קבינט הקורונה נפתח, על רקע אי הסכמות בין משרד הבריאות למשרד האוצר בנוגע לפתיחת העסקים בשבוע הבא: לאחר שאתמול הסכימו השרים כי כיתות א' עד ד' יחזרו ללימודים ביום ראשון, נמשך הדיון על מתווה היציאה מהסגר. במטה לביטחון לאומי המליצו לא לחדש את המסחר, אולם הדיון עסק תחילה בעיקר בלימודים.
כחול לבן מתכוונת לדרוש לדון מחדש בחזרה ללימודים שעוררה ביקורת רבה בעקבות המתווה לכיתות א'-ב' שישובו רק לשלושה ימי לימודים, ואילו בשלושת הימים האחרונים הם יישארו בבית. על פי המתווה שהוצג בפתח ישיבת השרים, כל כיתה בשכבת א'-ב' תפוצל לשניים ולא יהיה ערבוב בין שתי הקבוצות.
5 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בעמק חפר
כיתה ריקה בעמק חפר
כיתה ריקה בעמק חפר
לפי המתווה, הצהרונים יכללו עד 28 תלמידים מאותה שכבת גיל (כיתות א' או כיתות ב') ומאותו מוסד חינוכי. הסעות לצהרונים יתקיימו באופן הקיים כיום, אך תתקיים הפרדה באמצע האוטובוס והתלמידים יחויבו בעטיית מסכות. גם במהלך השיעורים התלמידים יחויבו בעטיית מסכות.
5 צפייה בגלריה
קבינט הקורונה
קבינט הקורונה
קבינט הקורונה
(צילום: קובי גדעון , לע"מ)
שר החינוך יואב גלנט, שדרש תוספת של מיליארדים כדי לפתוח את מערכת החינוך, אמר בקבינט שהוא ממליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו להיפגש עם ראשי השלטון המקומי, שמציעים כבר כמה שבועות מתווה אחר. נתניהו הסכים ואמר שייפגש איתם בהקדם. "אם יש פשרה על חצי-חצי, אני מציע להוציא אותה לדרך", השיב שר האוצר ישראל כץ. "הגעתי למסקנה שאין לנו אפשרות אלא לתת לכיתות א'-ב' ללמוד. אני לא מכיר בעולם מקום אחד שעשו קפסולות".
יו"ר ועדת החינוך רם שפע (כחול לבן) הודיע שיכנס את הוועדה לדיון על תלמידי א'-ב', שכן לוועדה יש את הסמכות שלא לאשר את התקנות. "הילדים חייבים לחזור ללימודים. המחירים הנפשיים, החינוכיים והכלכליים הם אדירים", אמר שפע. "אני מצפה מקבינט הקורונה להחליט כבר היום על החזרת כלל תלמידי א'-ד' ללימודים מלאים ככל הניתן. לרשויות המקומיות ולמנהלי בתי הספר יש את הרצון, היכולת והמשאבים כדי להפעיל את המערכת במלואה".
לאחר פרסום ההודעה תקף גלנט את גנץ בישיבה ואמר: "אנחנו ממשלה אחת או לא? אני מציע שתגידו לנציגים שלכם בכנסת שיירגעו ויהיו ברוח של שותפות ולא של פירוד". יו"ר כחול לבן השיב לו "כדאי שתרגיע. אני מבין שברשויות אפשר ללמוד יותר משלושה ימים בשבוע וצריך לאפשר להם את זה ככל שניתן. אנחנו לא פחות ממושמעים מכל אחד אחר". נתניהו אמר כי "אלו לא עמדות מפלגתיות אלא משרדיות".
5 צפייה בגלריה
 יואב גלנט , בני גנץ
 יואב גלנט , בני גנץ
"אנחנו ממשלה אחת או לא?". גנץ וגלנט
(צילום: מוטי קימחי , אבי מועלם)
השרה לשוויון חברתי מירב כהן שאלה את גלנט אם בימים שבהם התלמידים בכיתות א'-ב' יישארו בבית תהיה למידה מרחוק, והשר השיב כי עדיין אין לו תשובות.
שרת התיירות אורית פרקש הכהן יצאה נגד השרים ואמרה: "הכנסתם את מה שאתם רוצים פה בלי דיון. על הפרק היו גם צימרים. נתב"ג מפוצץ, הכינרת מפוצצת. כתוב שהנושאים האחרים ידונו בהמשך, אני לא יוצאת מפה היום מבלי שנדבר על הצימרים".
5 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
"לא יוצאת בלי החלטה על הצימרים". אורית פרקש הכהן
(צילום: אבי מועלם )
ראש המל"ל מאיר בן שבת השיב כי "נשלחתי להביא הצעה לקבינט והיה קשה מאוד. שמעתי גם את משרד הבריאות לגבי הצימרים ולאחר מכן הבאתי הצעה מה אפשר להכניס, אבל החינוך קודם לכל". פרקש הכהן אמרה כי "ברמה המוסרית אני לא יכולה לעזוב את הנושא הזה". רגב הזכירה כי הוחלט לדבר על כל התוכנית, אך שרת התיירות אמרה שנושאים אחרים עלו לדיון. "בואו נשמע מה ההצעה ואז תתייחסו", סיכם ראש הממשלה. "לך יש הצעה לצימרים ולאוצר על הקמעונאות".
"מי שמגיע לצימרים אלה משפחות גרעיניות שרוצות לנפוש עם הילדים", אמרה שרת התחבורה רגב. "לגבי החנויות והמסחר אני מבינה את שר האוצר, אבל מתלבטת אם כדאי עכשיו או לחכות עוד שלב. אם היה איך לאכוף הייתי אומרת שנכון לפתוח, אבל גם את החתונות לא מצליחים לאכוף", אמרה.
מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי התייחס לדרישת האוצר לחדש את המסחר ואמר כי "אנחנו יודעים שזה תפקידו של האוצר, ואנחנו מבינים את הקושי הקמעונאי. אם נחכה עוד שבועיים נוכל לפתוח את כל המסחר ולא ניתקע בגלל עליית תחלואה. לכן התנגדנו, וצריך לנהוג במשנה זהירות" השר לביטחון הפנים הצטרף לדבריה של פרקש הכהן וטען: "מבחינת אמון הציבור הדברים לא הגיוניים. אפשר לראות את זה גם בצימרים. הם צריכים לשחרר לחץ ואני מבקש לצרף את זה ליציאה הקרובה. זה ירכוש את האמון של הציבור". נתניהו ביקש להקים צוות משותף לשרי הבריאות, האוצר והמדע שירכזו עם ראש המל"ל מתווה יציאה חדש שיכלול חמישה או שישה שלבים במקום תשעה. "צריך להביא את התוצאה מחר".
כמו כן, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את מתווה הלימודים ואמר: "ראש הממשלה אמר שאין לנו את היכולת לממן את הקפסולות בכיתות א'-ב'. הילדים משתגעים, ההורים לא יכולים לעבוד. מה יעשה הורה שצריך לחזור לעבודה? יודיע שהוא עובד שלוש פעמים בשבוע? אם אין לנתניהו את היכולת לממן בתי ספר לילדים, איך יש לו את היכולת לממן ממשלה של 36 שרים? את היכולת לממן שר לענייני מים, שרה לקידום קהילות לא קיימות?
"איך יש לו את היכולת לממן לעצמו מטוס פרטי במיליארד שקל?", הוסיף לפיד. "אם אין לכם כסף, למה אתם ממשיכים להעביר מיליארדים בשוחד פוליטי לשותפים הקואליציוניים? הממשלה הזו היא האירוע הכי בזבזני, הכי מופקר, הכי חסר אחריות בתולדות המדינה. בעולם פתחו את בתי הספר. בגרמניה, בפינלנד, בשוודיה ובדרום קוריאה. ב-27 ממדינות ה-OECD, יש לימודים. בתי הספר פועלים. לא רק עד כיתה ד', עד סוף התיכון. יש בתי ספר.
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"הממשלה לא יודעת לעבוד". יו"ר האופוזיציה לפיד
(צילום: שאול גולן)
"את בתי הספר בישראל צריך לפתוח. שיפתחו חמישה ימים בשבוע. שיפתחו חמש שעות ביום, אבל שיפתחו. הכי קל להודיע שאין כסף. זה רק לא נכון. אנחנו אישרנו פה בכנסת יותר ממאה מיליארד שקל לסיוע במשבר. חלק גדול מהכסף לא נוצל. הם לא יודעים לעבוד".
בישיבת קבינט הקורונה צפוי הפרויקטור פרופ' רוני גמזו להציג נתונים חדשים לפיהם מקדם ההדבקה עלה מעט ועומד כעת על 0.63 וזאת במקביל להתייצבות במספר החולים בבתי החולים. המסקנה שאותה גמזו יציג בישיבת הקבינט היא שישנה תחלואה סמויה וזליגה של תחלואה משטחי הרשות הפלסטינית.
גמזו צפוי להמליץ על חובת בידוד לשבים מאזורים אדומים בשטחי הרשות הפלסטינית, והכוונה היא בעיקר לערבים ישראלים המבקרים שם. עוד צפוי גמזו להמליץ על ביצוע בדיקות סקר לפועלים מהשטחים והיתכנות לסקר מחזורי באחריות המעסיקים, מתפ"ש, משרד הבריאות ופיקוד העורף.
על פי המצגת של גמזו, היישובים האדומים הם מג'דל שמס - שעליה הוחלט להטיל סגר מ-18:00 - וכן בועיינה-נוג'ידאת ופוריידיס. היישובים הכתומים הם ג'וליס, ערערה בנגב, זרזיר, אום אל פחם, אבו סנאן, ריינה, סכנין, חורפיש, שפרעם, מרחב עם, גני מודיעין ואיבים.
פורסם לראשונה: 13:54, 26.10.20