האירוע הביטחוני בגבול הצפון: ברקע ההנחיות הברורות של צה"ל לתושבי הצפון להפסיק פעילות בחוץ ולהישאר בבתיהם, ציין אחר הצהריים (יום ב') ראש מועצת מטולה דוד אזולאי כי השגרה ביישוב נמשכה, וכי הוא משוכנע שלא נשקפת סכנה לאזרחים - תושבים ומטיילים.
זמן קצר לאחר מכן הודיע צה"ל כי תושבי הצפון רשאים לחזור לשגרה. בראיון למשדר המיוחד לאולפן ynet אמר אזולאי במהלך התקרית: "נשמעים הדי פיצוצים. מרחב הר דוב זה מרחב צבאי סגור ואין בו יישובים אזרחיים לשמחתנו. ידוע כבר שנים ארוכות שזה מגרש המשחקים בין צה"ל לחיזבאללה. כאיש צבא לשעבר וראש רשות אני שמח שזה קורה שם ולא במרחב האזרחי".
-איזה הוראות קיבלתם? "התושבים הונחו להישאר במרחבים הפרטיים, לא להסתובב ביישוב, למרות שהאירוע לא בגזרתנו. מחכים להנחיות מצה"ל ולפי זה נפעל. בסך הכול היישוב שקט ורגוע. לצערנו אנחנו מורגלים לכך".
-אני מניחה שעברת תדרוך על ידי גורמים צבאיים. "נכון. ואנחנו יודעים מהריטואלים הקבועים שבדרך כלל התגובות הן נגד כוחות צה"ל ולא כוחות אזרחיים. כולי תקווה שאין נפגעים מחיילי צה"ל".
4 צפייה בגלריה
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור התקרית הביטחונית סמוך להר דב בצפון
אזור התקרית סמוך להר דב בצפון
-יש לך מסר לתושבים? "התושבים יודעים ומורגלים. מבחינתנו כרגע זו שגרה. אפשר להמשיך לפעול למרות שהאירוע מאוד קרוב ושומעים את הדי הפיצוצים. אבל מי שמכיר את הריטואל, כל עוד זה לא בתוך היישוב, אנחנו מאפשרים לפעול רגיל. המסעדות פתוחות".
-אתם שומעים את הפיצוצים גם עכשיו? "כן. להבנתי שומעים את התגובות של צה"ל, שומעים את הפגזים. ממתינים להנחיות. לא צריך להיבהל יותר מדי".

4 צפייה בגלריה
צה"ל פורס תותחים בגבול הצפון על רקע המתיחות הבטחונית
צה"ל פורס תותחים בגבול הצפון על רקע המתיחות הבטחונית
פריסת תותחים של צה"ל על רקע המתיחות
(צילום: אביהו שפירא)
בהודעת צה"ל לתושבי הצפון נמסר כי "בהמשך לדיווח על אירוע ביטחוני בצפון, להלן ההנחיות לתושבים המתגוררים ביישובים הבאים: אביבים, אבן מנחם, אדמית, אילון, בית הילל, בצת, ברעם, גורן, גושרים, גרנות הגליל, דובב, דישון, דן, דפנה, זרעית, חניתה, יערה, יפתח, יראון, כפר גלעדי, כפר יובל, כפר סאלד, לימן, מטולה, מלכיה, מנרה, מעיין ברוך, מצובה, מרגליות, משגב עם, מתת, נווה אטי"ב, נטועה, עג'ר, ערב אל עראמשה, קריית שמונה, ראש הנקרה, רמות נפתלי, שאר ישוב, שומרה, שלומי, שניר, שתולה.
"התושבים נדרשים לשהות בבתים. חל איסור על כל פעילות במרחב הפתוח, לרבות עבודות חקלאיות, אתרי נופש ותיירות. בשלב זה, הצירים במרחב חסומים, יש להימנע מביצוע נסיעות שלא לצורך".
לקראת 16:30 קיבלו התושבים בקיבוצי רכס רמים הודעה על פתיחת חלק מהצירים באזור, לכיוון העמק. המועצה האזורית גליל עליון פתחה את מרכז קלור בכפר בלום למי שנתקע ולא יכול לחזור לקיבוץ. ההנחיה התקבלה במקביל לשיחת עדכון שקיים שר הביטחון בני גנץ עם ראש פורום יישובי קו העימות, משה דוידוביץ'.
ראש מועצה אזורית גולן חיים רוקח הוסיף במשדר: "בגזרה שלנו התבקשו להישאר בבתים ולא לנסוע דרך הציר של הבניאס. מעבר לזה הכל שגרה. ממשיכים לטייל וליהנות".
- מה לגבי הדי הפיצוצים? תאר לנו מה אתם שומעים. "המועצה נמצאת באזור קצרין וצריך להבין שהמועצה האזורית גולן זה 1.2 מיליון דונם. אנחנו רחוקים, לא שומעים דבר. בנווה אטי"ב הם שומעים את הפיצוצים ונשארים בבתים. מעבר לכך שום דבר".
- גורמים צבאיים שונים שוחחו איתך על אופציות של הסלמה? "ביום שישי הייתי בתדרוך אצל אלוף הפיקוד והיום אצל מפקד אוגדת הבשן. בסך הכול המרחב האזרחי בשגרה".
- קיבלתם הנחיות מיוחדות לגבי התיירים? "הדבר המדהים הוא שגם אלוף הפיקוד וגם מפקד האוגדה מודעים לנושא התיירות ומבינים שזה בסיס חשוב בכלכלה של הגולן. הם דואגים שנוכל להמשיך כאן כרגיל בלי חסימות. הטיולים, אתרי הטיולים והאטרקציות - הכל פתוח ורגיל".
ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן הוסיף באולפן ynet: "לא נכנסים למקלטים או לאזורים ממוגנים. בסך הכול ביקשו מהתושבים להישאר במרחבים בנויים, בבתים. המתיחות הזאת היא לא משהו חדש. אחנו יישוב שנמצא על הגבול ומכירים את המתיחות לצערי טוב מדי".
דברים דומים אמר זוהר קוז'יקרו, תושב בית הלל, שסיפר: "בסך הכול אנחנו מכירים את האירועים האלה. חווינו אותם מילדות. צריך לקחת הכול בפרופורציה. אני לא מזהה בהלה. יש זהירות והכל בסדר".
מנגד סיפרה לימור לוי ממושב דישון: "התחושות לחוצות. בדקתי ישר שההורים שלי לא במטעים כי זה זמן הקטיף. אנחנו כרגע בבתים וממתינים להוראות. גדלנו באזור ככה שאני מכירה את מה שקורה, ובעיקר דואגת להורים. אנחנו חרדות וחוששות, אבל יחד עם זאת סומכות על צה"ל ועל עצמנו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ עודכנו על האירועים במהלך ישיבות הסיעה שלהם, שאותן עזבו עם קבלת הדיווח. קודם לכן אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד כי "אנחנו עוקבים כל הזמן על מה שמתרחש בגבולנו הצפוני. כשאני אומר 'אנחנו', זה אני, שר הביטחון, הרמטכ"ל - כולנו יחד". הוא הוסיף כי "המדיניות שלנו ברורה. לבנון וחיזבאללה יישאו באחריות לכל התקפה שתצא משטח לבנון נגדנו. שלישית, צה"ל ערוך לכל תרחיש. אנחנו פועלים בכל הזירות למען ביטחון ישראל - קרוב לגבולותינו והרחק מגבולותינו".
פורסם לראשונה: 16:21, 27.07.20