ראש המוסד היוצא יוסי כהן, שיסיים את תפקידו מחרתיים, אמר כי יש "להגביר את הפעילות נגד המשטר האיראני ולהילחם בו ובפעולותיו עד חורמה". כהן אמר את הדברים בנאום שנשא בטקס שבו הוא קיבל הערב (יום א') תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר-אילן. ynet העביר את דבריו בשידור חי.
3 צפייה בגלריה
יוסי כהן מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן
יוסי כהן מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן
"חשיבותה של המלחמה החשאית גוברת". כהן, בטקס
(צילום: מוטי קמחי)
"המוסד מתמחה במערכה מתמשכת, אנו במלחמה למען השלום", אמר כהן. "לא תמיד משימה זו קלה ולכן בשנים האחרונות גוברת חשיבותה של המלחמה החשאית במלחמתנו נגד ארגוני טרור כמו חיזבאללה וחמאס שרק לאחרונה הרים שוב את ראשו ואל מול איראן על כל פעילותה האלימה באזורנו ושאיפתה לנשק גרעיני".
כהן הוסיף כי "יש להגביר את הפעילות נגד המשטר האיראני ולהילחם בו ובפעולותיו עד חורמה, עד שיבין שכל יציאה מהקווים תעלה לו בנזק עצום". לדבריו, "נדרשים מנהיגות ואומץ לפעול, הפעילות הביטחונית של היום שווה לפעולה המלחמתית של מחר".
ראש המוסד היוצא אמר כי "המטרה איננה ביטחון בלבד. הביטחון הוא היסוד לחיים אזרחיים עשירים ובעלי ערך. ישראל צריכה להיות מדינה רב-גונית ותוססת שתיתן לכל אזרחיה להתפתח, תוך חתירה לצמצום פערים".
3 צפייה בגלריה
יוסי כהן מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן
יוסי כהן מקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן
יוסי כהן בטקס קבלת תואר דוקטור לשם כבוד באוניברסיטת בר אילן
(צילום: מוטי קמחי)
ועדת האיתור ונשיא האוניברסיטה, פרופ' אריה צבן, החליטו להעניק לו את התואר כאות הוקרה על עשרות שנים שבהן הקדיש את חייו לביטחון ישראל. כהן מכהן בתפקידים שונים במוסד מאז 1983, וב-2003 קיבל את פרס ביטחון ישראל המוענק על ידי נשיא המדינה. בינואר 2016 החל את תפקידו כראש המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים, ובתקופה זו רשם הארגון הצלחות רבות.
את כהן יחליף בתפקיד ראש המוסד סגנו, דוד (דדי) ברנע, בטקס שייערך ביום שלישי הקרוב במטה המוסד בגלילות. כך הודיע בשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל אור ירוק מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט למנותו לראש מוסד קבוע.
ברנע (56), נשוי ואב לארבעה, שירת בצה"ל כלוחם בסיירת מטכ"ל. הוא מחזיק בתואר שני במנהל עסקים במגמת מימון מאוניברסיטה בניו יורק ושימש מנהל עסקי בכיר בבנק להשקעות בארץ. הוא התגייס למוסד ב-1996 לקורס קציני איסוף ושובץ באגף מבצעי. לאחר מכן היה מפקד יחידות מבצעיות בארץ ובחו"ל. בין השנים 2013 ל-2019 פיקד על אגף צומת במוסד, שם הוענקו לאגף בראשותו ארבעה פרסי ביטחון ישראל. מ-2019 ועד היום מכהן ברנע כסגן ראש המוסד.

"עם סיומה של תקופת שירותי כראש המוסד ובמעמד מיוחד זה, אני מבקש להודות לאוניברסיטת בר-אילן ולפרופ' אריה צבן על הענקת התואר המכובד", אמר ראש המוסד היוצא. "כבוגר האוניברסיטה מתחדד הצורך לשלב תמיד - ספרא וסייפא".
נשיא אוניברסיטת בר-אילן התייחס לזכייתו של כהן בתואר. "בשנה מורכבת זו, ברצוננו לציין במיוחד את התפקיד המהותי של המוסד בהקמה ובפיקוד על מרכז השליטה והבקרה הלאומי למאבק בקורונה, ואת מעורבותו של כהן בתהליכים שהובילו להסכמי אברהם", אמר פרופ' אריה צבן.
3 צפייה בגלריה
טל זקס מנהל הרפואי של חברת מודרנה
טל זקס מנהל הרפואי של חברת מודרנה
ד"ר טל זקס. גם הוא קיבל את התואר
(צילום: AP)
"להסכמים אלו השפעה אדירה על דמותו של המזרח התיכון בהווה ובעתיד", המשיך נשיא האוניברסיטה. "בבר-אילן כבר התחלנו במימוש הפוטנציאל הטמון בהם, בחתימת הסכם שיתוף פעולה עם אוניברסיטת גולף מדיקל ועם אוניברסיטת חליפה שבאיחוד האמירויות. נמשיך ונפעל כדי למנף את הקשרים החדשים לקידום המדע וההשכלה הגבוהה".
באותו מעמד קיבלו לצדו של כהן את התואר גם אישים נוספים: ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של חברת מודרנה שפיתחה חיסון נגד קורונה, הזמר והיוצר עידן רייכל, יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו, נשיאת בית המשפט העליון הבריטי לשעבר הברונית הייל מריצ'מונד, זוכה פרס נובל לכימיה סטנלי ויטנגהאם, המפיק היהודי-שווייצרי ארתור כהן ואיש העסקים והפילנטרופ חיים טייב.