התחלואה של הגל השלישי ממשיכה להדאיג, הפוליטיקאים לא ממהרים להכריע במחלוקת על המשך הפעלת מערכת החינוך: קבינט הקורונה יתכנס ככל הנראה מחר (יום שלישי) כדי לדון בהידוק המגבלות שהוטלו על הציבור לפני שבוע במסגרת הסגר השלישי. ראש הממשלה בנימין נתניהו מצדד בסגר הדוק למשך שבוע עד 10 ימים, בעוד יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ מתנגד לסגירת בתי הספר.
בהערכת מצב במטה לביטחון לאומי (מל"ל) הייתה הסכמה שאי אפשר להשאיר את התחלואה כפי שהיא ויש להדק את הסגר שמתקבל בציבור הישראלי באדישות. בכמה רשויות מקומיות החליטו ראשי היישובים לסגור באופן עצמאי חלקים ממערכת החינוך מחשש להדבקה נרחבת.
בנוגע למערכת החינוך נדונו כל האפשרויות שעומדות על הפרק - סגירת כל מוסדות החינוך כפי שדורש משרד הבריאות או חזרה למתווה המקורי שאושר בקבינט: פתיחת גני הילדים, כיתות א'-ד' ו-י"א-י"ב בכל הארץ והעברת כיתות ה'-י' בכל הארץ למתווה של למידה מרחוק בזום. המתווה שכבר קיבל את אישור הקבינט, התהפך כזכור בעקבות החלטת ועדת החינוך של הכנסת.
4 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
חילוקי דעות בנוגע למערכת החינוך
(צילום: בראל אפרים)
4 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים בתל אביב
מתחם חיסונים בתל אביב
מתחם חיסונים בתל אביב
(צילום: AP)
גם בנוגע למשך החמרת הסגר יש מחלוקת: משרד הבריאות מבקש להדק את ההגבלות למשך שבועיים. ראש הממשלה נתניהו חושב כאמור שניתן להסתפק בפחות מזה. נתניהו אף מצדד בצמצום של העבודה והגבלתה למקומות חיוניים בלבד.
מהצד השני, שרי כחול לבן דורשים להמתין עם ההחלטה על סגר מלא וסגירת מערכת החינוך עד ליום רביעי-חמישי - אז ימלאו 10 ימים מאז תחילת הסגר הרופף כדי לבחון את ההשפעה שלו.
לפי נתונים שהוצגו אתמול, יום ראשון, על ידי מומחי קבינט הקורונה בדיון שערך השר גנץ עם שר המדע יזהר שי ("צוות 19") עולה כי לא רק שאין סיבה לסגור את מערכת החינוך אלא שדווקא סגירתה עלולה להביא לעלייה של התחלואה.
בדיון עלה כי שיעורי התחלואה במערכת החינוך זהים לשיעורי התחלואה בכלל המדינה: 0.5%. ואולם, רק 15% מהמאומתים לקורונה במערכת החינוך נדבקו בתוך בתי הספר. חלק מבתי הספר בערים אדומות וכתומות סגורים ונספרים בסטטיסטיקה הזאת כאילו חולים במערכת החינוך. 55% מהתחלואה שמיוחסת למערכת החינוך - מקורה בערים אדומות, במקומות שבהם מערכת החינוך סגורה.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ
בנימין נתניהו, בני גנץ
נתניהו וגנץ. חילוקי דעות בקבינט הקורונה
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי)
30% מהנדבקים היו בערים שבהן בתי הספר פתוחים, אך לפי תחקיר אפידמיולוגי לא נדבקו בבית ספר אלא מחוצה לו. בין היתר מדובר במורים שנדבקו באירועים של התקהלות, פגישות וחתונות.
"המסקנה היא שעדיף להשאיר את הילדים בבתי הספר כי זה יותר בטוח מחוץ לבית ספר וזו לא מסקנה מופרכת כי הילדים מסתובבים והולכים לפגוש חברים", אמר השר שי. לדבריו, אם יוחלט על סגירת מערכת החינוך - מפלגתו לא תסכים בשום אופן ל"אכיפה בררנית". שי אמר: "זו תהיה סגירה מלאה של כל מערכת החינוך בכל הסקטורים. הגזירה לא תיפול על ציבור אחד, זה לא יקרה שוב".
לפי התחזיות, מספר המאומתים צפוי לעלות עד יום רביעי לכ-7,000 עד 8,000, אך לא ברור עדיין מה תהיה מגמת ההדבקה. בדיון של "צוות 19" נטען כי בימים האחרונים יש סימני דעיכה במספר החולים קשה ובינוני. הנתון הסתמך על גרף של פרופ' ינון אשכנזי, שעוקב באדיקות אחרי מקדם ההדבקה של חולים בינוניים וקשים. אם המגמה תימשך, נאמר בדיון, ישראל הגיעה לריסון שמעיד כי מערכת הבריאות לא בסכנת קריסה.
4 צפייה בגלריה
יזהר שי באולפן ynet
יזהר שי באולפן ynet
השר שי. כחול לבין תציע הורדת התקהלויות מ-10 ל-5
(צילום: מוטי קמחי)
השר שי אמר כי אם המגמה הנוכחית תימשך, מסתמן שכחול לבן תתנגד לסגר מלא ותציע כחלופה צעד שנעשה במדינות רבות כמו למשל בבריטניה - הורדת ההתקהלויות בחלל סגור מ-10 לחמישה אנשים, דבר שלדבריו קל יותר לאכיפה במקומות שבהם עובדים לפי "התו הסגול".
"עוד מוקדם להכריז על סגר מלא, יש לנו זמן", אמר השר שי. "טרם קיבלנו תשובות לגבי זמינות החיסונים ועדיין לא ראינו את ההשלכות של ההגבלות האחרונות על התחלואה. לא צריך להיתפס להחלטות מהירות מדי ואסור להקריב בפזיזות את פעילות מערכת החינוך".
בכמה רשויות מקומיות החליטו כאמור למנוע הגעה פיזית של התלמידים למוסדות החינוך. כך למשל ביישוב אפרת בגוש עציון, שם נספרו אתמול 90 חולים מאומתים ומאות תושבים נכנסו לבידוד. "בעצה אחת עם משרד הבריאות תיסגר מחר כל מערכת החינוך ביישוב", נכתב בהודעה שמסר ראש המועצה עודד רביבי לתושבים. בנוסף הוחלט כי ילדים שגרים באפרת ולומדים מחוץ ליישוב יישארו בבית.
בעיריית באר שבע ובעיריית דימונה החליטו שמערכות החינוך יפעלו היום לפי הצבע הכתום: גני הילדים, כיתות א'-ד' וכיתות י"א-י"ב יפעלו במוסדות החינוך עצמם. כיתות ה' עד י' יעברו ללמידה מקוונת מרחוק.
במקביל, השר גנץ נועד אתמול עם בעלי עסקים - נציגי ענפי המסחר, המסעדנות והשווקים. הם ביקשו מגנץ "אפס או אחת" - או סגר על כל המסחר או לפתוח אותו עד 10 בינואר. אנשי העסקים סיפרו ששוחחו עם ראש הממשלה נתניהו, שביקש מהם לשכנע את גנץ לסגר מהודק כי הוא לא מצליח.
גנץ מצידו אמר לבעלי העסקים כי הוא ממתין לנתוני התחלואה שיגיעו בימים הקרובים כדי לבחון את המגמות ולבחור את דרך הפעולה הרצויה, כך שהעסקים ייפתחו כמה שיותר מהר. גנץ הוסיף כי הוא יפעל לטובת אישור הפיצויים הנדרשים לבעלי העסקים.

משרד הבריאות עדכן אמש כי מתוך 96 דגימות חדשות שנלקחו עם חשד להימצאות המוטציה הבריטית לנגיף הקורונה, התקבלו שבע דגימות חיוביות. עד כה זוהו בישראל 30 נשאים של המוטציה, בהם שישה שחזרו בוודאות מחו"ל.
הדגימות החיוביות האחרונות נמצאו בירושלים, בני ברק וגבעת זאב. במשרד הבריאות הדגישו כי ככל הידוע מדובר בהדבקה ללא רקע נסיעה לחו"ל.
עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "כיום ישנן עוד כ-300 דגימות נוספות מכל הארץ שנמצאות בתהליכי ריצוף, כחלק מהמערך הלאומי לריצוף גנטי שהקים משרד הבריאות. נמשיך לעדכן בממצאים ככל שיהיו".
במקביל, מנתוני משרד הבריאות עולה כי 2,540 ישראלים אובחנו כחיוביים לקורונה מאתמול בחצות. בסך הכול בוצעו כ-43 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 6%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,295 חולי קורונה, 761 מהם במצב קשה. 209 חולים מחוברים למכונות הנשמה – מדובר בנתון המתקרב לשיא שנרשם בחודש אוקטובר – אז היו בישראל 226 מונשמים. לשם השוואה, בתחילת דצמבר היו בישראל 82 חולים שהיו מחוברים למכונות הנשמה.

57 נפטרים בסוף השבוע

מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 3,412 - שמונה מהם אתמול. משרד הבריאות עדכן כי בסוף השבוע נפטרו 57 חולי קורונה. בחודש דצמבר נפטרו 472 חולים – ממוצע של כ-15 חולים ליום.
בירושלים יש קרוב ל-10,000 חולים פעילים ושיעור הבדיקות החיוביות בעיר עומד על 12%. בבני ברק יותר מ-2,000 חולים פעילים ושיעור החיוביים בשבעת הימים האחרונים עומד על 15%. בתל אביב-יפו כ-1,500 חולים פעילים ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 3%, ובחיפה כ-1,350 חולים פעילים עם שיעור בדיקות חיוביות של 5%.
בהכנת הכתבה השתתפו אלישע בן קימון ואילנה קוריאל
פורסם לראשונה: 22:35, 03.01.21