ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד הבוקר (שלישי) עם מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן שהגיע לביקור בישראל בעקבות מבצע "שומר החומות". ynet העביר בשידור חי את ההצהרה המשותפת של השניים.
"רציתי להגיד הרבה תודה לנשיא ביידן ולך על תמיכתכם בזכותה של ישראל להגן על עצמה", אמר נתניהו לאורחו בהצהרה המשותפת עם מזכיר המדינה. "בשנת 2014, במבצע צוק איתן, הנשיא ביידן תמך בנו בכך שדאג למאגר המיירטים של כיפת ברזל. זה קורה עכשיו שוב, המיירטים מגינים על חיי אזרחים. התגובה שלנו תהיה מאוד חזקה אם חמאס יפר את הפסקת האש".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
נתניהו וביידן בהצהרות המשותפות
(צילום: רויטרס)
נתניהו אמר עוד: "דנו על נושאים אזוריים אך אין נושא גדול יותר מאיראן. אני מקווה שארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין כי אנו חושבים שהוא סולל את הדרך לאיראן להחזיר ארסנל של נשק גרעיני עם לגיטימציה בינלאומית. הדגשנו שישראל תמיד תשמור על זכותה להגן על עצמה מול ממשל שמחויב להשמדתנו.
"אנו צריכים להגיע לנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב ולהעמיק את הסכמי אברהם. דנו על דרכים לשפר את חייהם של הפלסטינים ושיפור המצב ההומניטרי בעזה, כולל החזרת האזרחים והחיילים שלנו ולהביא לצמיחה כלכלית ביו"ש בתמיכה בינלאומית. לגבי שלום עם הפלסטינים - הנשיא ביידן צדק שלא נגיע לשלום עד שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית. לא יכולתי לנסח את זה טוב יותר".

מזכיר המדינה האמריקני אמר: "הנשיא ביידן ביקש שאגיע לכאן בגלל ארבע סיבות - להפגין את המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל, להתחיל לעבוד לעבר יציבות גדולה יותר והפחתת המתחים בגדה ובירושלים, לתמוך בסיוע הומניטרי דחוף ומאמצי שיקום לעזה, ולהמשיך לבנות את היחסים שלנו עם העם הפלסטיני והרשות הפלסטינית".
בלינקן אמר עוד: "הדיפלומטיה האינטנסיבית מאחורי הקלעים בהובלת הנשיא ביידן שעבד מקרוב עם ראש הממשלה עזרה להביא להפסקת אש. עכשיו אנו מאמינים שצריך לבנות עליה. זה מתחיל עם ההכרה, האובדן משני הצדדים הוא עמוק. מאחורי כל מספר של קורבנות יש בת, בן, אימא, אבא, סבא, חבר טוב. כפי שהתלמוד מלמד - לאבד חיים זה לאבד את העולם כולו, בין אם הם ישראלים או פלסטינים.
"הזכרתי לראש הממשלה שארה"ב תומכת לחלוטין בזכותה של ישראל להגן על עצמה מול התקפות כמו ירי אלפי הרקטות חסר ההבחנה של חמאס לעבר ישראל. עבור ביידן המחויבות הזאת אישית והוא אחד התומכים החזקים של ישראל זה 50 שנה. הוא עבד מקרוב עם כל ראשי הממשלה, החל מגולדה מאיר ועכשיו עם נתניהו.
"כפי שהזכיר ראש הממשלה, היו לנו שיחות מפורטות על צורכי הביטחון של ישראל ומילוי המיירטים של כיפת ברזל. נדון בכל ההיבטים של השותפים שלנו וזה כולל גם להתייעץ מקרוב עם ישראל כפי שעשינו היום על המשא ומתן המתמשך בווינה והאפשרות לחזרה להסכם הגרעין, כשם שדנו בדרכים למנוע את מאמצי איראן לפגוע ביציבות האזור".

"ישראלים ופלסטינים זכאים לדון בשלום וביטחון"

בהתייחסו לנעשה ברצועת עזה ובגדה אמר בלינקן: "אנו יודעים שכדי למנוע חזרה לאלימות - צריכים לטפל בשורה של נושאים ואתגרים. זה מתחיל בטיפול במצב ההומניטרי הקשה בעזה. ארה"ב תעבוד לגייס סיוע בינלאומי לעזה, נעבוד עם השותפים שלנו להבטיח שחמאס לא ירוויח מהשיקום של עזה. באותו הזמן צריך להרחיב את ההזדמנויות לפלסטינים בעזה ובגדה - כולל חיזוק הסקטור הפרטי וחיזוק השקעות שיעזרו לקדם סביבה יציבה יותר שממנה מרוויחים פלסטינים וישראלים.
"דנו על צעדים נוספים שצריכים להתקבל על ידי מנהיגים משני הצדדים כדי לקבוע מסלול טוב יותר לעתיד משותף. כפי שאמר הנשיא ביידן, אנו מאמינים שישראלים ופלסטינים זכאים לדון בשלום וביטחון וליהנות מדמוקרטיה, הזדמנויות, חירות וזכות ליחס מכובד".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
רה"מ נתניהו ומזכיר המדינה בלינקן
(צילום: חיים צח, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
גלעד ארדן, בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
גלעד ארדן, בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
הפגישה המורחבת
(צילום: חיים צח לע"מ)
הבכיר האמריקני התייחס גם להתפרעויות בין יהודים לערבים בתוך ישראל. לדבריו, "דנו על האלימות בין קהילות שפרצה בישראל. איחוי הפצעים מחייב מנהיגות מכל הצדדים, שכנים, מנהיגים קהילתיים ועוד. אנחנו מעריכים את ההצהרה של ראש הממשלה וחברים בממשלה שגינו את ההתקפות, ללא קשר נגד מי הן.
"בארה"ב חווינו בעלייה מזעזעת של התקפות אנטישמיות. כפי שהנשיא ביידן אמר - הן בזויות וחייבות להיפסק. יש הרבה עבודה קשה להחזיר תקווה, כבוד ואמון בין קהילות, אבל ראינו את האלטרנטיבה וזה מחייב אותנו להכפיל את המאמצים לשמר את השלום ולשפר את החיים של ישראלים ופלסטינים".
ראש הממשלה נתניהו הגיב: "תודה לך ולנשיא על ההצהרות שלכם נגד האנטישמיות. לקחתם עמדה אמיצה וברורה ואנו מעריכים את זה. כל אדם הוגן מעריך את זה".

להעביר כסף לשיקום עזה מבלי שיגיע לידיים של חמאס

אחרי הפגישה בין השניים, נערכה פגישה מורחבת יותר שבה השתתפו גם שר החוץ גבי אשכנזי ושגריר ישראל באו"ם ובארה"ב גלעד ארדן. במרבית הדיון עסקו הצדדים בשאלה כיצד מעבירים כסף לשיקום רצועת עזה ומהם המנגנונים האפשריים למניעת העברת כספים לידיים של חמאס.
הצד הישראלי הזכיר שאחרי מבצע צוק איתן פעל מנגנון ביחד עם האו"ם לפיקוח על החומרים שמוכנסים לעזה, אולם בשלב מסוים לאבו מאזן נמאס שחמאס מקבל את הכסף ולכן הוא הפסיק לשלם להם חשמל ומשכורות. בשל כך, נאמר, חמאס התחיל ליזום את ההפגנות על הגדר ואת הפרחת בלוני התבערה. לכן, צוין, ישראל אפשרה את הכנסת הכסף הקטארי במקום הכסף של אבו מאזן.
הצד הישראלי הסביר שצריך למצוא מנגנון שבו תהיה מעורבת הרשות הפלסטינית. מזכיר המדינה בלינקן פגש אחר הצהריים את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. מזכיר המדינה אמר כי ממשל ביידן יבקש מהקונגרס לאשר חבילת סיוע בהיקף של 75 מיליון דולר לפלסטינים, מעבר לסיוע שכבר הועבר להם. כמו כן הודיע שארה"ב תפתח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים, שממשל טראמפ סגר ב-2019. זו הייתה הבטחת הבחירות של הנשיא ביידן, כך שאין בכך הפתעה.
בסוגיה האיראנית אמר ראש הממשלה נתניהו כי "עבורנו זה איום קיומי. גם לארה"ב זה רע אם יהיה גרעין איראני, אך זאת לא אותה סיטואציה עבור ישראל. לכן, ישראל תעשה כל שביכולתה כדי למנוע נשק גרעיני ואנחנו שומרים לעצמנו את חופש הפעולה בכל תרחיש שיהיה".
השגריר ארדן הודה למזכיר המדינה על העבודה המשותפת במהלך מבצע "שומר החומות" שהביאה לדבריו לחסימת כל היוזמות נגד ישראל במועצת הביטחון.
5 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
בלינקן נוחת בישראל, הבוקר
(צילום: EPA)
בלינקן נחת לביקור ראשון בארץ מאז נכנס לתפקידו בתחילת השנה. שר החוץ אשכנזי והשגריר בארה"ב ובאו"ם ארדן קיבלו את פניו בנתב"ג.
שר הביטחון בני גנץ נפגש אף הוא עם מזכיר המדינה האמריקני, והציג לו את העקרונות שגיבש במערכת הביטחון להשגת שקט ארוך טווח מול רצועת עזה, החזרת השבויים והנעדרים וחיזוק הרשות הפלסטינית תוך פגיעה בכוח הצבאי של ארגוני הטרור בעזה.
השניים דנו גם בצורך לפעול כדי לבלום את ההתקדמות הגרעינית של איראן. גנץ הודה לבלינקן על הגיבוי האמריקני לזכותה של ישראל להגן על עצמה מול מתקפות על אוכלוסייה אזרחית.
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב
שר הביטחון בני גנץ עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב
גנץ ובלינקן
(צילום: AP)

בלינקן הגיע במטרה לבסס את הפסקת האש עם חמאס כדי להפחית את הסיכוי לעימות נוסף בחודשים הקרובים, לדון בשיקום של רצועת עזה אחרי מבצע "שומר החומות" ולהביע את מחויבותה של ארצות הברית לפתרון שתי המדינות עם הפלסטינים.
לאחר הביקור בישראל ייצא בלינקן לביקורים גם ברמאללה, קהיר ועמאן. ברמאללה נפגש בלינקן כאמור עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה ובכירים נוספים ברשות. בקהיר יפגוש את נשיא מצרים א-סיסי ואת שר החוץ סאמח שוכרי. בעמאן ייפגש עם מלך ירדן עבדאללה ועם שר החוץ איימן ספדי.