מי שמסתובב בשבועות האחרונים ברחובות של קלקיליה וטול כרם לא יצליח לחמוק מתופעה חדשה – צעירים על קורקינטים חשמליים שנוסעים בכבישים, וחולפים במהירות ממקום למקום.
לכאורה מדובר בתופעה טבעית שמספקת פתרון תחבורתי זול ויעיל, אלא מבט מקרוב מגלה שרבים מהכלים הללו שייכים לחברות הקורקינטים השיתופיים הגדולות שפועלות בעיקר באזור גוש דן. אין מדובר בכניסה של אותן חברות לשוק הפלסטיני, אלא בכלים שנגנבו מישראל ומשם מצאו את דרכם לרחובות הערים הפלסטיניות הגדולות. על חלק מהכלים עוד אפשרות לראות את השם והלוגו של החברות השיתופיות שפועלות בישראל כמו Lime ו-Bird.
"הקורקינטים הללו מגיעים אלינו מישראל", הודה בעל חנות אופניים מקלקיליה שסירב להזדהות בשמו. "אנחנו מפרקים קופסת השליטה של הקורקינט, מחווטים אותו באמצעות כבלים חדשים ויש לך קורקינט למכירה בהשקעה נמוכה".
5 צפייה בגלריה
קורקינטים חשמליים גנובים מציפים את רחובות הערים הפלסטיניות
קורקינטים חשמליים גנובים מציפים את רחובות הערים הפלסטיניות
קורקינט של Lime בגדה. על חלקם עוד אפשר לראות את הלוגו המקורי
אמנם אפשר למצוא בחנויות גם קורקינטים יד ראשונה שאינם גנובים, אולם מרבית המשתמשים מעדיפים באופן טבעי את הפתרון הזול והיעיל של הקורקינטים שנגנבו מישראל. "אנחנו גם מרכיבים על הקורקינט כבל הטענה לחשמל וכל אחד יכול להטעין אותו בביתו".
"תופעת הגניבות של הקורקינטים החשמליים בהיקף משמעותי החלה בתחילת השנה", סיפר בכיר באחת החברות הגדולות שמשכירות את הכלים בגוש דן. "ברבעון הראשון של השנה נגנבו מאות כלים, אבל בימי הגל הראשון של הקורונה התופעה צמחה מאוד ובכל שבוע נרשמו עשרות רבות של גניבות קורקינטים". החברות יכלו לזהות את מיקומי הקורקינטים כשהם נמצאים בשטחי הרשות הפלסטינית באמצעות מכשיר ה-GPS שמותקן עליהם, אולם זמן קצר אחר כך האותות נעלמו כאשר פורקה מהם מערכת הבקרה.
"התופעה הזאת החלה כאשר כל מיני רוכלי אלטעזאכן שאוספים מקררים ישנים וגרוטאות שנמכרים ברשות הפלסטינית, החלו להעמיס גם קורקינטים של חברות ההשכרה שמונחים בכל פינה בתל אביב", סיפר בעל חנות האופניים מקלקיליה. לדבריו, "חלק מהפלסטינים שהגיעו לביקור בתל אביב בימי חג הקורבן שבו עם כלים שהם לקחו איתם חזרה לבתים שלהם".
הניסיון המוצלח לפרוץ את הכלים ולמכור אותם במחירים זולים הגביר מאוד את הביקוש אליהם ובשלב הזה נכנסה משטרת ישראל לתמונה כדי לנסות ולהביא לצמצום התופעה. שיתוף פעולה בין חברות ההשכרה למשטרה הובילו לכמה תפיסות של גנבי קורקינטים בזמן אמת בשעה שהם כבר עשו את דרכם לרשות הפלסטינית ונעצרו במחסומים שהציבו להם. אבל גם המאבק הזה לא הביא להפסקה מוחלטת של הגניבות שנמשכת גם בימים אלו, ככל הנראה באמצעות שיתוף פעולה בין גורמים פליליים ישראלים ופלסטינים. ההערכה היא שכיום ישנם כ-4,000 קורקינטים שיתופיים גנובים שנמצאים ברשות הפלסטינית.
5 צפייה בגלריה
קורקינטים חשמליים גנובים מציפים את רחובות הערים הפלסטיניות
קורקינטים חשמליים גנובים מציפים את רחובות הערים הפלסטיניות
נוסעים על קורקינט של Lime בטול כרם
5 צפייה בגלריה
קורקינטים חשמליים גנובים מציפים את רחובות הערים הפלסטיניות
קורקינטים חשמליים גנובים מציפים את רחובות הערים הפלסטיניות
נמכר ב-300 עד אלף שקלים, תלוי במצב
האתרים הפלסטינים למוצרי יד שנייה מלאים בהצעות למכירת קורקינטים חשמליים גנובים. המוכרים לא טורחים להסתיר זאת או למחוק את לוגו חברות ההשכרה הישראליות, וחלקם אף מדגישים זאת. "אפשר להשיג קורקינט במחיר של בין 600-800 שקלים אבל הוא ללא מסמכים", הבהיר מוהנד, תושב שכם שפרסם את הכלי שלו למכירה ברשת. על הכלי רואים בבירור את הלוגו של חברת Lime. מילת הקוד 'ללא מסמכים' משמעה שהקורקינט גנוב. הפלסטינים מוכרים את הכלים הללו בטווח מחירים שנע בין 350-1,000 שקלים, בהתאם למצבו הכללי של הקורקינט.
המשטרה הפלסטינית בינתיים מתעלמת מהתופעה, אולם עלייה בהיקף התאונות עם הכלי עשויה להגביר את המחאה נגדו בחברה הפלסטינית ובהגברת האכיפה. צעדים אלו, אם יקרו, עשויים להוריד את הביקושים לקורקינטים החשמליים ומכאן גם את היקף הגניבות שלהם מישראל.