2 צפייה בגלריה
מירי רגב בסקירה של הרכבת על גלגלים
מירי רגב בסקירה של הרכבת על גלגלים
מירי רגב לצד הרכבת על גלגלים
(צילום: משרד התחבורה)
בשבוע שעבר הגיעו לנמל אשדוד הקרונות הראשונים של ה"רכבת על גלגלים" - מעין שילוב של רכבת קלה ואוטובוס שמסוגל להוביל עד 500 נוסעים. הרכבת על גלגלים הובאה לישראל לקראת הפעלתה בקו החום של הרכבת הקלה בגוש דן, שאמור לחבר בין לוד, רמלה וראשון לציון. אלא שבאופן מפתיע, ובניגוד לעמדת אנשי המקצוע במשרדה, הודיעה אתמול (רביעי) שרת התחבורה מירי רגב כי אמצעי התחבורה יופעל בכלל בשומרון - ויחבר בין צומת תפוח לתל אביב. המהלך הזה של רגב ננקט ימים ספורים לפני הבחירות.
הרכבת על גלגלים מכונה בעולם ART והיא נמצאת בשימוש בעיקר בסין. במשרד התחבורה סבורים שמדובר באמצעי יעיל משום שהקמת הקו שלו זולה ומהירה ביחס לרכבת קלה, ואילו קיבולת הנוסעים גדולה יותר מאשר אוטובוסים ומטרוניות. לכן הוחלט להביאו לארץ לצורך ניסוי והמהלך הואץ בתקופתה של רגב כשרה.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב בסקירה של הרכבת על גלגלים
מירי רגב בסקירה של הרכבת על גלגלים
במשרד האוצר הופתעו
(צילום: משרד התחבורה)
עם הגעת הרכבת לנמל אשדוד מיהרה השרה רגב להצטלם לצידה, ומשרד התחבורה הודיע כי "לאחר הרכבת הכלי במרכז הניסויים של משרד התחבורה באשדוד, פעולתו תיבחן במרכז הניסויים ובהמשך בכבישי הארץ. בהתאם לתוצאות יוחלט על שילוב הכלי בפרויקטים המתוכננים לשנים הקרובות, ובהם הקו החום בדרום מטרופולין תל אביב, אשר יחבר בין לוד, רמלה, באר יעקב וראשון לציון".
אלא שעתה שרת התחבורה רגב הכריזה כי החליטה לשנות את ייעודו, מבלי שנערכה עבודת מטה בנושא במשרדי הממשלה ובהפתעה גמורה לגורמי המקצוע. בהודעה מטעמה של רגב נכתב כי במהלך טקס הענקת אות "יקירת השומרון" לרגב, הודיעה השרה לראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן כי "בהנחייתה ייבחר אזור השומרון למקום שבו ייערך הפיילוט לרכבת על גלגלים", וכי הוא "יבוצע כניסוי בין צומת תפוח לתל אביב - במטרה לקדם את התחבורה בשומרון".
בתשובה לפניית ynet בעניין ניסו במשרד התחבורה ליישב את הסתירה וטענו כי תחילה ישמש כלי התחבורה כפיילוט בין תפוח לתל אביב, ואם הוא יצליח יירכשו רכבות נוספות שיופעלו במסגרת הקו החום. אלא שמאחורי הקלעים התקבלה הודעתה של רגב בתדהמה. איש מגורמי המקצוע לא הכיר את התוכנית, במשרד האוצר הופתעו לשמוע את הודעת רגב משום שלא הוקצה תקציב להפעלת הרכבת בשומרון ומעולם לא התקיים על כך דיון מקצועי, ובתכניות של משרד התחבורה, אמצעי התחבורה הזה מיועד לקו החום - כפי שציין המשרד רק לפני שבוע.
מאחר שהובאה לארץ רק "רכבת על גלגלים" אחת, הפעלתה לא תתאפשר לבדה כדי להבטיח רציפות תפעולית בקו בין תפוח לתל אביב גם אם משרד התחבורה ירצה לעשות כן.
ממשרד התחבורה נמסר כי "הרכבת על גלגלים נמצאת באתר הניסויים של נתיבי איילון הממוקם באשדוד, לצורך לימוד הכלי, התקינה והרישוי. הפעלת הרכבת המיועדת מתפוח לתל אביב תהווה פיילוט ראשוני ושלב מקדים להפעלת כלי התחבורה החדיש בתוואים שונים ביניהם הקו החום, מה שידרוש כמובן רכישת כלים נוספים מסוג זה לצורך הפעלת הקו המיועד".
"הבחירה במסלול צומת תפוח-אריאל-תל אביב נובעת מצמיחת הביקוש למערכות הסעת המונים באזור על מנת לתת מענה לכ-15 אלף סטודנטים הלומדים באוניברסיטת אריאל, גידול האוכלוסייה בשומרון וביישובי גב ההר. הגיע הזמן שגם ליהודה ושומרון תגיע רכבת".
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מסר הבוקר בתגובה לפרסום ב-ynet: "יש לי חדשות. בשומרון גרים בני אדם, נושמים את אותו החמצן שנושמים תושבי תל אביב ופולטים את אותו פחמן דו-חמצני. גם הם עומדים בפקקים. עיני לא צרה במה שתל אביב מקבלת, עד לרגע זה תל אביב קיבלה שלושה קווי רכבת קלה, לא יקרה דבר אם תושבי השומרון יקבלו פיילוט רכבת על גלגלים".