1 צפייה בגלריה
קלמנט אטלי בנימין נתניהו ווינסטון צ'רצ'יל
קלמנט אטלי בנימין נתניהו ווינסטון צ'רצ'יל
קלמנט אטלי, בנימין נתניהו ווינסטון צ'רצ'יל
(צילום: AP , EPA)
ב-1945 היה וינסטון צ'רצ'יל ראש ממשלת בריטניה הפופולרי ביותר בכל הזמנים. הוא זוהה עם ניצחון בנות הברית במלחמת העולם השנייה והרושם היה שינצח בקלות בבחירות שעמדו להיערך באותה שנה. אבל השמרנים שבראשם עמד הובסו קשות בידי מנהיג הלייבור קלמנט אטלי, שנבחר לראש הממשלה. ההסבר של ההיסטוריונים לתוצאה המפתיעה הזו היה שהבריטים האמינו שצ'רצ'יל לא ייטיב להתמודד עם שיקום הכלכלה, שהייתה בשפל לאחר המלחמה.
בנימין נתניהו נהג להשתמש בנאומיו בדמותו של צ'רצ'יל כמודל לחיקוי, בעיקר בהשוואת עצמו לנחישות שגילה המנהיג הבריטי במאבק באויב הנאצי. בזכות הבאת החיסונים הוא גם רואה את עצמו כמנצח הגדול של המאבק בקורונה, אלא שכמו צ'רצ'יל, הציבור בישראל יכול להוליך אותו הביתה משום שהוא לא יוכל להתמודד עם שיקום הכלכלה הישראלית לאחר הקורונה.
נתניהו החליף דיסקט לקראת סוף המרוץ לבחירות 2021. ממר הפחדה, הוא הפך למר כלכלה. במקום "הערבים נוהרים" יש לנו את "חוזרים לחיים". החמוצים מן השמאל מתעסקים בכהניסטים של הציונות הדתית וביבי עוסק בעתיד הילדים. בדף הפייסבוק של הליכוד נכתב: "צריך ממשלה יציבה שתזניק את הכלכלה".
אתם הרי זוכרים את הימים שבהם שימש נתניהו שר האוצר בממשלת אריאל שרון (2005-2003). אפילו פרשנים שלא היו מאוהדיו ראו בו אדם אמיץ שהעדיף את טובת המשק על פני צרכיו הפוליטיים. בעיקר היה לו קופירייטר מעולה, הוא עצמו, שתמצת את עמדתו בעת ההיא במשל האיש השמן שיושב על כתפיו של האיש הרזה. נתניהו הציע דיאטה מעולה לאיש השמן: קיצוצים בתקציבי משרדי הממשלה, בשירותי הרווחה ובקצבאות.
העם הבריטי חשב שהוא יודע לבחור במי שיסייע לו להיחלץ מן הבור הכלכלי של מלחמת העולם, ושלח את צ'רצ'יל הביתה. גם בישראל, זו לא איראן, ולא הפלסטינים, ואפילו לא המשפט. זו הבעיה הכלכלית, טמבלים
בוחרי הימין, שמהווים רוב בעיירות הפיתוח ובשכונות מצוקה, ראו בו כמי שהרע את מצבם, ואכן בבחירות 2006 הליכוד הוכה קשות וקיבל 12 מנדטים, התוצאה הנמוכה ביותר בתולדותיו. נתניהו הסביר בראיון: "כשר אוצר התגברתי על האינטרס האישי שלי והלכתי נגד הבוחרים שלי. כדי להציל את כלכלת ישראל הייתי מוכן לשפוך על כך דם פוליטי".
מאז נתניהו הפסיק לשפוך את דמו ושופך כסף של המדינה למען בוחריו ושותפיו הקואליציוניים המשמרים את כהונתו הנצחית. הדברים הגיעו לשיא בסכומים שהשקיע במגזר החרדי. מספר בחורי הישיבה, "הנהרגים" באוהלה של תורה, הולך ומתקרב למספר החיילים המשרתים בצה"ל בסדיר. בישראל ישנם כיום כ-160 אלף הלומדים בישיבות ומתוקצבים בידי המדינה. מספר האברכים כמעט הוכפל מאז 2014 וניתן להניח שבהתאם לנתוני הילודה במגזר - המספר הזה ימשיך לגדול.
לפי הערכות בנק ישראל, אי-השתלבות החרדים בשוק העבודה היא פגיעה קשה בכלכלה הישראלית. בדו"ח שפורסם ב-2019 נכתב: "הרכב ההשכלה של החרדים מוליך לפגיעה משמעותית בשיעורי הצמיחה של המשק כי מדובר על קבוצה שתהווה בעתיד יותר מ-20 אחוז מכוח העבודה של המשק - וזו תהיה פגיעה קשה ברמת התוצר".

הנתונים האלה פורסמו בימים שלפני המשבר הכלכלי של הקורונה. הגירעון לשנת 2020 הגיע ל-11.7% מהתוצר, 160 מיליארד שקל, שאזרחי ישראל יצטרכו לכסות אותו באמצעות קיצוצים בשירותים שיקבלו מהמדינה. כאן היה יכול לעזור נתניהו בגרסה של השמן והרזה מ-2003.
אלא שנתניהו מודל 2021 לא מסוגל לבצע שום מדיניות כלכלית שתוכל לחלץ את ישראל מן הבור הכלכלי שאליה נקלעה. ממשלת ימין "מלא מלא" שאליה הוא חותר תהיה תלויה לחלוטין בידיים של ראשי המפלגות החרדיות. כבר למדנו בימי הקורונה שפעולת הישיבות ותלמודי התורה היא העיקר בעיני רבניהם. המשך טיפוחם והגדלתם יהיה תנאי לכל שותפות קואליציונית.
נתניהו יהיה במצב הסחיט ביותר שהיה ראש ממשלה בתולדות המדינה. משפטו עומד להתחיל והוא מקווה שממשלת ימין תצליח לחלץ אותו ממנו. לצורך זה הוא ישלם כל מחיר שיידרש כדי לתחזק את שותפיו. האיש השמן ילך ויתפח, והאיש הרזה, העובד והמייצר, יכרע תחתיו.
העם הבריטי חשב שהוא יודע לבחור במי שיסייע לו להיחלץ מן הבור הכלכלי של מלחמת העולם, ושלח את צ'רצ'יל הביתה. אזרחי ישראל, עוד לפני ענייני המשפט, עומדים בפני מצב דומה. זו לא הבעיה האיראנית, ולא הבעיה הפלסטינית, ואפילו לא הבעיה המשפטית. זו הבעיה הכלכלית, טמבלים.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com