"להזניק כמה שיותר אנשים, אנחנו צריכים חילוץ במיידי. הולך להיות פה אירוע רב נפגעים. דחוף, אירוע רב נפגעים". כך נשמעה ההקלטה למוקד "איחוד הצלה", מיד לאחר האסון בהילולה בהר מירון. בצהריים עודכן מספר ההרוגים ל-45, לאחר שהתברר שבשטח נהרגו 39 ובבית החולים זיו נקבע מותם של עוד שישה. יותר מ-100 נפצעו.
כמה מהמשתתפים בהילולה, שנפגעו באירוע, סיפרו על דוחק, על צפיפות, ועל "מפולת אנושית" בדרך החוצה מההדלקה. בזירת האסון נותרו כיפות ומשקפיים שבורים, דובר מד"א זכי הלר סיפר על "מראות מזעזעים". האזינו להקלטה מהקריאה למוקד "איחוד הצלה".

מחקירה ראשונית של המשטרה עולה כי כמה מהשוהים במקום החליקו ויצרו "מפולת אנושית", שתחתיה נמחצו השוהים. כוחות הכיבוי חילצו את הלכודים, בסיוע מסוקי חיל האוויר ולוחמי יחידה 669. ממד"א נמסר כי 150 נפגעים טופלו על-ידי הצוותים הרפואיים בהר. יותר מ-100 פונו לבתי החולים בצפון, ואחד מהם הועבר במסוק לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.
גיל אלון, בן 47 מחיפה שנפצע באורח קל באירוע ופונה לבית החולים רמב"ם בחיפה, סיפר כי זו הייתה ההילולה הראשונה שבה השתתף. "היו המון אנשים. האירוע התרחש עם סיום הדלקת המדורה הראשית. אנשים החלו להתפנות החוצה ועברנו במדרגות שאמורות להכיל 50 אנשים. היו שם יותר מ-500", הוא סיפר. "השורה הראשונה נפלה והתחילו דחיפות. נפלה שורה על שורה והיו מראות קשים".
4 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
כיפות ומשקפיים בזירת האסון
(צילום: משה מזרחי)


אלון הוסיף לספר על הדרך שבה הצליח להיחלץ, ואמר כי שכב תחת אדם אחד ומעל אדם אחר. "הקפדנו לשמור על דרכי נשימה פתוחות, הכובד היה קשה וכל הזמן נפלו עוד אנשים. באיזשהו שלב פתחו דלת צדדית וזה הצליח קצת לשחרר. אנשים ניסו לסייע אחד לשני, ניסו להוריד ולא הצליחו. זה היה משקל עצום".
בבית החולים זיו בצפת, לשם פונו רוב הפצועים, עברו חוקרים של המשטרה בין מיטות הפצועים והחלו לגבות עדויות.
4 צפייה בגלריה
גיל אלון
גיל אלון
גיל אלון. "זה היה משקל עצום"
(צילום: נדב אבס)
משה יוסף לבי, שפונה לבית החולים, סיפר גם כן על לחץ ומשתתפים רבים בהדלקה של החסידות. "אני יצאתי מיד אחרי ההדלקה. היציאה הייתה מאוד צרה ומישהו החליק מתחת מהלחץ. הוא נפל ועליו התחילו ליפול עוד ועוד אנשים. שכב מישהו מתחתיי, נפלתי קדימה והתחלתי להתפלל שם. שמרתי על ערנות, ניסיתי לצעוק. הרגליים היו תפוסות וניסיתי לא לזוז כדי לא להתאמץ מדי".
אבריימי ניבין, בן 21 מירושלים, סיפר כי "היו רגעים שהרגשתי שאני הולך למות. היו מתחתיי אנשים שלא נשמו – ילדים ואנשים מבוגרים. חשבתי רק על התינוק שלי, בן שלושה חודשים. לא רציתי שהוא יגדל יתום". על השתלשלות האירוע סיפר ניבין: "היינו ביציאה והיה שם מעין כבש של ברזל שאנשים החליקו עליו. בשלב מסוים אנשים התחילו לצאת בלחץ ופשוט נפלו אחד על השני. מאות אנשים נפלו. אנשים צרחו ובאיזשהו שלב הפסיקו לנשום".
4 צפייה בגלריה
חיים ורטהיימר
חיים ורטהיימר
חיים ורטהיימר. "זה היה כמו סקי"
(צילום: אביהו שפירא)
ניבין הוסיף כי "באיזשהו שלב מישהו הכניס לי אגרוף לבטן ולא יכולתי לנשום. צעקתי שהוא חונק אותי והוא הזיז את היד. גם כשכבר הצליחו להגיע אלינו המחלצים זה היה כמו פאזל – למצוא איפה החלקים של כל אדם. הרגל של אחד על החזה של השני. בשלב שהמשטרה הסירה את הגדרות בצדדים של המעבר היה קל יותר לחלץ".
חיים ורטהיימר, שפונה גם הוא לזיו, העריך כי נשפכו מים במקום – דבר שהוביל להחלקה. "זה היה כמו סוג של סקי. מסיבה לא ברורה היה לחץ ואנשים נעצרו. מאחורה הם המשיכו לרדת, ואנשים נדחקו. מאות אנשים צעקו 'אני לא נושם'. לא הבנתי מה הולך סביבי, רק בהמשך הבנתי שזה רציני. התעלפתי שם כמה פעמים".
דביר כהן, בן 25 מירושלים, סיפר כי "היו אנשים שרצו לצאת, והייתה כמות גדולה מאוד של אנשים. מרוב לחץ זה נדחף לכל כיוון. היה גרם מדרגות שאנשים ירדו בו בצורה מסודרת, וכנראה כמה אנשים מעדו - וכולם התגלגלו עליהם. אנשים גדולים קרסו על אנשים קטנים. מאות אנשים נפלו עליי".
4 צפייה בגלריה
אברימי ניבין
אברימי ניבין
אבריימי ניבין. "זה היה כמו פאזל"
(צילום: אביהו שפירא)
הוא הוסיף: "כוחות ההצלה, תודות לאל, נתנו כוח גם לאנשים אחרים. כל מי שהיה לו יד לעזור פשוט התחיל למשוך אנשים, אחד מעל השני, כמו ערמת לגו. הייתי שם בערך שבע עד 10 דקות. ברוך השם אין שברים אין כלום. בריא ושלם. בפעמים קודמות במירון זה לא היה ככה. בדרך כלל הכול בצורה מסודרת, מבוקרת, אנשים נכנסים בסדר, יוצאים בסדר, שמחים. חוזרים הביתה בריאים ושלמים. נוצר לחץ של אנשים שכנראה לא היו ערוכים אליו מספיק".
הרב אהרון בוימל מפסגת זאב, המוכר כאדמו"ר מברדיצ'ב, הסתובב בין בתי החולים. הוא אמר כי נמנע מלהגיע הערב למתחם ההדלקה של תולדות אהרן מחשש לאסון. "התרענו בעבר על הדוחק שם, ומה שחששנו ממנו אכן התרחש. ההדלקה של תולדות אהרן הייתה השנה הדלקה מרכזית, שמשכה עשרות אלפים", הסביר. "המזל היה שהמשטרה הציבה גדרות לחץ, אחרת האסון היה כבד עוד הרבה יותר".
פורסם לראשונה: 05:58, 30.04.21