הכל היה ידוע מראש, אך דבר לא נעשה: בבתי החולים, הסובלים זה שנים ממצוקת ציוד, חסרות כיום 1,433 מיטות. מנהלי בתי החולים, החרדים מפני החורף הקרב, שיגרו אתמול לשר הבריאות יולי אדלשטיין מכתב התרעה חריף בעניין זה. בתי החולים, לרבות המחלקות הפנימיות, נקלעות מדי חורף למצוקה בגלל השפעת. השנה נוספה לצרה הזו גם הקורונה.
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה ברמב"ם חיפה
מחלקת קורונה ברמב"ם חיפה
1,433 מיטות חסרות בבתי החולים ברחבי הארץ. מחלקת קורונה בבית החולים רמב"ם
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
רק 1.4 מיליון חיסונים לשפעת בישראל. אדלשטיין
(צילום: לע"מ)
למחלקות הפנימיות דרושות בדחיפות 822 מיטות, או במילים אחרות: לבתי החולים דרושות היום עוד 22 מחלקות פנימיות כדי לעמוד במשימות. מנהלי בתי החולים התריעו כי בנוסף לכך דרושות 321 מיטות למערך הטיפול הנמרץ ועוד 290 לאשפוז גריאטרי.
מנהלי בתי החולים כבר התריעו על המחסור לפני יותר מחודש במכתב למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, ובו דרשו תוספת מיטות. לדבריהם, עד עתה הם טרם נענו. "גם ללא מגפת הקורונה, מצוקת האשפוז הפנימי בישראל הינה מצוקה ידועה", כתבו המנהלים.
"קיים חסר כללי של מיטות פנימיות בכל מערך האשפוז. על מנת שנוכל לתת מענה הן לחולי הקורונה ובוודאי לקראת החורף הקרוב, אנו נדרשים לשים דגש על הנושא ולגשר על הפערים האדירים, הקיימים ממילא במערכת". עוד התריעו המנהלים כי "אם התקנים הזמניים של רופאים ואחיות שהתווספו לאחרונה לבתי החולים יילקחו מהם במהלך 2021 - עלולות להיות למהלך השלכות הרסניות על מערכת הבריאות".

בישראל יש כ־16 אלף מיטות בבתי החולים. בגל הראשון הגיעו בתי החולים לתפוסה של 120 אחוזים במחלקות הקורונה, וכתוצאה מכך הצטמצם בהדרגה מספר המיטות במחלקות הפנימיות. כל זאת כאשר משרד הבריאות דרש לאחרונה כמה פעמים להיערך לתרחיש שלפיו 80% מכלל המיטות יוקצו לטובת חולי קורונה.
"בתחילת אוקטובר פנה איגוד מנהלי בתי החולים למשרד הבריאות במספר נושאים לצורך הפקת לקחים כגון ויסות ראשוני ושניוני של אשפוז ומיטות קבועות", אמר ד"ר איתן וירטהיים, מנהל המרכז הרפואי רבין ויו"ר איגוד מנהלי בתי החולים. "המסמך מפרט את היקף המיטות הפנימיות וטיפול הנמרץ הנדרשות. תוספת קבועה של מיטות תאפשר את המשך האשפוז מחדרי המיון העמוסים למחלקות הרגילות, והפניית חולי קורונה למחלקות המיועדות עבורם.
5 צפייה בגלריה
איתן וירטהיים
איתן וירטהיים
"חובה להוסיף מיטות קבועות". ד"ר איתן וירטהיים
(צילום: טרול הפקות בקטנה)
"במהלך הגל השני סבלה אוכלוסיית החולים הרגילים מעומס במחלקות הפנימיות שנותרו. בחלק מבתי החולים בוטלה הפעילות האלקטיבית ולחולים שהיו זקוקים לטיפול נמרץ לא נמצאה מיטה פנויה. במצב בו מערכת האשפוז הייתה בתפוסה מלאה עוד לפני הקורונה, יש חובה להוסיף מיטות קבועות. עד עכשיו משרד הבריאות דיבר על היערכות זמנית למגפה. אנחנו מבינים שהמגפה אינה צפויה להסתיים ועלינו ללמוד לחיות איתה ולהתאים את מערך האשפוז לטובת החולים".

בלגן חיסוני השפעת

רק כשליש ממנות החיסון שהזמין משרד הבריאות הגיעו עד כה לישראל - 1.4 מיליון מתוך 4.2 מיליון. במשרד הבריאות הסבירו בעבר כי במהלך חודש נובמבר תגיע הכמות הגדולה של מנות החיסון, ואתמול העריכו כי כמות גדולה ומשמעותית של חיסונים צפויה להגיע בעוד כעשרה ימים.
ברקע החשש ממחסור בחיסונים, יצר משרד הבריאות בחודש ספטמבר רשימת קבוצות באוכלוסייה להן תינתן עדיפות בקבלת החיסון, ובהם בני 65 ומעלה, ילדים וחולים בשורה של מחלות רקע. עם זאת, בקופות החולים הצביעו על כך שבעוד בקרב קבוצות אלו ההיענות לחיסון נמוכה - חלקים גדולים באוכלוסייה שאינם נמנים עם קבוצות התעדוף אינם יכולים לקבל את החיסון.
5 צפייה בגלריה
"ההיענות של קבוצות הסיכון נמוכה, ציפינו להתנפלות". קופת חולים מכבי
"ההיענות של קבוצות הסיכון נמוכה, ציפינו להתנפלות". קופת חולים מכבי
"ההיענות של קבוצות הסיכון נמוכה, ציפינו להתנפלות". קופת חולים מכבי
(צילום: חיים צח, "ידיעות אחרונות")
בכירים במשרד הבריאות העריכו אתמול כי עם קבלת הכמות המשמעותית של מנות החיסון - תורחב ההתוויה כך שגם יתר האוכלוסייה תוכל להתחסן. בתוך כך יש לציין כי הנגישות לחיסון עשויה להשתנות באופן משמעותי בין קופות החולים והאזורים הגיאוגרפיים השונים.
מבוטחי קופת חולים מכבי, למשל, קיבלו לאחרונה הודעה ובה נכתב: "חשוב לנו לעדכן אותך שחיסוני השפעת יינתנו השנה לקבוצות ייעודיות בלבד, על פי הנחיות משרד הבריאות. אנו נפנה בהודעה אישית לתיאום תור לחברי מכבי בקבוצות אלה. אם בהמשך יורחב מתן החיסונים לאוכלוסיות נוספות - אנו נעדכן על כך". אולם, בכירים בקופה מספרים כי בקרב הקבוצות המועדפות, ההיענות כאמור נמוכה.
5 צפייה בגלריה
חיסוני השפעת
חיסוני השפעת
"המלאים יתמלאו תוך עשרה ימים עד שבועיים". חיסוני השפעת
(צילום: גיל יוחנן )
"ההיענות של אותן קבוצות סיכון נמוכה", אמר בכיר בקופה. "ציפינו להתנפלות ואין התנפלות. אנחנו בשבועיים הקרובים צריכים לקבל מלאים מאוד גדולים והיינו בטוחים שנהיה במחסור. אנשים בריאים שמחפשים חיסון לא מתחסנים כי אנחנו לא יכולים לחסן אותם. קופת חולים לא יכולה לחסן על דעת עצמה את מי שהיא רוצה, אלא חייבת להיצמד להנחיות משרד הבריאות. מאחר שהמלאים תוך עשרה ימים עד שבועיים יתמלאו, אנחנו מתכוונים ללחוץ על משרד הבריאות להרחיב את ההתוויות גם לאוכלוסייה הכללית".
גם בקופת החולים לאומית מספרים על הפער בין היעדר ההיענות לחיסון מצד אלו שיכולים לקבל אותו, לבין הדרישה לחיסון מצד יתר האוכלוסייה. "השנה, בשונה משנים קודמות, נעשות פניות לקבוצות המיועדות קודם לחיסון", אמר ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים מחטיבת הרפואה של לאומית. "עם זאת, יש כאלה שנאסר עליהם להתחסן והם מעוניינים להתחסן, אך אינם יכולים כרגע ולכן מתוסכלים".