קבינט הקורונה אמור היה להצביע בצהריים (שישי) על הפעימה השלישית של היציאה מהסגר. ההצעות שעמדו על הפרק: חידוש הלימודים בכיתות ז'-י' ובמוסדות להשכלה גבוהה, פתיחת גני אירועים ומרכזי כנסים, ולבטל את "איי התיירות" כדי שבתי המלון בים המלח לא יצטרכו לדרוש אישור מיוחד להגעה וחדרי האוכל ייפתחו מחדש. בשל עיכוב ניסוחי התקנות מצד היועצים המשפטיים לפני כניסת השבת - ההצבעה נדחתה למחר בערב.
3 צפייה בגלריה
בית ספר הקלות מלון קורונה סגר
בית ספר הקלות מלון קורונה סגר
(צילום: שוש גרג'י, shutterstock)
במשאל טלפוני דחוף התבקשו השרים לאשר את חזרתם של תלמידי חטיבות הביניים בערים ירוקות, צהובות וכתומות "גבוליות" ללימודים, וכן מוסדות להשכלה גבוהה, מוסדות תורניים וקורסי הכשרה ייפתחו לבעלי תו ירוק בלבד - ובלבד שהמוסדות יוכלו לאפשר למי שטרם התחסן לימודים מרחוק. מתווה הפתיחה באותם המוסדות אמור להיות דומה לזה של אירועי התרבות.
שכונות שלמות בירושלים, דוגמת גוננים ונווה יעקב, מחכות להחלטת הקבינט כדי לדעת אם הלימודים ביום ראשון יסגרו או לא. מדובר בשכונות עם אחוז מחוסנים גבוה ותחלואה נמוכה - והורים רבים זועמים על האפשרות שזמן קצר לפני חופשת הפסח הלימודים שוב יידחו.
כמו כן, השרים היו אמורים להעלות את מגבלת ההשתפות בקורסים ובהכשרות מעשיות ל-20 משתתפים, ונתנו אור ירוק לפעילות חוגים ותנועות נוער בשטח פתוח עד ל-50 בני אדם. טיולים חד-יומיים יתאפשרו גם למקומות סגורים.
למרות העיכוב, נראה שמסתמן סיכום בין השרים על ההקלות הבאות. שרת התיירות אורית פרקש הכהן הודתה לשר הבריאות אדלשטיין על העבודה המשותפת לפתיחת אטרקציות לבני פחות מ-16 ובמתווה התו הסגול, אך כאמור ההצבעה טרם עברה.
על פי נתוני משרד הבריאות, בכלל הארץ 21% מבני הנוער חוסנו בשתי מנות ו-64% מוגדרים מחוסנים - קיבלו לפני יותר משבועיים את המנה הראשונה או שחלו והחלימו. 25% לא חוסנו כלל, ו-11% חלו בקורונה והחלימו.
3 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תלמידי חטיבות הביניים יחכו
(צילום: בראל אפרים)
בדו"ח מרכז המידע והידע למערכה בקורונה, שפורסם הבוקר, נכתב כי "נראה שהיקף ההדבקה הנרחב והעובדה שחלק ניכר מהאוכלוסייה בגילאי הביניים טרם חוסן, גורמים לעצירה בירידת התחלואה הקשה". עוד אמרו באמ"ן כי "מחלימים מצויים כנראה בסיכון להדבקה חוזרת מהזן הדרום אפריקני שנמצא בישראל, וייתכן למול זנים נוספים הדומים לו. מומלץ למחלימים ללכת להתחסן בהקדם".
3 צפייה בגלריה
בני הנוער מתחסנים
בני הנוער מתחסנים
25% מבני הנוער עדיין לא התחסנו
(צילום: AFP)
בעוד יומיים השמיים ייפתחו מחדש - כך שכל ישראלי שירצה לחזור לארץ יוכל לעשות זאת מבלי לעבור בוועדת החריגים - ובלי בידוד במלונית. בדו"ח של אמ"ן הועלתה אזהרה מפורשת מפתיחת השמיים: "חזרת עשרות אלפי ישראלים לישראל ממגוון מדינות החל מהשבוע הבא עלולה להכניס מגוון וריאנטים אשר יציבו גם את המחלימים בסיכון, לצד אנשים שטרם התחסנו. ייתכן אף שייכנסו וריאנטים אשר יפחיתו ממועילות החיסון. מומלץ שכל חוזר מחו"ל יקפיד הקפדה יתרה על בידוד וכללי הריחוק החברתי גם משאר בני הבית, כדי לצמצם ככל הניתן הפצה של וריאנטים בעייתיים".
מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, אמר היום ל-ynet כי יש לבדוק כל אחד שמגיע לישראל. "צריך לבצע בדיקה פשוטה ומהירה ולעשות ריצוף מלא של כל החיוביים. רק כך נוכל לחסום את כניסת המוטציות מבלי לחסום את כניסת הישראלים ארצה". לדבריו, "לא צריך בשביל זה הרבה זמן להתארגן. המעבדות האלה קיימות בבתי החולים. מה שצריך זה להשתחרר מהמחשבה שהכול צריך להיעשות במעבדה אחת".