רשת CNN דיווחה אמש (יום ה') כי הממשל האמריקני חוקר שתי תקריות שאירעו בשנים האחרונות בתוך ארה"ב ומזכירות את המתקפות המסתוריות שבעקבותיהן סבלו מתסמינים שונים דיפלומטים אמריקנים ואף סוכני CIA בקובה, ברוסיה ובסין. לפי הדיווח, אחת התקריות התרחשה בנובמבר אשתקד ב"אליפסה", הפארק הצמוד למדשאת הבית הלבן, ופקיד במועצה לביטחון לאומי חלה בעקבותיה.
התקרית השנייה בתוך ארה"ב התרחשה ב-2019, ובה נפגעה פקידה שעובדת בבית הלבן בעת שהלכה עם הכלב שלה בפרבר בווירג'יניה, ליד וושינגטון הבירה. על התקרית הזו כבר דיווח בשנה שעברה מגזין GQ.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן השבעה הבית הלבן
ארה"ב ג'ו ביידן השבעה הבית הלבן
הבית הלבן. פקיד במועצה לביטחון לאומי לקה בתסמינים כשהיה בפארק הצמוד
(צילום: AFP)
ברשת החדשות האמריקנית הודגש כי בפנטגון ובשאר הסוכנויות הפדרליות החוקרות את התקריות הללו טרם הגיעו למסקנה שמדובר במתקפה של ממש, אך העובדה שהתקרית האחרונה ביותר אירעה במתחם הבית הלבן מדאיגה במיוחד את הממשל.
אף שטרם נקבע רשמית שמדובר במתקפה, ב-CNN מציינים כי גורמי ביטחון שעדכנו מחוקקים על התקריות הללו אמרו שייתכן כי רוסיה עומדת מאחוריהן. הם הדגישו כי טרם נאסף מספיק מידע על מנת לקבוע מסקנה שכזו. פקיד לשעבר בממשל האמריקני שהיה מעורב בעבר בחקירה אמר כי גם סין נמצאת ברשימת החשודים.
החוקרים האמריקנים, כך לפי הדיווח, טרם הגיעו למסקנה שיש קשר בין שתי התקריות הללו לבין אותן מתקפות מסתוריות שבהן נפגעו דיפלומטים וגורמים אמריקנים אחרים, אם כי גם אז דווח שרוסיה חשודה במעורבות בהן. הנפגעים באותם מקרים סבלו מתסמינים שונים, כגון סחרחורות, עייפות, כאבי ראש ואובדן שמיעה, זיכרון ואיזון, וחלקם נאלצו לפרוש לצמיתות.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קוטף פרח לרעייתו הגברת הראשונה ג'יל ביידן  ב אליפסה הפארק הצמוד לבית הלבן בדרכם למסוק מרין 1
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קוטף פרח לרעייתו הגברת הראשונה ג'יל ביידן  ב אליפסה הפארק הצמוד לבית הלבן בדרכם למסוק מרין 1
ביידן קוטף הערב פרח לרעייתו ב"אליפסה", הפארק הצמוד לבית הלבן
(צילום: רויטרס)
הממשל האמריקני הקפיד לאורך השנים לשמור על עמימות רבה סביב התקריות הללו, והטיל חיסיון על פרטיהן. לפי CNN, החוקרים האמריקנים מתקשים לקבוע מה בדיוק אירע בהן, אולם מחקר שפורסם אשתקד והוזמן על ידי מחלקת המדינה קבע כי הגורם הסביר ביותר הוא מתקפת גלי רדיו מכוונת.
על פי אותו דו"ח שהוכן על ידי מומחים מהאקדמיה הלאומית בארה"ב למדעים, הנדסה ורפואה, התסמינים הייחודיים נגרמו בשל "אנרגיה מכוונת" ו"לא רציפה" – מה שמרמז על כך שהקורבנות היו מטרה ממוקדת והסימפטומים שלהם לא היו תוצאה של מקורות נפוצים כמו טלפון סלולרי. בדו"ח נכתב עוד שהתסמינים המיידיים שעליהם דיווחו החולים – כולל תחושות מוזרות של כאב, לחץ וצליל שהגיעו מכיוונים ספציפיים – תואמים התקפה מכוונת.
3 צפייה בגלריה
שגרירות ארה"ב בהוואנה. דו"ח בשנה שעברה קבע שככל הנראה מדובר במתקפת גלי רדיו
שגרירות ארה"ב בהוואנה. דו"ח בשנה שעברה קבע שככל הנראה מדובר במתקפת גלי רדיו
שגרירות ארה"ב בהוואנה. דו"ח בשנה שעברה קבע שככל הנראה מדובר במתקפת גלי רדיו
(צילום: AFP)
בבית הלבן לא הגיבו ישירות לדיווח על תקרית דומה סמוך למעונו של הנשיא ג'ו ביידן. דובר מטעם הבית הלבן מסר ל-CNN: "הבית הלבן עובד בצמוד עם הסוכנויות בממשל על מנת להתייחס לתקריות בריאותיות לא מוסברות ולהבטיח את הבטיחות והביטחון של אמריקנים שמשרתים ברחבי העולם. אנחנו עדיין בוחנים את התקריות המדווחות וכיוון שאנו נדרשים להגן על הפרטיות של האישים המעורבים בהן איננו יכולים לספק פרטים או לאשר פרטים בשלב זה".
ראש המודיעין הלאומי בממשל האמריקני, אווריל היינס, נשאלה אתמול במהלך שימוע בוועדת שירותי הצבא בסנאט על הדיווח. היא אמנם לא אישרה את פרטיו, אך אמרה כי הממשל מתייחס לתקריות המסתוריות ברצינות המרבית. "בכנות, המנהיגים ברחבי קהילת המודיעין ממוקדים בסוגיה הזו", אמרה. היא הגנה על חיסיון המידע שהוטל על פרטי התקריות השונות, אך ציינה כי לחברי הקונגרס צריכה להיות גישה אל המידע הזה.
פורסם לראשונה: 21:54, 29.04.21