של בעל עסק או תושב זוכה להתייחסות מלאה, אולם עקב הקורונה כלל לא ידועה השפעת עבודות הרכבת על העסקים שהיו סגורים עד כה.
"פיצוי משולם עפי הנהלים הקבועים בחברה בלבד", הוסיפו. "לפי התכנית, בכוונת נת"ע להתחיל בעבודות ברבעון האחרון של 2020. תושבי הרחוב יעודכנו לקראת המועד המדויק".
מהעירייה נמסר כי "ברח' סוקולוב בחולון קיימים 637 עסקים ומתוכם נסגרו מאז ינואר 2020 29 עסקים שהצטרפו לשמונה שנסגרו ב-2019 כך שנכון להיום סגורים ברחוב 37 עסקים שמהווים 5.8% מסך העסקים".
"בעירייה מודעים לתקופה הקשה שעוברת על בעלי העסקים בעיר לרבות ברחוב סוקולוב ולכן נקטה העירייה בצעדים לסיוע, ביניהם: סבסוד הפטור מארנונה לשלושה חודשים בעשרות מיליוני שקלים והענקתו מיידית, ולא כהנחה שתתפרס על פני שנה שלמה; דחייה בתשלום הארנונה לעסקים ובמשלוח אגרות השילוט השנתיות עם פרוץ המשבר; הקפאת תשלום דמי הזיכיון לחברות שילוט החוצות בעיר; אישור מועצת העיר לשני תיקונים לחוק העזר, שיאפשר לפטור את בעלי עסקים מתשלום אגרת הוצאת שולחנות וכיסאות למרחב הציבורי לשלושה חודשים, ולמתן הרחבה של השטח הציבורי להעמדת כיסאות ושולחנות ללא תוספת תשלום בקיץ כדי לאפשר הושבת הלקוחות במרחק עפ"י הכללים של משרד הבריאות".
"בנוסף, תחת הכותרת 'זה העסק שלי – חולונים למען חולונים' העלתה העירייה קמפיין לעידוד התושבים לרכוש את מוצריהם רק בחולון ובכך לסייע לעסקים להתאושש מהמשבר מהר יותר".
"בשנים האחרונות מקדמת העירייה הליך התחדשות במרכז העיר ורק לפני מספר חודשים הסתיימו עבודות תשתית נרחבות בכיכר ויצמן שממוקמת בין הרחובות סוקולוב ושנקר. בנוסף, ברחוב סוקולוב הורחבו מדרכות באזורים מסוימים, העירייה יצרה אזורי פריקה וטעינה ועוד. תוואי הרכבת הקלה ("הקו הירוק") צפוי לעבור ברח' סוקולוב וכחלק מכך ישופצו כל התשתיות ברחוב אשר יביאו לשדרוג משמעותי בו".