בליכוד צודקים באופן עקרוני בטענה שלפיה יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד חסר סמכות להעביר את תפקיד ראש הממשלה ליו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט במקרה שתוקם ממשלת השינוי. סעיף 13(ג) לחוק יסוד: הממשלה קובע כי "חבר הכנסת שהרכיב ממשלה יעמוד בראשה". ואולם, המצאת "ממשלת החליפים", שבהקמתה מושבעים שני ראשי ממשלה, הופכת את הנושא למורכב מבחינה משפטית.
רגע לפני ההכרזה האפשרית של לפיד על כך שעלה בידו להרכיב ממשלה, ניסה הבוקר (יום ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו לסכל משפטית את המהלך. נציגי הליכוד פנו ליועץ המשפטי של בית הנשיא וליועץ המשפטי של הכנסת בטענה ש"לפי חוק יסוד: הממשלה רק ח"כ לפיד יכול לכהן ראשון כראש הממשלה ואין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לבנט, עליו לא הוטל תפקיד ראש הממשלה".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפתלי בנט ממשלת שינוי
יאיר לפיד נפתלי בנט ממשלת שינוי
בנט ולפיד
(צילום: AFP, רויטרס)
סוגיה שעד היום לא התממשה בפועל נוגעת לשאלה האם הכלל משתנה בממשלת חליפים. לפני יותר משנה נוצרה ממשלת החליפים הראשונה בתיקון לחוק היסוד עם שיתוף הפעולה בין הליכוד לכחול לבן. זו הייתה הממשלה הראשונה בתולדות המדינה שכוננה הסדר כזה. ממשלה זו כוננה ב"תקופת 21 הימים" לאחר שיותר מ-61 חברי כנסת העניקו לנתניהו את המנדט לכהן כראש ממשלה ראשון לפני בני גנץ.
סעיף 13א(ב) לחוק-יסוד: הממשלה, שמסדיר את ממשלת החילופין, קובע כי: "על אף האמור בסעיף 13(ג), הממשלה שתורכב יכול שתהיה ממשלת חלפים הוראות חוק יסוד זה". בנוסף, סעיף (ה) קובע ש"ממשלת חליפים תציג לכנסת את זהות ראש הממשלה וזהות ראש הממשלה החליפי ומועד החילופים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו
(צילום: AP)
לצד זאת, בדברי ההסבר להצעת חוק יסוד: ממשלת החליפים, נקבע כי חבר כנסת שהרכיב אל הממשלה, קיבל את המנדט, יהיה ראש הממשלה ראשון ברוטציה". כלומר, מצד אחד בחוק היסוד יש אחיזה לאפשרות סטייה מהכלל הבסיסי שלפיו חבר הכנסת שקיבל את המנדט מרכיב את הממשלה ועומד בראשה. מאידך, דברי ההסבר מלמדים כי כוונת הכנסת הייתה שראש הממשלה הראשון יהיה מי שקיבל את המנדט.
נראה כי קריאה של כל הוראות חוק היסוד מלמדות שישנה אפשרות פרשנית שיוכרז כי חבר כנסת שקיבל את המנדט יהיה ראש ממשלה חליפי, השני ברוטציה, וחבר כנסת אחר יהיה ראש ממשלה ראשון, חרף שמקרה שכזה לא התרחש עדיין.
הכותב הוא דוקטור למשפטים, הפרשן המשפטי של אולפן ynet ומומחה למשפט חוקתי ומנהלי מהמרכז הבינתחומי הרצליה