מליאת הכנסת אישרה הערב (יום ב') בקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר מסיעת דרך ארץ על דחיית אישור תקציב המדינה לחודש נובמבר. 62 חברי כנסת, ובכללם מהליכוד, תמכו בהצעה - בעוד 38 חברי כנסת התנגדו. ההצעה לדחות את ההצבעה על תקציב המדינה ב-100 ימים דורשת את אישור המליאה בקריאה שנייה ושלישית.

בדיון שקדם להצבעה, אמר יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם): "לפני שהממשלה והקואליציה הזאת באים הנה להצביע על החוק הזה של דחיית התקציב, שיעלו קודם לדוכן הזה ויבקשו סליחה. אתם צריכים לבקש סליחה מאזרחי ישראל. להתנצל בפניהם במבט מושפל. ב-17 במאי הקמתם ממשלה כי הודעתם שזו שעת חירום ואתם מקימים ממשלת חירום לאומית וצריך להעביר תקציב במהירות האפשרית. זה היה ההסבר להקמת הממשלה.
"אמרתם 'שעת חירום' ובשעת חירום שמים הכול בצד. את כתבי האישום של ראש הממשלה, את חילוקי הדעות. את כל הדברים שנאמרו במערכת הבחירות, הכול הצידה כי זו שעת חירום ומיד צריכים להעביר תקציב למען אזרחי ישראל בשביל הרווחה, בשביל המובטלים, בשביל התמודדות עם המשבר. והיום אתם באים הנה ואומרים לנו רגע, רגע, רגע תנו לנו לדחות בעוד 100 יום. 100 יום כבר עברו ועכשיו רוצים לדחות בעוד 100 יום ואז מה, תדחו בעוד 100 יום? כי אתם לא מסוגלים לעשות החלטה נורמלית אחת".
לפיד אמר עוד: "כל מה שאתם עושים פה היום זה להנציח את הכישלון הטוטאלי של הממשלה הזאת, של ראש הממשלה הזה בטיפול במשבר הקורונה. אז אם כבר נכשלתם תעלו הנה ותבקשו סליחה. תבקשו סליחה מהמובטלים, תבקשו סליחה מהצעירים, תבקשו סליחה מעסקים קטנים שפשטו את הרגל, תבקשו סליחה מכל האנשים ששיקרתם להם כשהקמתם את הממשלה הזאת".

דיון סוער בוועדת הכספים

הבוקר נערך דיון סוער בוועדת הכספים של הכנסת על הכנת הצעת החוק. הדיון נפתח בעימות וחילופי צעקות בין חברי כנסת מהאופוזיציה לבין ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) שיזם את החוק. בתום הדיון אישרה הוועדה כאמור את הצעת החוק לקריאה ראשונה והמועד האחרון להעברת התקציב נקבע ל-3 בדצמבר.

1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים על דחיית התקציב
ועדת הכספים על דחיית התקציב
דיון ועדת הכספים על דחיית התקציב
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בדיון הוחלט כי ייקבע בחוק במסגרת הכנתו לקריאה שנייה ושלישית מועד שבו יוגש התקציב לכנסת, כדי לקבוע לוח זמנים שיאפשר לכנסת תקופה מספקת לדון בו. אישור הצעת החוק ימנע את פיזור הכנסת ב-24 באוגוסט והליכה לבחירות רביעיות בתוך שנה וחצי.
בליכוד בהנהגת ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניינים באישור תקציב חד-שנתי, בעוד בכחול לבן בהנהגת ראש הממשלה החלופי בני גנץ מעוניינים בתקציב דו-שנתי, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני. כל עוד שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם, דחיית אישור התקציב תאפשר לליכוד ולכחול לבן עוד מרווח זמן בניסיון להמשיך את ממשלת האחדות.