1 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בזמן שהמתנחלים נאבקים על הסדרת מאחזים בכנסת ומול הממשלה, הם קיבלו חיזוק משמעותי מבג"ץ: הרכב של שלושה שופטים דחה היום (א') עתירה של פלסטינים תושבי כפר עקב שטענו לבעלות על אדמות ביישוב כוכב יעקב בבנימין, אף שאלה עברו הליך הכרזה על ידי המדינה. המשמעות היא שניתן יהיה לקדם הליכי הסדרה לעשרות נקודות התיישבות ביהודה ושומרון.
בעבר הוכרזו הקרקעות הללו כאדמות מדינה שאינן שייכות לפלסטינים. בתגובה לכך עתרו תושבים מכפר עקב לבית המשפט בטענה שמדובר באדמות שלהם והציגו מסמך שנקרא "לוח תביעות".
בעתירה הם דרשו לבטל את הכרזת המדינה ולהשיב להם את הקרקע, אולם השופטים נעם סולברג, יעל וילנר ואלכס שטיין דחו אותם.
בהתיישבות ליוו את הדיון בעתירה בחשש גדול, שכן לו התקבלה היו מאחזים ויישובים שהוקמו על אדמות מדינה עלולים למצוא עצמם ללא הליך הסדרה, וחמור מכך – מול צו פינוי ממשי.
דחיית העתירה משמעותית עבור לא מעט נקודות התיישבות ביהודה ושומרון, ובין השאר היא פותחת צוהר להסדרת המאחזים שדה בועז ונתיב האבות שבגוש עציון, שם המדינה נמנעה מלהכריז על קרקעות כאדמות מדינה בגלל טענת פלסטינים לבעלות.
מנכ''ל מועצת יש''ע יגאל דילמוני מסר בתגובה כי "הפסיקה הזו היא עוד צעד בדרך להסדרת ההתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. אנו מתקרבים לשם יותר ויותר וכעת הגיע הזמן לעשות את הצעד האחרון ולהעביר את החלטת הממשלה להסדרת ההתיישבות הצעירה".
בתנועת יש דין ציינו כי "אין דרך אחרת לפרש את פסק הדין מלבד כך ששופטי בית המשפט העלון נכנעו ללחצי הממשלה וראשי המתנלים. פס"ד הוא מסוכן ומאפשר גזל של עשרות ומאות דונמים של אדמות פרטיות פלסטיניות והכשרה של מאזחים רבים בלב הגדה המערבית.העתירה דנה במקרה שמתנחלים בנו על אדמות פרטיות של תושבים פלסטינים מכפר עקב. המדינה ניסתה להכשיר את הגזל ע"י הפיכת האדמות הגנובות לאדמות ציבור כדי שתוכל להקצותם לגנבים".
בתגובה לדחיית העתירה אמרה ח"כ איילת שקד (ימינה): "עם הסרת החסם הבג"צי יש לפעול להסדרה מהירה של נתיב האבות וגם של שדה בועז. עבדנו קשה על העתירה הלא מוצדקת הזו. סוף טוב אבל עוד לא הכל טוב. יש לסיים את ההסדרה".