תל אביב אמנם לא זכתה להיכלל בפיילוט הקניונים שנפתחו הבוקר (שישי) לאחר אישור לילי בקבינט הקורונה, אך מאות תושבים בילו את הבוקר החמים באוויר הפתוח של כיכר צינה דיזנגוף וניצלו את האפשרות לטייק אוויי מהמסעדות ובתי הקפה הפתוחים באזור - והתאווררו על הכיסאות שהוצבו בשבועות האחרונים מסביב למזרקה.
6 צפייה בגלריה
קניון איילון רמת גן וכיכר דיזנגוף
קניון איילון רמת גן וכיכר דיזנגוף
(צילום: טל שחר)
6 צפייה בגלריה
התקהלות בכיכר דיזנגוף בזמן הקורונה
התקהלות בכיכר דיזנגוף בזמן הקורונה
כיכר דיזנגוף, היום
למרות ההתנפלות והצפיפות הרבה בקניונים ניידת סיור של מרחב ירקון במשטרה הגיעה לכיכר וכרזה למבלים הרבים להתפזר - על אף שמדובר במקום פתוח ואין כל איסור על כך. כעבור כמה דקות עזבה הניידת את המקום - וההמונים נשארו בכיכר עד לכניסת השבת.
"אין שום הגיון להתפנות מהכיכר", אמרה סיון שמתוגררת באזור. "ראיתי את התמונות מהקניונים וזה בדיחה. איך זה הגיוני שמאפשרים לכמות גדולה של אנשים להצטופף במקום סגור ומצד שני כורזים לנו להתפנות מהאוויר הפתוח?". דניאל, שישבה במקום עם חברותיה הוסיפה כי "היו כמה אנשים שהתחילו להתקפל אבל ברגע שהניידת עזבה כולם חזרו לשם. כנראה שגם השוטרת שהייתה שם הבינה שמדובר במשהו מגוחך".
6 צפייה בגלריה
אכיפה של התקהלות בכיכר דיזנגוף
אכיפה של התקהלות בכיכר דיזנגוף
הניידת שניסתה לפזר את המבלים
בשבועות האחרונים, עם תום ההגבלות שהוטלו בסגר, הכיכר התמלאה במאות מבלים במהלך שעות היום והלילה. בערבים המשטרה מפנה את המבלים בטענה שהרעש אחרי השעה 23:00 פוגע בשגרת חייהם של השכנים - אולם בשעות היום אין כל מניעה לשבת בשטחים הציבורים כל עוד נשמר המבלים שומרים מרחק אחד מהשני.
במשטרה מסרו בתגובה כי "שוטרים אכפו אתמול במרחבים הציבוריים וקראו לציבור לשמור על תקנות משרד הבריאות ולהימנע מהתקהלויות וכן להקפיד על עטיית מסכות, כאשר לאלה שלא שעו להנחיות השוטרים נרשמו דוחות בהתאם לחוק". במשטרה ציינו כי הארגון "ימשיך לאכוף בנחישות את התקנות בכל מקום ובכל עת כפי שהדבר נדרש, שכן המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה לא יצלח ללא משמעת אזרחית ואחריות אישית של כל אחד ואחד מהציבור".

התנפלות על הקניונים והשווקים

בעקבות הצפיפות שנרשמה בקניונים, ייתכן שמתווה הפיילוט לפתיחתם ישתנה כבר בקרוב, אף שרק היום החל. שר הבריאות יולי אדלשטיין הנחה הערב את מנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי ואת פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש לקיים דיון מקצועי כבר במוצאי השבת על מתווה הקניונים. "זאת נוכח המראות שהופצו היום על עומסים משמעותיים בקניונים, עם פתיחת המתווה, ונוכח נתוני התחלואה העולים", נמסר מלשכת השר. "מסקנות אנשי המקצוע יונחו על שולחנו בתחילת השבוע, אז יגבש את עמדתו על המשך המתווה".
במהלך הלילה נערכה הגרלה שבה נקבעו שישה קניונים נוספים שייפתחו בנוסף למרכזים שכבר הוכרזו על-ידי קבינט הקורונה. בין השעות 12:00-09:00 הוציאו הישראלים קרוב ל-400 מיליון שקל בעסקאות אשראי, לפי נתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מפעילת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. בשנה שעברה, כשכל מרכזי הקניות היו פתוחים, בשעות אלו נרשמו עסקאות בסכום של 440 מיליון שקל וב-2018 עמד הסכום בשעות אלו על 380 מיליון שקל.
6 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה וקניון איילון פתחו את שעריהם כחלק מהפיילוט
שוק מחנה יהודה וקניון איילון פתחו את שעריהם כחלק מהפיילוט
(צילום: טל שחר, משי אייד)
6 צפייה בגלריה
שוק הכרמל בתל אביב פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
שוק הכרמל בתל אביב פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
שוק הכרמל בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
קבינט הקורונה אישר גם לפתוח את השווקים תחת שורת כללים, בהם מינוי סדרנים בכניסה לצורך ויסות השוהים, הסבת תשומת לב הציבור לחובת הקפדה על ההנחיות, ויסות כניסת אנשים לשוק, הכרזה אחת לחצי שעה לפחות על החובה לשמור מרחק ולהימנע מהתקהלויות ואיסור אכילה בשטח השוק.
כמו כן אושר לפתוח גם כמה מוזיאונים ברחבי הארץ באופן ניסיוני. מדובר במוזיאון ישראל בירושלים, מוזיאון תל אביב לאמנות, מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב והמדעטק בחיפה. שלושה מוזיאונים נוספים ייבחרו בהגרלה שיערוך משרד התרבות והספורט.
פורסם לראשונה: 18:41, 27.11.20