2 צפייה בגלריה
שמעון שטרית שיטרית
שמעון שטרית שיטרית
פרופ' שמעון שטרית
(ליאור יאדו)
במאמרה אתמול (יום ג') שבו ביקרה את פרויקט "אות החלוצים החדשים" החמיצה עו"ד בתיה כהנא דרור את הנקודות המרכזיות ביישום רעיון שהיא תומכת בו: שינוי תודעה ציבורית ותודעה עצמית של העליות הגדולות.
ב-1991 פרסמתי את ספרי "חלוצים בדמעה" (עם עובד) על תרומת העליות הגדולות בשנים המכוננות של המדינה ועל תלאותיהם ודמעותיהם. בהקדשה כתבתי: "הספר מוקדש באהבה להוריי ז"ל, לאימי עישה, אישה צדקת, נבונה וטובת לב, ולאבי יחיא, תלמיד חכם ושליח ציבור; ציונים מסורים וחלוצים מגשימים, שעלו ארצה מארפוד שבמרוקו ב-1949".
השנה יזמתי במסגרת האיגוד הספרדי העולמי את חלוקת אות החלוצים החדשים לדור המייסדים, אשר כמו הוריי עלו והתיישבו בארץ בעשרות ערי הפיתוח, ביותר מ-150 מושבים ובשכונות הערים. עשיתי זאת כצעד לאחדות ישראל, על ידי הענקת יוקרה לאומית לדור ולנציגיו, בניו ובנותיו, יוצאי ארצות המזרח והבלקן ואנשי העליות אחרות מאירופה באותה תקופה.
רציתי להקנות לדור המייסדים ולבניהם את תחושת הגאווה שלי על הוריי. רציתי שהגישה שלי, כפי שהצגתי אותה ב-1991 בתקיפות ובשכנוע - תתקבל על כולם. ביקשתי להנחיל למאות אלפי העולים בשנים המכוננות (1964-1946) את המחשבה שכל דור והחלוציות שלו, וחצור ודימונה בזמנן כדגניה וכנרת בזמנן. ביקשתי ליצור נרטיב שלפיו הם והוריהם יכולים בצדק לחוש גאווה על תרומתם בהגשמת החלוציות בהקמת ערי הפיתוח, השכונות והמושבים, שחיזקה את החוסן הלאומי והאיתנות של המדינה בשנים קריטיות.
לגישתי, יש לאמץ את התפיסה שקיימים ארבעה עידנים של חלוציות: החלוצים הראשונים של עד 1946; החלוצים החדשים שבין השנים 1964-1946; החלוצים הממשיכים שעלו או שהתיישבו בארץ בין 1964 ל-1995, ומאז - החלוצים בני זמננו של החדשנות והיזמות, קטר הצמיחה הכלכלית.
הפרויקט של הענקת אות החלוצים החדשים זכה לברכת שר התרבות חילי טרופר ושל יו"ר קק"ל, אברהם דובדבני, בעבר יו"ר ההסתדרות הציונית. על הכרה ציבורית זו חבים להם תודה מאות אלפים הזוכים לה. אנו גם מעריכים את עמדתו וברכתו של יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין לפרויקט החלוציות.
האות הוענק לנציגי דור המייסדים מכל המגזרים ומכל העליות, בהם אישים בולטים מכל תחומי החיים: אקדמיה, כלכלה, אמנות, משפט, מנהיגות לאומית ומקומית ואנשים מן השורה. מטבע הדברים, כיוון שאנו משיקים את אות החלוצים החדשים אחרי יותר מ-70 שנה, מרביתם מקבלים אותו בשמם ובשם הוריהם.
האם צריך היה להימנע מלתת את האות לאישים ידועים? לדעתי, יצירת תודעה ציבורית ועצמית בדבר הרעיון של החלוצים החדשים מחייב את הענקתו גם לאישים בולטים שהציבור נושא אליו עיניהם. זוהי הדרך הנכונה להשיג באפקטיביות את קידום הנרטיב.
  • שמעון שטרית הוא נשיא האיגוד הספרדי העולמי, פרופ' למשפט בינלאומי ומתמודד לתפקיד נשיא המדינה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com