דניאל וולץ היהודי-אמריקני נרצח בפיגוע התאבדות קטלני בתל אביב ב-2006, במהלך ביקור משפחתי בישראל, והוא בן 16 בלבד. הוא הובא למנוחות אז בפלורידה שבארה"ב, אלא שלפני שלוש שנים משפחתו עלתה לארץ, והחליטה להביאו לקבורה בישראל. לפני שבוע, ולאחר כ-15 שנים, עצמותיו הובאו מארה"ב לבית הקברות במושב אשתאול באזור בית שמש.
חניכי תנועת הנוער אריאל עלו אמש (שני) לקברו להניח נר ודגל בפעם הראשונה מאז הפיגוע הקשה ב"שווארמה ראש העיר" בתל אביב, סמוך לתחנה המרכזית הישנה. העלייה מתקיימת כחלק ממיזם נר ודגל לחללי פעולות האיבה בשיתוף מועצת תנועות הנוער בישראל.
2 צפייה בגלריה
דניאל וולץ שנרצח במהלך ביקור בת"א
דניאל וולץ שנרצח במהלך ביקור בת"א
דניאל וולץ שנרצח במהלך ביקור בת"א
"דניאל שב הביתה", אמר אביו יקותיאל וולץ שעלה לקברו בארץ לראשונה אמש. הוא סיפר על התחושות: "כמשפחה אנחנו מתרגשים מהכבוד שניתן כאן לדניאל על ידי חניכי תנועת הנוער בשם כל עם ישראל, זה חשוב לנו ואנחנו מודים על כך. כשהוצאנו את דניאל מהקבר בפלורידה הגופה הייתה שלמה לחלוטין. דניאל רצה תמיד להגיע לבקר בארץ בה נפל בפיגוע טרור, ועכשיו הוא שמח. אנחנו אומרים יחד איתכם 'ברוך הבא הביתה'".
דביר עמיאור, מזכ"ל תנועת הנוער, הוסיף כי "המחויבות שלנו היא לזכור את החללים כדי להמשיך את דרכם היפה, ולתת את החיבוק בשם כל העם בישראל". וולץ נרצח כאמור בפיגוע התאבדות בחג הפסח לפני כ-15 שנה, במהלך ביקור בארץ. בפיגוע נרצחו עוד עשרה בני אדם וקרוב ל-70 נפצעו - בהם שישה באורח קשה. דניאל נפצע אנושות ונלחם על חייו כחודש, עד שמת מפצעיו.
כשנה לאחר הפיגוע סיפר האב כי "נהג מונית הוריד אותנו בטעות בתחנה המרכזית הישנה, וכשהערנו לו הוא אמר לנו 'יש פה את השווארמה הכי טובה בארץ'. אני זוכר שישבנו על הדלפק, ממש ליד הדלת ואכלנו. פתאום ראיתי נער צעיר מתקרב למאבטח שהיה בכניסה, הוא התחזה לאילם והצביע על פיו כרוצה לומר 'אני רעב'". וולץ סיפר שהמאבטח ביקש מהצעיר לפתוח את התיק: "הוא הרים את התיק וחייך, ואז ידעתי, הבנתי שזה פיגוע, אבל כבר היה מאוחר מדי".
2 צפייה בגלריה
אביו של דניאל וחניכי "אריאל" ליד הקבר הטרי
אביו של דניאל וחניכי "אריאל" ליד הקבר הטרי
יקותיאל, אביו של דניאל, וחניכי "אריאל" ליד הקבר הטרי. "עכשיו הוא שמח"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אירוע הטרור עלה שוב לכותרות ב-2012, כאשר משפחתו תבעה את ממשלות איראן וסוריה בטענה שהן היו מעורבות בפיגוע. בית המשפט בארה"ב פסק לראשונה כי על המדינות לשלם פיצויים בגובה 323 מיליון דולר. ב-2013 הגישה משפחתו של וולץ תביעת פיצויים נגד הבנק הסיני, בטענה שכספים שהועברו דרך חשבונות שהחזיקו פלסטינים מעזה באחד מסניפי הבנק בסין, שימשו התארגנויות טרור של החמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה.
מדינת ישראל, שפנתה למשפחת וולץ בהצעה להגיש את התביעות, גם הבטיחה לפרקליטיה שתגבה את התביעה בעדויות ובמסמכים של בכירים לשעבר במערכת הביטחון, שיעידו כי הסינים הוזהרו ספציפית בעניין השימוש שנעשה בחשבונות הבנק הללו כשנה לפני הפיגוע.
ממשלת סין הפעילה אז לחץ כבד על ראש הממשלה בנימין נתניהו לחזור בו משיתוף הפעולה עם ההליך. על רקע ביקורו של נתניהו בסין, הוחלט לבטל את האישור למתן העדות בניו יורק. וולץ הגיב אז למקרה ואמר כי הופתע והתאכזב מאוד. "אנחנו גם מודאגים מההשלכות של זה על המלחמה בטרור. זוהי מכה למלחמה בטרור. שאר הבנקים ירגישו חופשי להצטרף לבנק הסיני ולהעביר מימון לטרור", אמר.