ערן ארגמן (28) מאריאל גדל בבית דתי וכבר בגיל צעיר ידע מהי נטייתו המינית. בגיל 17 הוא סיפר על כך בפעם הראשונה לרב שלו, שביקש ממנו ללכת לטיפול. יום לאחר שהכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק לאיסור טיפולי המרה לנטייה מינית, אמר הבוקר (יום ה') ארגמן בריאיון לאולפן ynet: "כל טיפול שנקודת המוצא שלו היא שאתה רע הוא לא טיפול מיטיב".
אישור הצעת החוק של יו"ר מרצ ניצן הורוביץ וח"כ מרב מיכאלי (העבודה) עורר סערה בקואליציה, לאחר שחברי כנסת מכחול לבן תמכו בה. עם זאת יצוין כי גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה וח"כ מיכל שיר מהליכוד תמכו בחוק. בנוסף, 13 חברי כנסת מהליכוד ששהו במשכן הכנסת לא השתתפו בהצבעה.
2 צפייה בגלריה
ארן ארגמן
ארן ארגמן
"הפעילו עליי מכבש לחצים". ערן ארגמן
(צילום: יאיר שגיא )
את עיקר הזעם נגד כחול לבן הפנו חברי הכנסת החרדים. ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) אמר הבוקר במשדר של אולפן ynet כי "זה לא עובד בצורה הכפייתית. צריך למצוא את שביל הזהב ולאפשר לאותם אנשים שמבינים בזה לעזור לאותו מתמודד או מתמודדת לפתור את הבעיה. אנחנו לא נסכים כמובן לטיפולים כוחניים או לטיפולים של אילוצים.
"צריך לגרום לכך שלא לפסול את אותם אנשים שעושים עבודת קודש בחלקם ולעזור לבני נוער שנמצאים בבעיה זהותית. אחד שהחליט שהוא נמצא באותו מתרס, אנחנו לא באים ורבים איתו ומתעמתים איתו, ולמדו במדינה להכיל אותם".
- במדינה כן, בחברה החרדית לא. "נכון, כי אחרי הכול אנחנו יודעים שכחברה החרדית יש לנו את ספר החוקים שניתן לנו לפני אלפי שנה, אנחנו לא הולכים לשנות אותו, אבל אם חוקי המדינה באים לקראת אותו הציבור, אנחנו לא נהיה אותו אחד שנתריס בנושא הזה. אבל אחד שרוצה לעשות שינוי מעצמו, מיוזמתו ומרצונו, אנחנו לא נפריע לו".
- אתה מבין שטיפולי המרה הם דבר אבסורדי? "כל אחד רואה את זה בזווית שלו. אנחנו רואים את זה בזווית שונה לגמרי וכל אחד גם צריך לכבד ולהכיל את השני. אני מצר את צערו (של ארגמן) ואני משתתף בכאב. אם היו דברים מהסוג הזה, זה דבר מאוד חמור אבל זה לא משליך על הכלל".
- מחקרים בריאותיים ומדעיים פסלו את הדבר הזה. "ויש מחקרים אחרים שאומרים הפוך, צריך לתת הזדמנות לאותו אחד שמחפש לשנות את דרכו ונטייתו המסוימת, לאפשר לו בצורה כזאת, על ידי טיפול כמובן, לא בכוחניות. בצורה נעימה, על ידי שיחות נפש כאלה ואחרות, צריך לאפשר את זה".
2 צפייה בגלריה
"יש מחקרים שאומרים הפוך". ח"כ אבוטבול
"יש מחקרים שאומרים הפוך". ח"כ אבוטבול
"יש מחקרים שאומרים הפוך". ח"כ אבוטבול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ארגמן התבקש על ידי הרב שלו ללכת לפסיכולוג קליני שביקש ממנו לשבת בכל יום למשך דקות ארוכות מול המראה ולהגיד שהוא סוטה תוך שהוא מציג לו אתרים פורנוגרפיים. בעקבות הפחד שה"טיפול" לא ישנה את נטייתו המינית, הוא ניסה להתאבד.
"הבעיה הגדולה שלנו היא מטפלים קליניים שמנצלים את זה שיש להם הכשרה ואת האג'נדה האישית שלהם בשביל להזיק בצורה נפשית לאנשים כמוני", אמר ארגמן. "אני הייתי בן 17, דובר פה על זה שזה לא קורה בצורה כוחנית, אבל החברה שממנה הגעתי והרבנים שידעו עליי הפעילו מכבש לחצים בצורה שלא הייתה לי אפשרות לא ללכת לטיפול הזה.
"מה שקורה שם זה הרבה שיטות פוגעניות. נאמר לי להיכנס לאתרים פורנוגרפיים עם נשים בשביל לראות איך זה גורם לי להרגיש. נאמר לי לשבת מול המראה ולהגיד שאני שונא את עצמי ושזה רע שאני נמשך לגברים וזה שאני הומו. אפשר להיתמם ולהגיד שזה לא כוחני, אבל זה מאוד כוחני".
- כמה זמן זה נמשך? "אני הייתי בטיפול הזה חצי שנה. אחרי חצי שנה של אפיסת כוחות וחוסר רצון לחיות, הבנתי שמטפל קליני זה לא מה שאמור לקרות בטיפול. המחשבות האובדניות היו לאורך כל השנים, מהרגע שאני מבין שאני הומו, שזה פחות או יותר בגיל 10. עד גיל 17 לא פתחתי את זה עם אף אחד, ובהחלט הטיפול רק החמיר את זה. שנה לאחר הטיפול היה לי גם ניסיון אובדני".

"עשו את זה בלי רעש וצלצולים"

כשהתבקש לפנות ישירות לח"כ אבוטבול, אמר ארגמן: "כל טיפול, לא משנה איזה טיפול, שנקודת המוצא שמה שאתה הוא רע, הוא לא טיפול מיטיב. אל תלכו לטיפולי המרה. אף טיפול כזה הוא לא טוב. ברגע שנקודת המוצא שלך שמה שאתה צריך להשתנות, כי מה שאתה זה דבר פסול, אף טיפול כזה הוא לא מיטיב. אל תאמינו לאנשים שטיפול כזה יכול להיטיב".
ח"כ אבוטבול הגיב: "תרשה לי לחלוק עליך".
- למה אתה חולק עליו? אתה מכיר מישהו שהלך לטיפול המרה והכול הסתדר לו? "כן, כן בוודאי. היו כאלה שעשו את זה והצליחו. הם עשו את זה בלי רעש ובלי צלצולים. כשזה בא מרצונו של בן אדם, אז כל מה שאומרים מסביב זה הבל הבלים".