ממשלת צרפת האשימה היום (א') את ראש העיר ליון, איש מפלגת "הירוקים" גרגורי דוסה, בביזוים של עובדי הקצביות והחקלאים של המדינה ובפגיעה בבריאותם של הילדים הצרפתים, משום שקבע כי המזון המוגש לתלמידים בבתי הספר בעירו לא יכלול בשר.
3 צפייה בגלריה
גרגורי דוסה מפלגת הירוקים צרפת ראש העיר ליון
גרגורי דוסה מפלגת הירוקים צרפת ראש העיר ליון
דוסה. "ראש העיר שלפניי עשה אותו דבר"
(צילום: MCT)
דוסה הגן על החלטתו וטען כי הרעיון לקבוע תפריט אחיד שאינו כולל בשר נועד לוודא שהמזון המוגש לילדים בארוחת הצהריים יוגש להם במהירות ותוך שמירה על ריחוק חברתי כדי להפחית את סכנת ההידבקות של ימי הקורונה.
ממשלת צרפת לא השתכנעה מתשובתו של ראש העיר. דוסה הוא אחד מכמה פוליטיקאים אנשי המפלגה הירוקה שניצחו בבחירות האחרונות, שנערכו בשנה שעברה, בקרב על ראשות ערים גדולות, וניצחונותיהם נתפסו כמכה למפלגתו של הנשיא עמנואל מקרון. להחלטה על תפריט נטול בשר בליון יש בעיני חלק מהצרפתים משמעות מיוחדת, משום שרבים מהם תופסים אותה כבירת הקולינריה של המדינה והיא מפורסמת במטבח שלה המבוסס על בשר.
"בואו נפסיק לשים את האידיאולוגיה בצלחות של הילדים שלנו", כתב שר החקלאות ג'וליאן דנורמנדי בטוויטר. "בואו ניתן להם את מה שהם צריכים כדי לגדול כמו שצריך. בשר הוא חלק מזה". השר הודיע כי ביקש ממושל המחוז שבו שוכנת ליון להפוך את החלטת ראש העיר.
3 צפייה בגלריה
עלבון לחקלאים ולקצבים? המטבח של ליון עשיר בבשרים
עלבון לחקלאים ולקצבים? המטבח של ליון עשיר בבשרים
עלבון לחקלאים ולקצבים? המטבח של ליון עשיר בבשרים
(צילום: shutterstock)
שר הפנים הצרפתי ג'רלד דרמנין אמר כי ההחלטה היא "עלבון בלתי מתקבל על הדעת" לחקלאים של צרפת ולקצביה. "אנחנו רואים שמדיניות הטפת המוסר האליטיסטית של הירוקים אינה נותנת מקום לכל שכבות העם. יש הרבה ילדים שבמקרים רבים מנת הבשר היחידה שהם מקבלים היא זו שהם צורכים במזנון של בית הספר".
דוסה תקף חזרה בטוויטר וטען שהצעד ננקט אך ורק בשל משבר הבריאות. הוא כתב שקודמו בתפקיד, ג'רארד קולומב, נקט "בדיוק את אותו הצעד" בגל הראשון של המגפה. לדבריו התפריט – שכן כולל דגים ומוצרים העשויים מביצים – הוא "תפריט מאוזן לכל תלמידינו".
3 צפייה בגלריה
גרגורי דוסה
גרגורי דוסה
טור דה פראנס "מצ'ואיסטי ומזהם". גרגורי דוסה
דוסה איננו הראשון מבין ראשי הערים החדשים ממפלגת הירוקים שמעורר מחלוקת. בשנה שעברה החליט ראש העיר של בורדו, פייר הורמיק, גם הוא איש המפלגה, לשים סוף למסורת עץ חג המולד של העיר, כחלק מקידום האג'נדה הירוקה שלו. "אני לא הולך להציב עצים מתים בכיכרות שלנו", אמר אז.
דוסה עצמו גרם להרמת גבות כשטען כי אירוע הספורט הכי צרפתי שיש – מרוץ האופניים "טור דה פראנס" – הוא אירוע "מצ'ואיסטי ומזהם". הוא הכריז כי עירו לא תקדם בברכה קיום של אירועי המרוץ בתחומיה כל עוד מארגניו לא יגלו "אחריות סביבתית".