שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי (כחול לבן) התייחס הבוקר (יום א') להחרפת המחאות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ראש הממשלה צריך לקחת אחריות ולהרגיע את הרוחות", אמר השר שי בריאיון באולפן ynet.
אחרי עוד ערב של הפגנות בהשתתפות אלפי בני אדם, כולל מול מעונו של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, ציין השר שי: "אני לא יודע לאן זה הולך, אבל ברור שהציבור מפגין את רחשי ליבו. התעקשנו על היכולת של הציבור הישראלי להפגין, זכות בסיסית דמוקרטית. בכל חוק ותקנה שנכנסו אפשרנו את ההפגנות האלה. חלקם גם נגדנו, אנחנו מכבדים את זה. מכבדים את זכות הציבור להפגין ולהביע את מחאתו".
3 צפייה בגלריה
יזהר שי
יזהר שי
"חלק מההפגנות גם נגדנו". השר שי
(צילום: עמית שעל)

- המחאה היא נגד הממשלה, אתם קשובים לקריאה שעולה משם? "קשובים לחלוטין. למרות שהמחאות חלקן נגדנו, אנחנו מכבדים, מאזינים וקשובים. אנחנו מדברים עם הרבה מאוד אנשים שמפגינים, יוצאים לרחובות, שומעים את הכאב ומנסים לפעול בהתאם. ברור לכולנו שאנחנו בשלב מאוד משמעותי בחייה של הדמוקרטיה הישראלית. צריך להגן עליה, לאפשר לציבור להגיד את דברו וגם לרכוש מחדש את האמון שלו".
- מי מאיים על הדמוקרטיה הישראלית? "אני לא יודע אם יש אדם אחד שמאיים, אבל אנחנו בתקופה מאוד עדינה שבה יש מתח גדול מאוד, הרבה ראשים, יש גם קיצוניים שמאיימים לצערי הרב באלימות גדולה, במעשים שלא ייעשו בהפגנות עצמן. ראינו פעילים שבאים מן הימין ומאיימים על מפגינים, לא רק מאיימים אלא גם נוקטים אלימות קיצונית. המשטרה לשמחתי הרבה חוקרת ומטפלת ומוודאת שהאלימות קודם כל תדוכא, ודבר שני אנחנו צריכים כולנו לדאוג לרגיעה, להרגעת הציבוריות, של הרעש הגדול שנגרם פה".
- ראש הממשלה לא אחראי לפגיעה בדמוקרטיה? "השיח הציבורי בשנה-שנתיים האחרונות הוא שיח שדרדר אותנו למחוזות לא רצויים. גם ראש הממשלה צריך לקחת אחריות ולהרגיע את הרוחות, וגם האנשים שסביבו. כל מי שקורא לאלימות, מסית, משתמש במינוחים הלא-ראויים כלפי שומרי הסף, כלפי מי ששומרים על הדמוקרטיה הישראלית, צריך להרגיע את הרוחות, לחזור לממלכתיות ולהבין שיש לנו מדינה אחת, משטרה אחת ופרקליטות אחת".
- אז ראש הממשלה עדיין לא לקח אחריות כדי להרגיע את הרוחות בישראל? "ראש הממשלה עשה, אני חושב שהוא יכול לעשות עוד הרבה דברים כדי להרגיע את הרוחות. גם ראיתי אותו יוצא פה ושם בקריאות, אני חושב שברגע שהוא ייתן את הטון - כל מי שסביבו גם כן, כל נבחרי הציבור שיוצאים בקריאות ולא מנסים להרגיע את השטח, ברגע שראש הממשלה ייתן להם דוגמה אישית, אני משוכנע שגם הם כולם יעשו את מה שצריך. ראיתי את ההתחלה של זה, זה עדיין לא מספיק".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
רה"מ נתניהו. "ראיתי אותו פה ושם יוצא בקריאות"
(צילום: לע"מ )
בהתייחסו לדיווחים שלפיהם המערכת הפוליטית צועדת בבטחה לקראת בחירות כבר בנובמבר הקרוב, אמר השר שי: "גם בבלוק הימין המפורסם יש מי שלא רוצה בחירות עכשיו ומעוניין לעשות את מה שצריך לעשות כדי למנוע בחירות. לא תופתעו אם תראו אותם מונעים בחירות יחד איתנו", אמר השר שי בריאיון לאולפן ynet ברקע המשבר בסוגיית תקציב המדינה.
נושא תקציב המדינה חידד את המתיחות בין כחול לבן לליכוד. בעוד במפלגתו של בני גנץ מבקשים להיצמד להסכם הקואליציוני ולהעביר תקציב גם ל-2021, במפלגתו של נתניהו מתעקשים על תקציב קצר לחודשים האחרונים של 2020. "ברור לכולם כרגע, כולל כל הכלכלנים למיניהם וקודם כל אזרחי ישראל, שתקציב לשלושה חודשים הוא לא באמת תקציב", אמר השר שי.
הוא הוסיף: "מי שלוקח אותנו לתקציב חד-שנתי, בעצם אומר 'חבר'ה, הולכים לבחירות', הבנו. אנחנו לא בהכרח הולכים לבחירות. יש מתמטיקה שעובדת גם לטובתנו בכנסת, לא רק לטובת מי שרוצה לפרק את הממשלה הזאת. לכן, כל דבר שנעשה ייבחן באפשרות של מה זה אומר לאזרחי ישראל. ברור לנו שלא צריך בחירות עכשיו".
- יש אלטרנטיבה לנתניהו? יש בישול בכנסת כדי להוציא מידיו את השלטון? "אני כמובן לא אכנס לזה כרגע, אני רק אומר שמי שמאיים עלינו בממשלה חליפית, בהליכה לבחירות, מוטב שיסתכל על עצמו. אנחנו נמצאים באותה כנסת, באותו מגרש פוליטי, יש מספיק ידיים היום בכנסת שימנעו בחירות ויעשו את מה שצריך כדי למנוע את המהלך הזה, ומי שצריך להבין את הדברים האלה - הבין אותם היטב".
- אבל איך? אם עד 24 באוגוסט אין תקציב הכנסת מתפזרת והולכים לבחירות. "יש לנו זמן עד אז ואני מקווה שכולנו נראה דברים טובים. הדבר הנכון שיקרה זה גם תקציב וגם להפסיק לאיים בחוקים מסוכנים לדמוקרטיה הישראלית. צריך לעבוד ביחד כקואליציה מיוחדת, כל מי שחבר לקואליציה הזאת ערב לביטחונה של הקואליציה ולבריאותם של אזרחי ישראל והכלכלה שלה, ולכן אני עדיין חושב שיש לנו מספיק זמן ומספיק היגיון בראשם של הנוגעים בדבר כדי למנוע את טירוף המערכות הזה.
"אנחנו לא מתרגשים מהאיום ללכת לבחירות, זה מאיים על אזרחי ישראל. אנחנו חושבים שאנחנו יודעים איך למנוע את הבחירות הללו, אבל מעבר לזה - גם מי שמאיים עלינו בכל מיני מתמטיקות של ממשלה חליפית, גם מזה אנחנו לא מתרגשים. זה לא איום עלינו, יש לנו מה לעשות ואני חושב שהמבין יבין".
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
ח"כ זוהר. "אנחנו לא מאוימים ולא מתרגשים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עימות נוסף עלול להתפתח השבוע בקואליציה עם העלאת הצעת חוק שיזמה ח"כ איילת שקד (ימינה) לקידום פסקת ההתגברות - באופן המאפשר לכנסת לחוקק חוק שנפסל על ידי בג"ץ.
ההצבעה צפויה לעלות למליאה בקריאה טרומית ביום רביעי, ואמש פרסם יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר עמדה שעשויה לעורר תסיסה בכחול לבן המתנגדת לפסקת ההתגברות. "בע"ה אמליץ לנתניהו לתמוך בפסקת ההתגברות שיעלה השבוע. ‏אסור לנו ללכת נגד הבוחרים שלנו", כתב זוהר.
השר שי אמר הבוקר בתגובה לדברים: "זה בניגוד מוחלט להסכם בינינו לבין הליכוד. אני מציע למיקי זוהר לא לאיים עלינו כי אנחנו לא מאוימים ולא מתרגשים. גם לנו יש אפשרויות פוליטיות שונות ואנחנו נשמור לעצמנו את הזכות לעשות את מה שצריך, קודם כל כדי להגן על הדמוקרטיה. אף אחד לא יפגע בדמוקרטיה, אף אחד לא יעביר חוקים שמקעקעים את היסודות של המשטר הדמוקרטי בישראל, ואם מעבירים את זה למישור הפוליטי אנחנו לא פראיירים של אף אחד, גם לא של מיקי זוהר".
- איך הגענו למצב הזה שיו"ר הקואליציה פועל בניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים? "עוד לא ראינו אותו פועל, ראינו אותו אומר משהו אתמול. בסך הכול כן צריך לציין שההסכם הקואליציוני נשמר בדרך כלל, ואנחנו מצפים שזה גם מה שיקרה השבוע. שמעתי את מה שאמר מיקי זוהר אתמול, זה עדיין לא אומר שזה מה שייעשה. אנחנו פה כדי לשמור על המשמר.
"אנחנו בכחול לבן, החל מהרגע שבו קמנו ובטח מהרגע שבו נכנסנו לממשלה, שמרנו על הדמוקרטיה, הגנו על העקרונות ועשינו זאת שוב ושוב, גם בכך שאפשרנו את ההפגנות למרות כל התקנות וגם בכך שפעלנו בתחומים נוספים. אני לא מציע לאף אחד לנסות אותנו גם במישור הזה השבוע, של חוקים כאלה ואחרים שיפגעו בדמוקרטיה".
- איזה אלטרנטיבות יש לכם? "האופציה הפוליטית הכי נכונה לישראל היא לשמר את הקואליציה הזאת מכל משמר. גם מיקי זוהר יודע את זה".
השר שי התייחס גם לכוונת הליכוד להדיח את חברת המפלגה ח"כ יפעת שאשא-ביטון מראשות ועדת הקורונה של הכנסת. לדבריו, "אנחנו לא אלה שנתמוך בהדחתה של חברת הכנסת שאשא-ביטון. זו החלטת הליכוד מה לעשות ואיך למנות את יושבי הראש, אבל אנחנו לא אלה שנצביע בעד או שנתרום להדחתה של מי שעושה עבודה בכנסת בבקרה על הממשלה.
"העבודה של ח"כ ביטון גם ביטלה חלק מההחלטות שאנחנו הבאנו לממשלה, חלק מהדברים שאני תמכתי בהם. אני לא חושב שוועדת הקורונה צדקה בכל החלטותיה, ואני בהחלט מכבד את הזכות והבקרה של הכנסת על הממשלה. אני חושב שלהדיח אותה זה עניין של הליכוד, אבל לא בהכרח הדבר הנכון.