כ-200 אנשי הקהילה הדתית ביישוב מצפה רמון הפגינו הערב (יום ה') נגד קהילת הלהט"ב, והניפו שלטים שעליהם נכתב "אבא+אמא=משפחה", "אוהבים את כולם, חושבים אחרת" ו-"המשפחה סוד קיומנו". אחד מהנואמים בהפגנה שנערכה יום לפני קיום אירוע הגאווה ביישוב אמר: "עם ישראל רוצה חיים, להקים משפחה לתפארת".
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אירוע גאווה במצפה רמון
הפגנה נגד אירוע גאווה במצפה רמון
המפגינים במצפה רמון נגד קהילת הלהט"ב
(צילום: רועי עידן )
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אירוע גאווה במצפה רמון
הפגנה נגד אירוע גאווה במצפה רמון
(צילום: רועי עידן )
משתתפי הפגנת המחאה חיזקו את ראש המועצה רוני מרום שדיבר השבוע בגנות הקהילה הגאה וסירב להקצות תקציבים עבורה. "רוני היקר, אל תירא ואל תחת", אמר תומר חדד שיזם את ההפגנה. "עם ישראל מאחוריך ורוצה לשמוע את האמת הכול כך פשוטה שכתבת במכתבך השבוע: 'מרוב עיסוק בקהילת הלהט"ב, שכחנו לרגע שלמעלה מ-90% ממדינת ישראל איננה משתייכת לקבוצה זו, ומרביתם אוחזים בתפישת עולם מסורתית ושמרנית'. דברים פשוטים ואמיתיים, יישר כוח".
מול המוחים הפגינו שלוש תומכות של הקהילה הגאה שנשאו שלט עם הכיתוב "גם אמא+אמא זה משפחה". גדר חצצה בין שתי הקבוצות, אולם צעיר שנמנה עם תומכי קהילת הלהט"ב פרץ את הגדר ועוכב על ידי המשטרה. ברקע האמירות שנשמעו מכיוון ראש המועצה, פורסמו דברי נאצה נגד הקהילה הגאה ברשתות החיוביות ועל מדרכה ביישוב נכתב "די לתועבה".
5 צפייה בגלריה
כתובת נאצה
כתובת נאצה
כתובת נאצה על מדרכה במצפה רמון
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אירוע גאווה במצפה רמון
הפגנה נגד אירוע גאווה במצפה רמון
המחאה מהצד השני
(צילום: רועי עידן )
ישעיהו גולדברג, תושב שמשתייך לקהילה החרד"לית ביישוב, סיפר לנוכחים על התקופה שבה למד בירושלים ועל המפגש עם אנשי בית הספר בויאר. "כשהייתי בכיתה י"ב, המחנך סיפר שהתקיימה פגישה משותפת בין שני צוותי בתי ספר וכל אחד היה צריך לומר מה לדעתו הבעיה המרכזית בחברה הישראלית. כשהגיע תורו של המורה שלי, הוא אמר שלדעתו התערערות מוסד המשפחה הוא דבר בעייתי ביותר.
"מורי בית הספר בויאר חיזקו את דבריו ואמרו שהוא צודק לגמרי והוסיפו שקשה מאוד לחנך כאשר חלק מהתלמידים בכלל לא יודעים מי אבא שלהם. הייתה הסכמה גורפת שזה עניין שאנחנו חייבים לעמוד עליו ולחזקו. אני נזכר בזה ותופס את הראש. איך דברים בסיסיים כאלה שלפני עשור היו כל כך בסיסיים לאליטה הירושלמית היום אין להם מקום בכלל? איך מי שמעז לומר את הדברים נחשב לאדם מסוכן וחשוך?".
5 צפייה בגלריה
ראש המועצה מרום לצד דגל הגאווה. זכה לתמיכה
ראש המועצה מרום לצד דגל הגאווה. זכה לתמיכה
ראש המועצה מרום לצד דגל הגאווה. זכה לתמיכה
(צילום באדיבות מועצת מצפה רמון, shutterstock )
כדי למלא את החלל התקציבי שנוצר בשל היעדר תמיכת מועצת מצפה רמון בקהילה הגאה, יצאו אנשיה בקמפיין מימון המונים שבו גויסו עד כה כ-27 אלף שקלים לטובת מענים ביישוב. ראש המועצה מרום סירב למשוך תקציב צנוע שהקצה המשרד לשוויון חברתי לכל הרשויות שמעוניינות בטובת קיום פעילות הסברה וחינוך בנושא הלהט"ב, וסירב גם לעמוד מאחורי אירוע גאווה וסובלנות בטענה שהדבר אינו מעניינה של המועצה.

רז גלוזמן, ממארגני אירוע הגאווה, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "אנחנו פועלות ופועלים מראש מתוך קהילה קטנה ומאוד ייחודית בארץ ביישוב הכי מרוחק בארץ. הכוונה המקורית שלנו לא הייתה לייצר שום מצעד מלכתחילה, התכוננו לקבל תקציב מהמשרד לשוויון חברתי על סך 25 אלף שקל וכל מה שנדרש היה חתימה של ראש המועצה. זה שראש המועצה אומר שהוא אינו מקדם קהילות, הוא מתכוון לקהילה מאוד ספציפית שאותה הוא לא מסכים לתקצב ולתמוך בה".
- אז איך ייראה צעד התגובה שלכם? "משטרת ישראל תומכת ומאפשרת לנו להוציא את התוכניות שלנו. המחאה, העצרת המקומית שתכננו, היא כבר מזמן לא מקומית. היא ציבורית אפילו ברמה לאומית. אנשים הולכים להגיע מכל הארץ, כי זה לא רק עניין של מצפה רמון. אנחנו עדיין נשמור על אופי מאוד מקומי של האירוע".
- הופתעת מהדברים של ראש המועצה? "לא הופתעתי בכלל, הכסף והכוח נמצאים בידי אנשים מסוימים. הוא לא הנושא העיקרי, יש לנו את הכוח אפילו מתוך קבוצת מיעוט מוחלשת להילחם ולבקש לקבל את מה שמגיע לנו לפי חוק בזכות ולא בחסד. הצלחנו כבר לגייס את התקציב המקורי שהיה אמור להגיע דרך המשרד לשוויון חברתי. זאת אומרת שנוכל להוציא לפועל את התוכנית המקורית בלי צורך בשום עזרה או תמיכה מהמועצה המקומית. נשמח לכל תמיכה כלכלית ולכל מי שרוצה לבוא ולהצטרף אלינו מחר".
בתוך כך, הערב נתפס נער בן 16 חמוש בסכין באירוע הגאווה בטבריה. המשטרה עיכבה את הנער בעקבות מידע על קטין שמתכוון לפגוע במשתתפי המצעד המקומי, ובתחתוניו אותרה סכין יפנית.
אלכסנדרה לוקש ואטילה שומפלבי השתתפו בהכנת הכתבה