1 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים בכיכר רבין, תל אביב
מתחם החיסונים בכיכר רבין, תל אביב
ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר הערב (יום ג') בישיבת הממשלה שהתכנסה כדי לדון בהארכת הסגר, בהתנהלות בנמל התעופה בן גוריון ובהארכת איכוני שב"כ לחולי קורונה, כי בהמשך לדרישה שהעלה גנץ שלפיה יש לחסן את בני 18-16, הוא "לא רואה סיבה שבגללה זה לא יקרה". הנושא יגיע לוועדת התיעדופים, לפי פרופ' לוי, ביום חמישי.
בישיבה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לפני יומיים שוחחתי עם שר הבריאות וביקשתי לבחון את חיסון בני 16 ומעלה. חיסון של 80% מגילי הסיכון מוריד את התמותה פי שלושה. אנחנו צריכים לעשות מאמץ להגביר את החיסונים וכדי שזה יקרה צריך לקבל עוד ימי סגר. צריך לקנות זמן".

נתניהו הוסיף כי "בזמן שיש סגר אפשר לחסן מיליונים. צריך ללכת על כל מקום שיש בו פיגור ולעלות עם פטיש על היישובים החרדיים והערביים. לכן צריך להאריך את הסגר ולהעלות את קצב החיסונים לממדים דמיוניים. אנחנו יכולים לנצח אם לא נעשה שטויות".
בתוך כך, הסתדרות המורים מסרה הערב כי מסקר שערכה השבוע עולה כי 76.2% עובדי הוראה מההסתדרות התחסנו. בסקר השתתפו 15,514 עובדות ועובדי הוראה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. 18.6% לא התחסנו וכ-5.2% מעובדי ההוראה חלו בקורונה. בהסתדרות המורים חברים 120 אלף גננות, מורי יסודי וחטיבות ביניים. מזכ"לית הסתדרות המורם, יפה בן דויד, אמרה כי "ההיענות הגבוהה היא הוכחה לכך שהדרישה שלנו לאפשר לעובדי הוראה להתחסן הייתה מוצדקת".
מוקדם יותר, לקראת הישיבה, הציגה כחול לבן את דרישותיה: קידום של אכיפה במוקדי התחלואה והעלאה מידית של הקנסות כפי שנקבע כבר לפני חודשים; הגדלת הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים; חיסון מידי של גילי 18-16 כדי להבטיח את קיום הבגרויות וקביעת חובה לביצוע בדיקת קורונה טרם העלייה למטוס מארץ המוצא.
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר כי מקדם ההדבקה נמצא במגמת ירידה, וכי השפעת הסגר תורגש כבר בימים הקרובים - והמליץ להאריך את הסגר בשבועיים, עד 4 בפברואר.
נתניהו אמר כי חייבים להאריך מיד את הסגר הקיים. "מדינות רבות באירופה מאריכות את הסגר עד מרץ, ואפילו עד אפריל. זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום. זה אולי לא פופולרי ולא נוח בתקופת בחירות, אבל זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום ואני מצפה מכולם לתמוך בזה. נדרש כאן מאמץ אחרון, מאמץ משותף של כולנו כדי לצאת מהקורונה ולהציל חיים".
היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת אמר בדיון כי "התחלואה גבוהה ומפושטת בגלל המוטציות. היקף התחלואה מאתגר את מערכי האשפוז, ועדיין לא רואים את השפעת המגבלות על היקפי התחלואה", ואש הוסיף כי נכון להיום, ההערכה היא שתפוצת המוטציה הבריטית בישראל עומדת על 40%-30% מסך הנדבקים - ותישאר הדומיננטית ביותר בשבועות הקרובים. הפרויקטור ציין כי "עדיין יש כ-300 אלף ישראלים בני 60 ומעלה שלא התחסנו".
השרה גילה גמליאל שאלה את שר החינוך יואב גלנט: "מה מצב חיסוני המורים?". גלנט השיב: "איני יודע, טרם קיבלנו את נתוני המתחסנים ממשרד הבריאות. אנחנו ממתינים לקבלת רשימת המתחסנים לפי מספרי תעודות הזהות כדי להבין מי מהמורים התחסן, ללא זה נוצרת בעיית ניהול וקושי לתמרץ מורים להתחסן". גמליאל פנתה לשר הבריאות יולי אדלשטיין: "למה אתם לא מעבירים את הנתונים המלאים למשרד החינוך?" והוא השיב כי הנתונים יועברו בקרוב.