שעות ספורות אחרי המסיבה בחוף פרישמן בתל אביב שבה השתתפו כ-200 מפגינים שמחו על הסגר שהטילה הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו, הביעו פעילים מארגוני המחאה זעם על קיום האירוע וטענו כי הדבר פוגע קשות בזכות להפגין ובלגיטימציה של המוחים. האירוע הזה מצטרף לארוחת החג ההמונית שקיימו אמש פעילים ברחוב בלפור בירושלים.


"בחסות ערכי הדמוקרטיה ראינו היום הפרה בוטה של הכללים", אמר פעיל שטח בולט באחד מארגוני המחאה בבלפור. "לצד החופש למחות ולהפגין, אסור לזלזל בבוטות בחוק ובתקנות כמו שכמה עשרות בודדים שמייצגים רק את עצמם עשו. מסיבת החוף והארוחה אתמול זאת בושה וחרפה שתגרום לרבים שתמכו במחאה שלנו לחשוב שוב על הדרך. אנחנו חייבים להמשיך ולהפגין מתוך אחריות לגורל המדינה, אבל אסור לקבל תופעות של איבוד כל רסן וניצול של החופש להפגין לצורך מסיבת חוף".
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
מפגינים בחוף פרישמן בת"א, היום
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
"אנחנו לא פושעים". מוחים בחוף
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
מסיבת חוף עם שלטים נגד הממשלה
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
"תמונות שגורמות נזק למאבק". מפגינים בפרישמן
(צילום: מוטי קמחי)
פעיל שטח נוסף כינה את המפגינים בחוף "חבורה של אפסים" - והוסיף: "התמונות האלה גורמות נזק למאבק שלנו נגד ראש הממשלה, שנגדו עומדים שלושה כתבי אישום על שוחד מרמה והפרת אמונים. אנחנו חייבים להמשיך במאבק, אבל אסור שהכוח הדמוקרטי ינוצל למסיבות ואירועים שאינן הפגנות או אירועי מחאה".



מיקי גיצין, מנכ"ל הקרן החדשה לישראל, אמר: "‏חופש המחאה, ממש כמו חופש הפולחן, הם קריטיים בדמוקרטיה. כשמבזים אותם תחת הכותרת של 'חירויות הפרט', יוצרים חוסר אמון קיצוני בין חלקי העם, ומחלישים בסופו של דבר את הדמוקרטיה. ממשלת ישראל מנהלת את המשבר הזה באופן גרוע, אבל זה לא מסיר את האחריות מהאזרחים להתנהל באחריות ובסולידריות".
מארגון "קומי ישראל" נמסר כי "מוטלת עלינו החובה להמשיך ולמחות בכל מקום על-פי ההנחיות ולהשמיע קול שפוי אל מול המצב הקטסטרופלי שהממשלה האטומה, הלא-אחראית והמנותקת הזו הביאה אותנו אליו".
תנועת "הדגלים השחורים מסרה כי היא "קוראת לכל אזרחי המדינה לפעול על פי החוק והנחיות הקורונה, בהפגנות כבכל עת: לשמור על ריחוק חברתי ולעטות מסיכות בכל עת. האירועים היום ואמש לא נעשו מטעמנו".

6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
דגלים שחורים בחוף פרישמן
(צילום: מוטי קמחי)

"הסגר פוליטי, אנחנו לא פושעים"

המפגינים בחוף פרישמן נשאו דגלי ישראל, דגלים שחורים ושלטים שעליהם נכתב, בין היתר, "עם ישראל לא כצאן לסגר" ו"הממשלה נגד העם". במקביל להפגנה, נכנסו המפגינים והמפגינות לים כשרחפן משטרתי כרז מעליהם כי השהייה בחוף אסורה. למרות זאת, נראה שהשוטרים לא היו בטוחים באשר ליכולתם לרשום דו"חות למפגינים. אחד מהם נשמע אומר: "אולי ניתן דו"חות?" - ומפקדו ענה: "אין לך עילה".
יניב סגל, ממארגני ההפגנה מטעם "החזית הוורודה", הסביר כי "נכנסנו אתמול לעוד סגר שבו אנחנו לא מבינים למה אנחנו סגורים. זה לא ברור. אנחנו לא מבינים מה החוקים, מה מותר, מה אסור, למי מותר מה. לחלק מותר יותר, לחלק מותר פחות. הסגר הזה מסריח מכל הבחינות. גם אנשי הרפואה אומרים שזה לא יעזור כי מי שלא קרס בגל הראשון יקרוס בגל השני. אנחנו אמרנו שמספיק. זה סגר פוליטי. כמו שמנסים להגביל את ההפגנות בבלפור, מנסים להגביל את כולנו מלצאת לרחוב. אנחנו לא מוכנים לזה. באנו להפגין ועובדה שבאו הרבה אנשים למרות החום הכבד".
אוריאן, שהגיעה להפגנה עם חברתה, אמרה כי באה להילחם עם הערכים שחשובים למרות ההגבלות. "צריך להילחם על מה שחשוב לנו והסיכון להידבק בקורונה בים קטן מאוד. אני נלחמת נגד הסגר שקורה פה ובעד עצמנו. הסיכון להידבק מההפגנה קטן לעומת מה שההפגנה הזאת יכולה לתרום. באתי לדרוש שינוי בשלטון, שתהיה הבנה של הצרכים שלנו כאזרחים וכאנשים עצמאיים ושיהיה פה שינו אמיתי".
המפגינים לא שמרו על המתווה שפורסם אתמול לאופן קיום הפגנות, בקבוצות של עד 20 איש ותוך שמירה על מרחק ובשלב מסוים אף החלה במקום מסיבת ריקודים. בהזמנה להפגנה שפורסמה בפייסבוק, כתבו המארגנים כי הם מקווים שהמשטרה "תאפשר לנו להתפרש על כל החוף ובכך לקיים את הריחוק והקפסולות הנדרשות".
בתוך כך, תנועת "אחריות לאומית", שעתרה לבג"ץ נגד חוק הקורונה, שיידון בקרוב בפני הרכב שופטי ביהמ"ש העליון, שלחה היום מכתב לממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, ובו טענה כי המתווה שפורסם אתמול להפגנות, הנוגע לחלוקה לקפסולות של 20 מפגינים ומינוי סדרנים מתוכם, אינו תקף או חוקי, ולפיכך על המשטרה להימנע מהפעלת סמכויות אכיפה בהפגנה שצפויה בצאת החג.