שופטי בית המשפט העליון בארה"ב אותתו היום שהם לא מתכוונים לבטל את "אובמה קר", חוק ביטוח הבריאות של הנשיא לשעבר ברק אובמה. בית המשפט העליון ערך דיון בעתירה שהגישו כמה מדינות בשליטה רפובליקנית – בראשן טקסס – במהלך שנתמך על ידי הממשל של הנשיא דונלד טראמפ.
3 צפייה בגלריה
אובמה וטראמפ בטקס ההשבעה של הנשיא הרפובליקני
אובמה וטראמפ בטקס ההשבעה של הנשיא הרפובליקני
אובמה וטראמפ בטקס ההשבעה של הנשיא הרפובליקני
(צילום: AFP)
נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס והשופט ברט קבאנו, שניהם שמרנים (האחרון מונה בכהונת טראמפ), שאלו את המשתתפים שאלות שמהן עולה שהם מטילים ספק בטענת הרפובליקנים שיש לבטל לחלוטין את "אובמה קר" - גם אם יתברר שאחד התיקונים המרכזיים שלו מנוגד לחוקה האמריקנית.
אותו תיקון, שמכונה "המנדט האינדיבידואלי", דרש במקור מאמריקנים שלא רכשו ביטוח בריאות לשלם קנס כספי. בעקבות טענת הרפובליקנים שהתיקון מנוגד לחוקה ביטל הקונגרס ב-2017 את הקנס ולא שינה את שאר הסעיפים בחוק.
3 צפייה בגלריה
 הפגנה נגד ביטול אובמה קר מחוץ לבית המשפט העליון ארה"ב
 הפגנה נגד ביטול אובמה קר מחוץ לבית המשפט העליון ארה"ב
הפגנה נגד ביטול "אובמה קר" מחוץ לבית המשפט העליון
(צילום: AFP)
רוברטס וקבאנו אמנם הביעו בעבר התנגדות ל"אובמה קר", אך מדבריהם בדיון ניתן ללמוד שהם מאמינים שאין זה מתפקידם לבטל את החוק כולו – גם אם יתברר שתיקון כלשהו סותר את החוקה. רוברטס אמר שאם טראמפ והרפובליקנים היו רוצים לבטל את החוק הם היו צריכים לעשות זאת בקונגרס ולא להסתמך על בית המשפט. "אני חושב, בכנות, שהם רוצים שבית המשפט יעשה את זה – אבל זה לא התפקיד שלנו", אמר נשיא העליון.
"אנחנו שואלים את עצמנו אם הקונגרס היה רוצה שהחוק יישאר גם אם תיקון שמנוגד לחוקה יבוטל", אמר רוברטס. "העובדה שב-2017 הקונגרס השאיר את שאר החוק על כנו נראית כמו עדות משכנעת לכך", אמר רוברטס.
העתירה היא המאמץ המשפטי האחרון של הרפובליקנים לבטל את החוק מ-2010, שמבחינת הדמוקרטים נחשב לאחד ההישגים החשובים בכהונת אובמה. בית המשפט העליון הדף ניסיונות קודמים של הרפובליקנים לבטל את החוק, ב-2012 וב-2015. הרפובליקנים גם נכשלו כמה פעמים בניסיון לבטל את "אובמה קר" בקונגרס.

3 צפייה בגלריה
השבעת איימי קוני בארט בנוכחות טראמפ בבית הלבן
השבעת איימי קוני בארט בנוכחות טראמפ בבית הלבן
טראמפ עם איימי קוני בארט, השופטת החדשה בעליון
(צילום: AFP)
הפסיקה הסופית של העליון אמורה להתקבל עד סוף יוני. בעליון יש תשעה שופטים ואם רוברטס וקבאנו יצטרפו לעמדת שלושת השופטים הליברלים החוק לא יבוטל. בעליון, נזכיר, יש רוב שמרני של שישה שופטים מול שלושה ליברלים. לפני הבחירות, בעיתוי שנוי במחלוקת, אישר הסנאט שנשלט על ידי הרפובליקנים את מינויה של השופטת השמרנית איימי קוני בארט. טראמפ הגיש את מועמדותה במקום השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג, שהלכה לעולמה בגיל 89.
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שהיה סגנו של אובמה, מתח ביקורת על המאמצים של הרפובליקנים לבטל את "אובמה קר" בשיא מגפת הקורונה ומקווה לחזק את החוק אחרי שייכנס לתפקיד ב-20 בינואר. אם "אובמה קר" יבוטל עד 20 מיליון אמריקנים עלולים לאבד את ביטוח הבריאות שלהם, והמבטחים יוכלו שוב לסרב להעניק ביטוח לאנשים שסובלים ממחלות רקע.