2 צפייה בגלריה
בי"ס גבריאלי הכרמל
בי"ס גבריאלי הכרמל
"רשות מקומית אינה רשאית לעשות דין לעצמה". בית ספר גבריאלי הכרמל
(צילום: מוטי קמחי)
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי הזהיר היום (ה') את הרשויות המקומיות כי אינן רשאיות למנוע כניסה של עובדי הוראה, תלמידים וצוותי חינוך אחרים שלא התחסנו למוסדות החינוך, בין אם מדובר בעובדי משרד החינוך, עובדי מוסד בבעלות פרטית או עובדי רשות מקומית.
  • למכתב המלא לחצו כאן
בהנחיה ששיגר לעורכי דין שפנו אליו, הדגיש נזרי כי דברים אלה הובהרו לנציג היועצים המשפטיים של הרשויות מקומיות. "בהתאם למצב המשפטי הקיים, רשות מקומית אינה רשאית לעשות דין לעצמה ולגבש באופן עצמאי כללים להגבלת כניסתם של עובדי הוראה למוסדות חינוך", כתב.
נזרי הדגיש עוד כי משרד החינוך רואה חשיבות רבה בהיענות לקבלת חיסון נגד נגיף הקורונה "לצורך הבטחת מוגנות מקסימלית של עובדי ההוראה והתלמידים, ולשם קיומה של למידה שוטפת במוסד החינוך, ככל הניתן, וזאת במסגרת מבצע 'חוזרים לחיים בחינוך', שאפשר לצוותי החינוך וכן לתלמידים בגיל 16 ומעלה להתחסן. ואולם, למיטב בדיקתנו אין כל הנחיה של משרד החינוך לחייב עובדי הוראה וצוותי חינוך להתחסן".

במכתבו הוסיף המשנה ליועמ"ש כי נושא קביעת מגבלות עבודה על מורים וצוותי הוראה שלא התחסנו מצוי בדיונים על ידי גורמי המדיניות והמקצוע הרלוונטיים, וכי הובהר כמה פעמים כי ככל שיבקשו לקדם זאת, הרי שהדבר טעון הסדר חקיקתי בחקיקה ראשית. "הסדר חקיקתי זה, ככל שיוחלט לקדמו, ייעשה כמובן תוך בחינה משפטית, עירוב הגורמים הנוגעים בדבר, כמקובל, ועריכת האיזונים הנדרשים בין הצורך בשמירה על בריאות הציבור והרצון הברור להחזיק בהקדם את מערכת החינוך לפעולה ובין שמירה על זכויות המורים וצוותי ההוראה הן כפרטים והן כעובדים", נכתב.
נזרי ציין את הקשיים החוקתיים באילוץ מורים להתחסן. החקיקה בעייתית שכן היא פוגעת בזכותו של האדם לחירות. במערכת המשפטית הובעה תקווה שהסתדרות המורים תגיע לסיכומים עם משרד החינוך באורח שייתר חקיקה מיוחדת.
2 צפייה בגלריה
רז נזרי
רז נזרי
"המתווה שיגובש ייבחן משפטית". נזרי
(צילום: יואב דודקביץ)
המשנה ליועץ אמר כי "חוק הקורונה" מונה רשימת הגבלות על כניסה למוסדות חינוך "אך הדרישות להיות מחוסן, להציג תוצאה שלילית של בדיקת קורונה או להציג אישור החלמה – אינן מנויות ביניהן". על כן, הדרך המשפטית להטיל חובות או הגבלות נוספות במוסדות חינוך, ובכלל זה הגבלות לעניין כניסתם של עובדים שלא התחסנו למוסדות חינוך, היא באמצעות עיגונה בחקיקה מתאימה, בהתאם למדיניות שתקבע הממשלה בעניין.
"ככל שהממשלה תבקש לקדם חקיקה שכזו, המתווה שיגובש על ידי גורמי המדיניות ייבחן משפטית כמקובל, תוך ביסוס הצורך מבחינה מקצועית בריאותית, ועריכת האיזונים הנדרשים לשם שמירת המגבלות המשמעותיות המוטלות על הציבור בשל מגפת הקורונה, ובכלל זה על מקומות עבודה ומוסדות חינוך, מוטלות מכוח חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה", כתב נזרי.