2 צפייה בגלריה
לקראת פינוי חאן אל אחמר
לקראת פינוי חאן אל אחמר
חאן אל-אחמר. ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
בג"ץ קיבל הערב (שני) באופן חלקי את בקשת המדינה לדחות את מתן תשובתה בנוגע לדחיית פינוי הכפר הבדואי חאן אל-אחמר, והדיון נקבע ל-1 בנובמבר. השופט נעם סולברג מתח ביקורת על בקשת המדינה לדחייה נוספת של חצי שנה במתן הנימוק לאי-פינוי המתחם, והגדיר את הבקשה לדחייה "מביכה".
"מקץ שנתיים ימים – אין כל חדש תחת השמש", כתב השופט בהחלטה שניתנה הערב. "על אף שבאי כוחה של המדינה טענו לפנינו בעבר על קיומה של דחיפות, ואולי אף בהילות, ביישום החלטותיה, והגם שבית משפט זה אפשר למדינה שוב ושוב ליישם את החלטותיה, דבר לא השתנה - מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיֵעשה".
2 צפייה בגלריה
שופט נעם סולברג
שופט נעם סולברג
השופט סולברג. "בקשת המדינה - מביכה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

לפני כשנתיים דחה בג"ץ את עתירות התושבים המתגוררים במקום, ואישר למדינה להרוס את הכפר ולהעתיק את 180 תושביו לשטח חלופי שנמצא על אדמות ליד המזבלה בעיירה השכנה עיזריה. האיחוד האירופי הביע אז התנגדות עזה להריסת הכפר, והפרלמנט האירופי אף הגדיר זאת "פשע מלחמה".
חודש לאחר מכן, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי המתחם הממוקם בשטח E1 בין מעלה אדומים לירושלים "יפונה, עם או בלי הסכמה. זה לא ייקח הרבה שבועות, זה יהיה הרבה יותר קצר". לאחר שעברו חודשים רבים והמתחם לא פונה, תנועת רגבים עתרה בפעם השישית לבג"ץ, בבקשת צו על תנאי כנגד המדינה, ודרשה שתנמק מדוע איננה אוכפת את החוק ואת יישום פסק הדין בתוך פרק זמן קצוב.
בתנועת רגבים התנגדו בחריפות לדחיית הדיון. "העתירה שבכותרת הוגשה לפני כשנה וחצי, ומאז בירורה לא התקדם ולו במעט", אמרו עורכי הדין אבי סגל ויעל סינמון. "זה כבר הפך לנוהג - בכל פעם שבו מגיע המועד להגשת תגובתה לעתירה, מגישה המדינה בקשות ארכה בטענות שונות ומשונות בדבר ממשלות ביניים שלא מוסמכות להידרש לעתירה, עיכוב של דיוני הדרג המדיני בעניין בשל מגפת קורונה, וכעת נטען כי הממשלה החדשה - המתפקדת מעל ארבעה חודשים - טרם נדרשה לסוגיה.
"סיפור חאן אל-אחמר כבר מזמן לא עומד בפני עצמו", הוסיפו בתנועה, "הוא מזמן הפך דוגמה מובהקת לאופן שבו המדינה מתנהלת - או ליתר דיוק, לא מתנהלת - מול השתלטות הרשות הפלסטינית על שטחי C. המדינה הפרה את התחייבותה המפורשת כפי שבאה לידי ביטוי בפסק דינו של בג"ץ. הגיעה העת לשים קץ להתנהלות קלוקלת זו, להוציא צו מוחלט שיורה על הריסת המתחם לאלתר, ולחייב את המדינה בהוצאות".