1 צפייה בגלריה
תמונת רסאן עליאן
תמונת רסאן עליאן
רסאן עליאן
(צילום: טל שחר)
לאחרונה הוענקה לתת-אלוף רסאן עליאן דרגת אלוף. הוא עמד שם, לצדו שר הביטחון בני גנץ שענד לו את הדרגות, וברקע מטפחות לבנות של נשים דרוזיות מסורתיות. התמונה הזו ממחישה את הישראליות שרבים רוצים לראות, והיא גורמת – בצדק - לחגיגה מסוימת בקרב בני החברה הדרוזית בישראל שמתגאים בעליאן. אבל זו לא התמונה המלאה.
עליאן פרץ לתודעה הישראלית כמח"ט גולני במבצע צוק איתן. התמונה שלו מצולק על מדים, לאחר שנלחם ברופאיו כדי לחזור לסמטאות של עזה, נחקקה בזיכרון של ישראלים רבים. הוא זכה לשבחים, הועלה לדרגת גיבור ישראלי וצבר אהדה כגנרל צבאי.
רבות ורבים ציפו שבדומה לרבים ממפקדי החטיבה בעבר תיסלל גם דרכו של עליאן לפיקוד הצה"לי הבכיר, כזה שמפקד על אוגדות, משם לאחד הפיקודים ולחבר בכיר במטכ"ל. אך לא כך היה. עליאן מונה להיות מפקד יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ואחר כך לאייש את התפקיד בעצמו.
פירוק המכשולים העומדים בפני הדרוזים בצה"ל יכול להיות הזדמנות לפרק גם את המחסומים במערכות המשפט, הבריאות והחינוך, ולאפשר להם להשתלב כאזרחים שווים
עם שינוי המסלול המפתיע של עליאן אחרי קבלת דרגת האלוף התחדדה התובנה שהקצונה הדרוזית הבכירה מתמודדת עם תקרת בטון במטה הכללי בפרט ובצה"ל בכלל: התפקיד הבכיר ביותר שניתן להגיע אליו הוא מתאם פעולות הממשלה בשטחים. עליאן הוא הדרוזי השלישי שממלא את התפקיד הזה, שבה ממילא בולט הרוב הדרוזי. באורח פלא, הדרוזים חוזרים לתפקידים בכירים ב"יחידת המיעוטים" ולא במה שמכונה "צה"ל הגדול".
החשיבה הביקורתית בחברה הדרוזית צוברת תאוצה ובניה מבינים את המשמעות של המינוי. כך שלצד הצהלות והשמחה על המינוי של עליאן, נשמעת גם ביקורת ופליאה: כיצד הוסלל מח"ט גולני לשעבר לתפקיד זה? האם זו נחמת עניים? או דמי השתקה לדרוזים שרוצים לראות עוד אלוף בצה"ל?

או לחלופין, כיצד קצינים דרוזים בכירים מתחלפים באותן משבצות באופן תמידי, ממזכיר נשיא המדינה ועד למתאם פעולות הממשלה בשטחים, כאשר קצינים בולטים שכולם יעידו על כישוריהם נאבקים לקבל תפקידים משמעותיים יותר בפיקוד השדה של צה"ל?
פאדי מקלדהפאדי מקלדה
המיואשים שבהם סיפרו בעבר שהם כבר לא מתפלאים שדרוזים בצה"ל מולכים בנתיבים חסרי השפעה, מאחר שבעצמם נתקלו בשאלות של בכירים שתהו בפניהם: "מדוע לי לקדם אותך על פני קצין יהודי?".
בשלה העת, אחרי 64 שנים שבהן הדרוזים מתגייסים מכוח חוק שירות חובה, לפרק את המכשולים המוצבים בפני בני החברה, שבדרגים הזוטרים שזורים לאורכו ולרוחבו של צה"ל, אך בדרגים הבכירים מצטמצמים למספר מועט מאוד של תפקידים. פירוק המכשולים העומדים בפניהם בצה"ל יכול להיות הזדמנות לפרק על הדרך גם את המחסומים במערכות המשפט, הבריאות והחינוך, ולאפשר להם להשתלב בחברה הישראלית כאזרחים שווים. לא פחות ולא יותר.
  • פאדי מקלדה הוא אקטיביסט דרוזי וקצין במיל' ביחידה 8200
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com