במעמד נשיא המדינה (ראובן) רובי ריבלין התקיים היום (שלישי) טקס האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים, בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל. שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, התייחס באירוע למגפת הקורונה ואמר כי "חייבים להודות - גם הפעם נתפסנו לא מוכנים. אך גם הפעם ננצח - כשכולם יירתמו למאבק ביחד".
השנה בצל מגבלות נגיף הקורונה והסגר התקיים הטקס ללא קהל ובהשתתפות מספר מצומצם במיוחד של מוזמנים: 15 איש בלבד.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אשר בשנה שעברה ובשנה הקודמת הגיע לטקס בהר הרצל - נמנע השנה מלהגיע ושלח נאום מוקלט ממשרדו. גם הרמטכ"ל אביב כוכבי נמנע מלהגיע לטקס ושלח במקומו את האלוף יעקב בנג'ו. הנשיא ריבלין וכאמור שר הביטחון גנץ הגיעו להר הרצל.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ בטקס האזכרה
(צילום: Live4U)
שר הביטחון בני גנץ אמר בנאומו: "הוכחנו לאויבינו שמדינת ישראל אינה ניתנת להכנעה. היה זה בגלל הכוח ולא פחות מכך, בגלל הרוח. זה היה בזכותה של עוצמה ולא פחות בזכותו של מוסר וכדאי שנזכור שעוצמה ומוסר, עוצמה ודרך ארץ, עוצמה וצניעות - חייבים לדור ביחד. גם אותנו שינתה המלחמה – להתכונן למלחמות הבאות. וכדאי שנקפיד להיות צנועים יותר. למדנו שיעור בסולידריות חברתית. למדנו לחתור לשלום ולהיות מוכן לרגעים קשים.
4 צפייה בגלריה
טקס אזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים
טקס אזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים
(צילום: Live4U)
"גם שדה הקרב השתנה מאז. בנינו עליונות טכנולוגית שמתעצמת גם בימים אלה כשאויבינו בגבולות הקרובים והרחוקים ממשיכים להפעיל טרור ולהתחמש, לפעול נגדנו בסייבר ובמקומות אחרים, בבניית כוח רקטי ויכולת חדירה אווירית, מחכים לשעת כושר. אולם אנו עומדים מוכנים ודרוכים בכל עת. מולם אנו פועלים ופוגעים במאמצי ההתעצמות שלהם מקרוב ומרחוק".
גנץ אמר כי גם במלחמה בקורונה, כמו ביום כיפור, נתפסנו לא מוכנים. "בימים אלו אנו עומדים במלחמה בשדה קרב שונה לגמרי. חייבים להודות ביושר, גם הפעם נתפסנו לא מוכנים. הרעבנו את מערכת הבריאות המצוינת שלנו לאורך שנים. לא הגבנו כראוי. גם הפעם המחיר שאנו משלמים בחיי אדם כבד מאוד. אבל גם הפעם ננצח – נעשה זאת כשכולם יירתמו למאמץ ביחד".
נשיא המדינה ריבלין יצא בטקס בקריאה מרגשת לציבור: "הניחו לרגע את ההשוואות, את החיטוט בפצעים. בעת הזו עלינו להיות ממוקדי מטרה, והמטרה היא לנצח את הנגיף, להביס אותו. גם היום אנו במלחמה. היא שונה, היא אחרת, אך היא פוצעת אותנו בבשר החי שלנו כחברה, כמדינה, לא פחות.
"אם לא נסתער קדימה יחד, מתוך אחריות אישית, מתוך מחשבה על הזולת, כשאנו משאירים את כל מה שהיה מאחור, נתפרק מכל הערכים שבזכותם הקמנו את המדינה הזו. אנחנו עוד נתעורר ליום שאחרי המגפה. איני יודע מתי הוא יגיע, אבל הוא יגיע. וכשיגיע אנחנו חייבים לוודא שנקום אליו אחים זה לזה. ערבים זה לזה".
4 צפייה בגלריה
טקס אזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים
טקס אזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים
טקס האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים
(צילום: Live4U)
עוד אמר ריבלין: "הביטחון הלאומי שלנו מחייב בניין מחדש של החוזה בין הציבור לנבחריו, כבוד לחוק וציות להנחיות, ואיחוי השסעים העמוקים בעם. ההפתעה שהייתה מנת חלקנו במלחמה ההיא אסור לה להישכח ואסור לה שתחזור: לא בביטחון, אבל גם לא בבריאות, או בכלכלה. לחמתי בשדות הקטל של המלחמה האיומה ההיא, והנה אני כאן גם היום. כמעט יובל מאוחר יותר, ואני זוכר היטב איך ניצחנו את המלחמה ההיא. בשוחות, לחמנו כתף אל כתף. איש לא בדק אם יש לך פאות מקופלות מתחת לקסדה או אם אתה טומן בחגור את הפנקס האדום שלך. הסתערנו יחד, מתוך ידיעה שאם לא נשעט קדימה, ייתכן שלא יהיה לאן לשוב".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בנאום ששלח
(צילום: Live4U)
ראש הממשלה נתניהו אמר בנאומו המוקלט: "אילו היינו נוקטים מכת מנע במלחמה, פני המערכה היו שונים לחלוטין. מכת מנע זה דבר קשה מאוד לעשות, אבל אני יודע בעקבות מלחמת יום הכיפורים שאם איראן רוצה להתבסס בגבולנו הצפוני ועדיין לא תקפה אותנו, אסור לנו לאפשר לה להתבסס שם ולכן מונעים את ריכוזי הכוחות ונלחמים בהם - לקח ישיר של מלחמת יום הכיפורים.
"מלחמת יום הכיפורים היא תזכורת לחשיבות העוצמה שהביאה את הצד השני לבקש הפסקת אש. העוצמה מבהירה למבקשי נפשנו שנעשה הכל להגן על מדינת ישראל ושאיננו פוסלים מכה מקדימה. העוצמה היא מסד הברית שלנו עם ארה"ב ובשנים האחרונות מסד הידידות שלנו עם רוסיה. העוצמה סללה דרך לשלום עם מצרים וירדן וייסדה את הסכמי השלום ההיסטוריים עם איחוד האמירויות ובחריין. העוצמה תביא עוד הסכמים עם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות. העוצמה וההתמדה תאפשר לנו להתגבר גם על משבר הקורונה".
את תפילת יזכור קרא תא"ל במיל' אביגדור קהלני, גיבור מלחמת יום הכיפורים שבלם את הסורים בקרבות הגבורה ברמת הגולן. הרב הראשי של צה"ל, תא"ל אייל קרים, קרא פרק תהילים. אברהם בן דור, אביו של רב"ט משה דורון (מושיק) בן דור ז"ל, לוחם סיירת חרוב שנפל בקרב במבואות העיר סואץ, קרא את תפילת הקדיש.
האזכרה שודרה בשידור חי בחשבון הפייסבוק של משרד הביטחון וצפו בה כ-350 בני אדם בממוצע. הטקס שודר גם בערוץ "כאן".