פרסום ראשון: מוחמד בדיר, שהואשם ברצח חמיו עלי טהא, חתם על הסדר טיעון שבמסגרתו יורשע רק בהריגה וירצה 12 שנות מאסר בלבד. בדיר הואשם בכך שירה לעבר בית אביה של אשתו חמישה או שישה כדורים בזמן שבני המשפחה נמצאים בבית, ובהמשך פגש בו בכיכר וירה בו למוות. האירוע תועד במצלמות אבטחה.
לפי הסדר הטיעון, בדיר כאמור ירה מספר כדורים לעבר הבית, אולם הירייה הקטלנית לאחר מכן בכיכר כוונה אל הכביש ולא אל המנוח - שנפגע מרסיסים ונהרג.
פרקליטות מחוז מרכז הגישה בחודש מרץ 2019 כתב אישום חמור נגד בדיר, בן 34 מכפר קאסם, בגין רצח עלי טהא. בעקבות חתימת ההסדר, שונה האישום לכך שנטען שבדיר ירה ירייה אחת לכיוון הכביש דרך השמשה הקדמית של רכב שטח מסוג באגי שבבעלותו, וזו פגעה בחזה של המנוח והובילה למותו.
4 צפייה בגלריה
משטרת ישראל פענחה את תיק רצח עלי טהא בכפר קאסם
משטרת ישראל פענחה את תיק רצח עלי טהא בכפר קאסם
המשפחות הגיעו לסולחה. רצח עלי טהא
(צילום: דוברות המשטרה )
4 צפייה בגלריה
משטרת ישראל פענחה את תיק רצח עלי טהא בכפר קאסם
משטרת ישראל פענחה את תיק רצח עלי טהא בכפר קאסם
(צילום: דוברות המשטרה )
בית המשפט בלוד הרשיע את הנאשם בהריגה לפי החוק הישן של עבירות ההמתה, והצדדים הסכימו על גזר דין של 12 שנות מאסר. הסדר הטיעון כלל גם 700 אלף שקלים ששילמה משפחת היורה למשפחת המנוחה בעקבות סולחה שערכו ביניהן, וגם את חילוט הבאגי.
לנאשם בדיר ולאשתו יש שלוש בנות. לפי כתב האישום המקורי, שהוגש על ידי עו"ד רעות אבירי, שבוע לפני הירי שהביא למותו של המנוח בפברואר 2019, עזבה אשתו של הנאשם את ביתם המשותף ועברה להתגורר יחד עם הבנות בבית הוריה בכפר קאסם. באחד הימים לקח המנוח את הבנות ואת בתו לצפות במשחק כדורגל. המנוח הצטלם עם הבנות, ותמונה זו הגיעה לידיעת אביו של הנאשם, ועוררה את זעמו.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת הרצח של עלי טהא בכפר קאסם
תיעוד מזירת הרצח של עלי טהא בכפר קאסם
זירת הרצח, פברואר 2019
אביו של הנאשם הגיע לבית המנוח וזעם על שמונעים ממנו וממשפחתו לראות את הבנות. הוא נכנס לבית והחל לדחוף את המנוח ולהכותו מול בני משפחתו. כשחזר הביתה הוא סיפר לבדיר על הקטטה, וכעבור כמה דקות בדיר לקח נשק, עטה מסכה ונסע לכיוון בית המנוח.
לפי הנטען בכתב האישום המקורי, הנאשם הגיע בסמוך לבית וירה חמישה או שישה כדורים לעבר הקומה העליונה, בזמן שידע שבני המשפחה נמצאים בבית. אחר כך הוא נסע לכיוון כיכר השעון הסמוכה, ובזמן הזה הבחין במנוח שיצא מהבית. בדיר הקיף את הכיכר ונסע במהירות לעבר טהא, וכשהיה קרוב אליו ירה כדור בפלג גופו העליון. המנוח איבד את הכרתו והתמוטט על הכביש, ובשלב זה המשיך הנאשם בנסיעה תוך שהוא יורה ירייה נוספת לעבר הרחוב, ומאלץ עוברי אורח להתכופף.
בהמשך כאמור תוקן אישום זה - וכעת בדיר מואשם בהריגה ובירייה אחת בלבד, לעבר הכביש, שגרמה למותו של טהא.
4 צפייה בגלריה
סנגורו של הנאשם, עורך דין דוד יפתח
סנגורו של הנאשם, עורך דין דוד יפתח
סנגורו של הנאשם, עורך דין דוד יפתח
סנגורו של הנאשם, דוד יפתח, מסר בתגובה: "אני סבור שהעונש שהוסכם עליו במסגרת הסדר הטיעון הוא עונש הוגן. הוכחנו לפרקליטות באמצעות מומחים כי הנאשם כיוון את הירייה לכביש, והכדור ניתז ופגע במנוח. הנאשם לא התכוון לפגוע בו ולכן לא מדובר ברצח אלא בהריגה לפי החוק הישן".
מהפרקליטות נמסר: "במהלך המשא ומתן בין הצדדים, הוצגו מטעם ההגנה חוות דעת שמהן עולה שהנאשם ירה לכיוון הכביש ולא ישירות לכיוון המנוח, ושנתז פגע במנוח וגרם למותו. לאחר בחינת הספק העולה מחוות הדעת באשר לנסיבות התרחשות האירוע, ולאחר הליך גישור ממושך בבית המשפט, שבו הביעה השופטת המגשרת את דעתה על המצב הראייתי בתיק ועל הענישה הראויה במקרים דומים, החליטו הפרקליטות וההגנה להגיע להסדר הטיעון. בין השיקולים להסדר, נלקחה בחשבון גם העובדה שבין המשפחות נערכה סולחה".