ג'ו ביידן הודיע אתמול שארה"ב תשלים את נסיגת כוחותיה מאפגניסטן עד 11 בספטמבר. הנסיגה תושלם כ-20 שנה אחרי תחילתה של המלחמה הארוכה ביותר של ארה"ב, בעקבות מתקפת הטרור הקשה ביותר שידעה. ביידן הצהיר שכל החיילים האמריקנים שנמצאים באפגניסטן – כ-2,500 חיילים – יחזרו הביתה עד יום השנה למתקפת הטרור. התכנון של אותה מתקפה היה מאפגניסטן, על ידי מנהיג אל-קאעידה לשעבר אוסמה בן לאדן.
הממשל של דונלד טראמפ חתם אשתקד על הסכם שלום עם הטליבאן, והוציא חיילים רבים מאפגניסטן. לפי ההסכם כל החיילים אמורים לסגת מהמדינה עד 1 במאי – אך לאחרונה אותת ממשל ביידן שארה"ב תיאלץ לדחות מעט את הנסיגה הזו, משום שהיא עדיין אינה ערוכה לכך – בהתחשב בעובדה שהטליבאן וממשלת אפגניסטן עוד לא הגיעו להסכם שלום זה עם זה. אתמול אמר ביידן כי "הסיבות שבגללן אנחנו נשארים באפגניסטן הפכו ליותר ויותר לא ברורות", והתחייב שהנסיגה תושלם עד יום השנה ה-20 למתקפת הטרור.

5 צפייה בגלריה
"הסיבות שבגללן אנחנו נשארים באפגניסטן הפכו ליותר ויותר לא ברורות"
"הסיבות שבגללן אנחנו נשארים באפגניסטן הפכו ליותר ויותר לא ברורות"
"הסיבות שבגללן אנחנו נשארים באפגניסטן הפכו ליותר ויותר לא ברורות"
(צילום: AFP, AP)
כשביידן נכנס לבית הלבן מספר החיילים האמריקנים באפגניסטן היה בין 2,500 ל-3,000 – המספר הנמוך מתחילת המלחמה. השיא היה בכהונתו הראשונה של ברק אובמה, אז היו על אדמת אפגניסטן כ-100,000 אמריקנים. אתמול אמר ביידן ש-2,500 החיילים האמריקנים באפגניסטן - בנוסף ל-7,000 החיילים מ-30 המדינות שחברות בברית נאט"ו, יחלו בנסיגה ב-5 במאי. ביידן הדגיש: "אמנם לא נהיה יותר מעורבים באפגניסטן מבחינה צבאית, אך העבודה הדיפלומטית וההומניטרית שלנו תימשך. נמשיך לתמוך בממשלת אפגניסטן".
כדי להרגיע את אפגניסטן הגיע מזכיר המדינה של ביידן, אנתוני בלינקן, לביקור במדינה. הוא הבטיח שהשותפות בין המדינות תימשך גם כשהנסיגה תושלם. אפגנים רבים חוששים מהנסיגה של הכוחות הזרים, ומאמינים שארה"ב מפקירה אותם ושמעתה הם יהיו תלויים בחסדי הטליבאן. בניגוד לנסיגות הקודמות, הפעם מדובר בנסיגה ללא תנאים מוקדמים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב טליבאן הסכם שלום אפגניסטן מולה עבדול ראני ברדר מ טליבאן וזלמאי חלילזאד מ ארה"ב
ארה"ב טליבאן הסכם שלום אפגניסטן מולה עבדול ראני ברדר מ טליבאן וזלמאי חלילזאד מ ארה"ב
פברואר 2020: ארה"ב והטליבאן חותמים על הסכם שלום
(צילום: AP)
"המעורבות של הכוחות הבינלאומיים הייתה אור באפלה", אומרת אמינה בת ה-32, מורה בבית ספר לבנות במחוז קונדוז בצפון אפגניסטן. אמינה הייתה ילדה כשארה"ב פלשה לאפגניסטן ב-2001, במטרה להפיל את שלטון הטליבאן. לדעתה ארה"ב לא יכולה לעזוב מבלי לגרום לטליבאן להסכים לקבל את השינויים שחלו במדינה ב-20 השנים האחרונות.
וושינגטון לוחצת על ממשלת אפגניסטן ועל הטליבאן להגיע להסכם. בשבוע הבא נקבעה ועידה בטורקיה - בתקווה שהצדדים יגיעו להבנות על הפסקת אש, ועל הקמת ממשלה זמנית שבה יחלקו את השלטון. כשהטליבאן הבין שהכוחות האמריקניים יישארו באפגניסטן מעבר לתאריך היעד המקורי - 1 במאי - הוא הודיע שהוא יחרים את השיחות. גורמים זרים לוחצים על הטליבאן להשתתף, ולהגיע להסכם שימנע מלחמת אזרחים נוספת באפגניסטן.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
טראמפ מבקר חיילים אמריקנים באפגניסטן
(צילום: רויטרס)
"היה עדיף אם הכוחות הזרים לא היו מגיעים, לפחות היינו מוצאים את דרכנו ב-20 השנים האחרונות", אמרה אמינה. "עכשיו מדובר בזמן שהתבזבז". אחמד, בן 26 שעובד בארגון בינלאומי בקאבול, סיפר שהוא ורבים אחרים מפחדים שהטליבאן יחזור לשלטון. "עכשיו הכוחות הזרים מתכוונים להשאיר אותנו בידיים של הטליבאן", הוא אמר, והוסיף שהאפגנים צריכים להתגבר על הפחד. מונירה חריר, עובדת מדינה בת 30 מקאבול, הביעה התנגדות להחלטה האמריקנית לסגת מהמדינה - בתקופה של עלייה במספר המתקפות של הטליבאן.
נשים אפגניות, עובדות מדינה צעירות ופעילות זכויות אדם, נמצאות בחודשים האחרונים תחת איומים הולכים וגוברים וסובלות ממתקפות. אף ארגון לא לקח אחריות, אך הממשלה מאשימה את הטליבאן - שמנסה להגביר את הלחץ בזמן שיחות השלום. האפגניות מרגישות בטוחות יותר מאז שהטליבאן עזב את השלטון. כשהטליבאן היה בשלטון - בין 1996 ל-2001 - המשטר בז לזכויות נשים, מנע מהן חינוך, אסר עליהן לעבוד, הגביל את חופש התנועה שלהן ואכף בצורה ברטואלית קוד לבוש קפדני. מונירה חריר חוששת שההיסטוריה תחזור על עצמה: "הם יעשו את זה שוב, ועל נשים כמונו זה לא מקובל. אנחנו הולכות להתמודד פעם נוספת עם גל של הגירה - ופעם נוספת הישגים של 20 שנה הולכים לרדת לטמיון".
5 צפייה בגלריה
חיילים אפגנים ג'ללבאד אפגניסטן
חיילים אפגנים ג'ללבאד אפגניסטן
חייל אפגני במוצב צבאי בג'ללבאד
(צילום: EPA)
בשביל פדראם קזיזאדה, בן 40 ממחוז חראט במערב אפגניסטן, נסיגת הכוחות הזרים היא דבר בלתי נמנע. "כל מדינה שהגיעה הלכה ביום מן הימים", הוא אומר, ומזכיר שלפני האמריקנים הגיעו הבריטים והרוסים. עם זאת הוא הוסיף שארה"ב לא הצליחה במשימתה. הוא חושש שאם תפרוץ מלחמת אזרחים, העימות מול הטליבאן יהיה קשה במיוחד.
חלק מהאפגנים עדיין אופטימיים. "האומה הזאת הייתה לפני ארה"ב, רוסיה ובריטניה, ואחריהן היא תשתפר – בעזרת אללה. אנחנו נבנה את המדינה שלנו ונשחרר אותה מהרוע של הנגיף הדתי והטרוריסטי", אמר נוראללה, בעל חנות בן 62 מקאבול. "העובדה שהם לא משתתפים בשיחות השלום אומרת שהם מחשיבים את עצמם כמנצחים של המלחמה".
5 צפייה בגלריה
ילדים אפגנים ג'ללבאד אפגניסטן
ילדים אפגנים ג'ללבאד אפגניסטן
ילדים באפגניסטן. במדינה מודאגים שהנסיגה תושלם ללא הסכם שלום
(צילום: EPA)
יאסין דרמאן, פרופסור בן 25 מאוניברסיטת ננגרהאר בעיר ג'ללבאד במזרח אפגניסטן, מאמין שהכוחות האפגניים כבר שולטים בשטח ומסוגלים למנוע השתלטות של הטליבאן. הוא צופה הסלמה - שתסתיים בניצחון לצבא האפגני: "באופן טבעי, עם נסיגת הכוחות האמריקניים המלחמה תהיה אינטנסיבית יותר למשך תקופה - אבל הטליבאן לא ינצח".
ארה"ב מקווה שבעקבות הודעת הנסיגה המאמצים להסכם בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן יעלו הילוך. פטימה גאילאני, מהנציגות של ממשלת אפגניסטן במו"מ מול הטליבאן, אמרה ל-CNN שהיא חוששת ממצב שבו הנסיגה תושלם - ולא יהיה הסכם שלום.