כ-160 נוסעי טיסת "פליי דובאי" FZ1628, שהמריאה מנתב"ג בשעה 1 בלילה, עוכבו כארבע שעות הבוקר (יום שני) בנמל התעופה בדובאי ולא הורשו להיכנס למדינה בעקבות שינויים בהסדרי הוויזות. ‏מעט אחרי השעה 8 בבוקר הושג פתרון וממשרד החוץ באמירויות נמסר כי הישראלים הנמצאים בשדה התעופה בדובאי יורשו להיכנס, לאחר שימלאו את טופס הוויזה האלקטרונית.
בישראייר עיכבו בכשעתיים את ההמראה הבוקר לדובאי, אבל לאחר שהושג פתרון החלו בחברה להיערך להמראה. טיסת ארקיע הבוקר לדובאי המריאה כמתוכנן ובכיר בחברה אמר ל-ynet כי "לאחר בירור עם גורמי ממשל שמטפלים בנושא בדובאי אושר לנו להוציא את הטיסה". ממשרד ראש הממשלה נאמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את ראש המל"ל מאיר בן שבת לפתור את בעיית המעוכבים בדובאי. המל"ל ניהל קשר עם הגורמים הרלוונטים והנושא הוסדר.

גורם במשרד החוץ אמר כי "מדובר בחוסר הבנה שנובע בעיקר מחבלי לידה של תהליך הסדרת הגעת התיירים הישראלים לאמירויות. המשרד פעל במהירות וברמות הבכירות ביותר על מנת לפתור את הבעיה הנקודתית של הישראלים שעוכבו בשדה. בעקבות הפעילות שלנו הישראלים הורשו להיכנס לדובאי והוסדרה גם הכניסה של הישראלים שיהיו על הטיסות הבאות הצפויות לצאת מהארץ בשעות הקרובות".
בזמן עיכוב הישראלים בדובאי היה בכיר משרד החוץ, אליאב בן ימין, ראש חטיבת מזרח תיכון במשרד, בפגישות במשרד החוץ האמירתי באבו דאבי. בתיאום עם ראש החטיבה הקונסולרית במשרד אייל סיסו (שנמצא בארץ), שוחחו עם האמירתים והובילו לסיום הסאגה. הנהלים עדיין לא שונו, אך אחת האפשרויות שעלתה היא היא שייתכן ויבקשו מישראלים תשלום בגין הסדר הביניים עד להענקת הפטור המלא מוויזה. בחברות התעופה ממתינים בינתיים להנחיות מסודרות ממשרד החוץ.
קובי, אחד הנוסעים שעוכבו בדובאי, סיפר הבוקר כי "מה שקורה זה ביזיון מוחלט. יש פה ילדים, תינוקות, אנשים אחרי לילה בלי שינה. שילמנו מאות שקלים לטיסה הזאת אבל נציגי החברה לא נמצאים פה ומי שיש לו דרכון ישראלי כרגע לא מורשה להיכנס. הבטיחו לנו שהכול בסדר והוויזות מאושרות".
2 צפייה בגלריה
ישראלים תקועים בדובאי
ישראלים תקועים בדובאי
תקועים בדובאי
הצלם החרדי שוקי לרר, גם הוא עוכב שעות בדובאי, סיפר ל-ynet: "בהתחלה קנינו כרטיסים של ישראייר, אבל בגלל שלא היה ברור אם יהיו אישורים החלטנו לבטל ולקנות כרטיסים של פליי דובאי שהבטיחו שיסדירו את הכל. המחירים עלו ב-150 דולר, אבל כשהגענו הבוקר אמרו לנו שאי אפשר להיכנס. כשלקחו את הישראלים הצידה חשבנו בהתחלה שזה אולי בגלל התרעות ביטחוניות אבל מתברר שפליי דובאי נעלמה".
נוסע נוסף בטיסה אמר כי "לטענת האמירתים הם הודיעו לחברת התעופה פליי דובאי כבר לפני יומיים על השינוי ואמרו להם לא להוציא את הטיסה אך בחברת התעופה התעלמו מכך".
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי "אתמול התחילו בעיות עם הוויזות לישראלים בארבע הטיסות שלנו, אבל אחרי הרבה מאוד ביורוקרטיות וסיוע של משרד החוץ הצלחנו לפתור את הנושא. הבוקר נוסעי פליי דובאי לא הורשו להיכנס כי יש בעיה מול ישראלים בנושא הוויזות ולכן הטיסה שלנו שאמורה להמריא בשעה 7 עוכבה בנתב"ג כדי לוודא שכולם באמת יוכלו להיכנס".
2 צפייה בגלריה
ישראלים מעוכבים בדובאי
ישראלים מעוכבים בדובאי
מחכים לעדכונים בנמל התעופה בדובאי
(צילום: שוקי לרר)
לאחר השגת הפתרון, אמרו במשרד החוץ בירושלים כי "הנושא טופל על ידי הדרגים הבכירים ביותר מול האמירתים. הישראלים שעוכבו בשדה התעופה של דובאי יורשו להיכנס לאחר מילוי טופס הוויזה האלקטרונית. בעקבות התערבות גורמי משרד החוץ, התקבל אישור גם לטיסות הנוספות מישראל לאמירויות".
מחברת "פליי דובאי" נמסר: "אנו מתנצלים בפני 155 הנוסעים שהתעכבו עם הגעתם הבוקר לדובאי. אנו בודקים את הסיבות העומדות מאחורי העיכוב ומבינים שהדבר פגע בלוחות הזמנים של הנוסעים שלנו ומצרים על כך. אנו בודקים מחדש את התהליכים והנהלים כדי למנוע עיכובים בטיסות הבאות שלנו".
לפני שבועיים הושג סיכום בין משרד החוץ הישראלי למשרד החוץ באמירויות שמאפשר לישראלים להיכנס באופן זמני למדינה עד לכניסתו לתוקף של הסכם הפטור מהוויזות, תהליך שלוקח כ-30 יום מרגע החלפת האגרות הרשמיות בין המדינות. במסגרת ההסדר הזמני, חברות התעופה אחראיות להסדיר אישור כניסה מקוון במערכת ייעודית, שמאפשרת להם להיכנס למדינה.
בחודש שעבר, לפני שחברות התעופה הישראליות החלו לטוס לדובאי, מוקמה איחוד האמירויות במקום התשיעי ברשימת היעדים המובילים בטיסות מנתב"ג עם 4,269 נוסעים מישראל (2.8% מכלל הטיסות) שהמריאו לדובאי ואבו דאבי. לפי כמות הכרטיסים שנרכשו לחודש הקרוב, מדינות איחוד האמירויות אמורות להיות בדצמבר בשלישייה הראשונה.
פורסם לראשונה: 07:17, 07.12.20