יו״ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס הבוקר (יום א') בישיבת שרי כחול לבן לאפשרות שמפלגתו תתמוך ביום רביעי בחוק לפיזור הכנסת שהגישה מפלגת יש עתיד. "את ההחלטה אם לתמוך בחוק נקבל לקראת יום רביעי", אמר גנץ לשרים ולא הרחיב בסוגיית המשבר הפוליטי והצעדים שהוא מתכוון לנקוט.
השרים התעכבו על שינוי האווירה שניכר מכיוון הליכוד, והניסיון לייצר תחושה שהממשלה דווקא מתפקדת. חלק משרי כחול לבן תהו מדוע השר המקשר בין הממשלה לכנסת, דודי אמסלם מהליכוד, נתן אור ירוק לכינוס ועדת השרים לחקיקה שתדון בהצעות חוק שונות, לאחר חודשים ארוכים שפעילותה שותקה.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ
(צילום: מוטי קמחי )
מאחורי הקלעים, למרות הדם הרע הזורם בין המפלגות וראשיהן סביב אי העברת התקציב, עדיין נעשים ניסיונות להשיג בכל זאת פשרה שתאפשר את המשך כהונת הממשלה הנוכחית. בפתח ישיבת הממשלה הבוקר התייחס גנץ לנושא ואמר: "אנחנו שוב בישיבת ממשלה שלא מאשרים בה תקציב. אני מקווה שנצליח לפתור את הנושא הזה, אבל מעריך שזה לא מה שיקרה".
נזכיר כי ב-23 בדצמבר הכנסת תתפזר אוטומטית אם לא יעבור תקציב לשנת 2020, רגע לפני סיומה. הוויכוח נוגע בעיקר למועד העברת התקציב לשנה הבאה - אחרי שבהסכם הקואליציוני נכתב כי עוד באוגוסט יעבור תקציב דו-שנתי, ובפשרה של הרגע האחרון נדחה המועד לדצמבר.

2 צפייה בגלריה
דודי אמסלם בישיבת הליכוד
דודי אמסלם בישיבת הליכוד
השר אמסלם. מאפשר את כינוס ועדת השרים לענייני חקיקה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בכחול לבן האשימו בחודשים האחרונים את נתניהו שהוא מונע אישור תקציב מכיוון שלפי ההסכם הקואליציוני זו האפשרות היחידה שלו לפרק את השותפות וללכת לבחירות, בלי לעזוב את לשכת ראש הממשלה.
בשבועות האחרונים הציעו בכחול לבן את שינוי החוק, כך שאי העברת התקציב לשנה הבאה עד חודש מרץ לא תוביל אוטומטית לבחירות, אלא להתנהלות של תקציב המשכי, כפי שקורה במשך השנה האחרונה - בכל חודש מקבלים המשרדים 1/12 מתקציבם השנתי הקודם. בליכוד דחו את ההצעה ובכחול לבן מנסים ליזום פשרה אחרת.
על פי פשרה נוספת שנבחנת בכחול לבן בימים האחרונים, לליכוד דווקא יינתן זמן נוסף להכנת התקציב ככל שמשרד האוצר יבקש - אולם בחלון הזמן הזה, ועד המועד שיוגדר מחדש לאישור סופי של התקציב, אם בליכוד לא יביאו אותו לאישור, הכנסת תתפזר ונתניהו יפנה את לשכת ראש הממשלה ואת מעונו הרשמי ברחוב בלפור בירושלים.
משמעות הצעת הפשרה הזו היא שינוי ההסכם הקואליציוני והכנסת סעיף חדש, שלפיו פיזור הכנסת על רקע אי אישור תקציב יוביל את גנץ לראשות ממשלה באופן זמני. בכחול לבן עורכים בדיקות והתרחיש טרם הוצג לליכוד.
כך או כך, לפי הצהרת יו״ר יש עתיד, יאיר לפיד, ההצעה לפיזור הכנסת תעלה להצבעה בכל מקרה ביום רביעי ללא קשר לפשרה שתימצא או לא תימצא בין הליכוד לכחול לבן. נדגיש שמדובר בינתיים בקריאה טרומית, וגם אם יהיה לה רוב ביום רביעי, הכנסת לא תפוזר מיד שכן נדרשים אישורים נוספים בוועדות ובמליאה.