שלשום בצהריים הרגיש טל זקס, המנהל הרפואי הישראלי של חברת "מודרנה", איך אבן ריחיים ענקית יורדת לו מהלב. תוצאות הניסוי השלישי של חיסון הקורונה שהוא והאנשים שלו עבדו עליו כמעט מתחילת השנה היו טובות אפילו יותר מהתחזיות. "זה יום מאוד מאוד מרגש", אומר הערב (שני) זקס בשיחה מהמטה של "מודרנה" בקיימברידג', "זו בעיקר תחושה של הקלה. האחריות האישית כבדה מאוד, זה היה לחץ פנימי יותר מכל לחץ חיצוני".
קשה לזכור בהיסטוריה חיסון שממועד תחילת העבודה עליו ועד האישור שלו עוברת פחות משנה. זקס מצביע על כמה סיבות שאפשרו למודרנה לטוס בצורה כזו.
2 צפייה בגלריה
טל זקס
טל זקס
טל זקס
(צילום: מודרנה)
"ההבדל הראשון הוא בתשתית של המדע, כך שיכולנו מיריית הפתיחה לזנק הרבה יותר במהירות. שנית, שלבי הפיתוח היו קלאסיים, אבל המעבר משלב לשלב היה מאוד מהיר בגלל שיתוף פעולה עם מנהל התרופות (FDA). הסיבה השלישית היא פרדוקס של ממש. כשמפתחים חיסון תמיד צריך שאחוז קטן יחלה, אבל מכיוון שבמקרה הזה שיעורי המחלה כאלה גבוהים, אז היו לנו הרבה יותר נתונים, הרבה יותר מהר. ככל שהמחלה יותר משתוללת, ככה זה עובד יותר מהר, זה מָקַבְּרִי ממש".
המנהל הרפואי של מודרנה מעריך כי עד סוף 2021 תוכל החברה האמריקנית לייצר בין חצי מיליארד למיליארד מנות. "אני מאוד שמח שישראל הייתה אחת המדינות הראשונות שהתחברו אלינו ותהיה אחת הראשונות שיקבלו את החיסון", אומר זקס.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)
- הופתעת מהתוצאות? "אישית, לא. תמיד היו לי ציפיות גבוהות מהטכנולוגיה והחיסון שלנו, אבל כמובן שכשרואים את התוצאות זה תחושה אחרת לגמרי".
- רואים אור בקצה המנהרה? "כן. צריך סבלנות, והחורף עדיין יהיה קשה. זו מטלה שאף חברה אחת לא יכולה לקחת, התחרות בריאה אבל טובה, וכולם מבינים שאנחנו צריכים מאמץ משותף עליון של כמה שיותר חברות. אני רק נותן לעצמי כמה שניות לנשום לרווחה ולהרגיש גאווה גדולה, ומיד חוזר לעבודה".
"אנחנו יכולים לומר בביטחון - החיסון מסוגל למנוע את מחלת הקורונה"
- תסביר לנו, מה התוצאות אומרות בעצם? "החיסון שלנו מונע מחלה בקורונה ביעילות של 94.5%. כשמסתכלים על הקבוצה בכללותה, מתוך 95 אנשים בקבוצת המחקר שחלו במחלה, היו רק חמישה שקיבלו את החיסון לעומת 90 שהיו בקבוצת הפלסבו. היעילות מאוד מאוד גבוהה. אני חושב שהרשויות יאשרו את החיסון ושנוכל לספק אותו למי שירצה לקחת את זה. אני מקווה שיהיה אפשרי בחודשים הקרובים להתחיל".
- מי יקבל את החיסון קודם? מה סדר העדיפויות? "כל ממשלה תצטרך לקבוע את זה לגבי האזרחים שלה, כולל משרד הבריאות הישראלי לגבי אזרחי ישראל. הצפי שלי שעם התוצאות נראה שהחיסון יעיל בקרב מבוגרים, אנשים עם מחלות ואנשים בסיכון גבוה. אני חושב שזה מה שינחה את הרשויות בכל מדינה לקבוע את סדר העדיפויות בקרב אזרחיה".
- כשאתה אומר שישראל בקו הראשון, מה זה אומר? "אנחנו עדיין לא מדברים על מספרים מדויקים. אני מקווה שמבחינת לוח זמנים זה יקרה ברבעון הראשון של 2021, אבל אין לי פרטים מדויקים על אספקה. כשעשינו את ההסכמים התחייבנו למדינות שמי שחותם ראשון – יקבל ראשון. ישראל הייתה מהראשונות שחתמו".
- במישור האישי, מה הדבר הראשון שעשית כשקיבלת את התוצאות? "קודם כל חייכתי, ואז סיפרתי למרב אשתי. אחר כך עליתי לדבר עם שאר האנשים בחברה ועם אנשי ה-FDA. יש עדיין עבודה לפנינו – צריך לסיים את המחקר, להראות את מכלול הנתונים ולוודא שיהיה אישור. זה שלב ראשון שאנחנו יכולים להגיד בו בביטחון, במובהקות סטטיסטית ועם משמעות קלינית עמוקה, שהחיסון אכן מסוגל למנוע את מחלת הקורונה".