1 צפייה בגלריה
ניצב דורון ידיד
ניצב דורון ידיד
ניצב דורון ידיד. "הפקודים הלכו אחריו בעיניים עצומות"
אחרי שהיה מועמד מוביל לתפקיד מפכ"ל המשטרה ובסופו של דבר לא נבחר, ל-ynet נודע כי מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, פורש ממשטרת ישראל. ידיד הודיע על כך הבוקר (יום ה') לממלא מקום המפכ"ל, ניצב קובי שבתאי, ועדכן גם את קציניו.
בחירתו של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בשבתאי לתפקיד המפכ"ל הבא הובילה גם לטלטלה בסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, ונראה שפרישתו של ידיד היא המשמעתית ביותר. מפקד המחוז, קצין ותיק עם 36 שנות שירות ובעל עיטור המופת לאחר השתלטות על מחבל בירושלים, עלה לכותרות כמי שמפקד בשנה האחרונה על הטיפול בהפגנות הסוערות נגד ראש הממשלה באזור המעון הרשמי ברחוב בלפור.
עם סיום תפקידו איחל ידיד הצלחה לשבתאי והביע הערכה רבה לפועלם של שוטרי משטרת ישראל בכלל ומחוז ירושלים בפרט על "פעילות מקצועית, נחושה ומאתגרת ובתקופה המורכבת בה אנו נמצאים". את רוב שירותו עשה ידיד במחוז ירושלים. הוא גדל ביס"מ וכיהן בשורת תפקידים פיקודיים. את דרגת הניצב קיבל כשהתמנה למפקד משטרת התנועה, תפקיד שמילא כשנתיים ועבורו זכה לשבחים על הורדת שיעור ההרוגים בתאונות הדרכים.
כמפקד מחוז ירושלים התמודד בעיקר עם אירועי הפרות סדר, ובין היתר פיקד על מבצע "פני עתיד" - סביב בואם של עשרות מנהיגים מרחבי העולם לירושלים לציון 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ.

לעין הסערה הציבורית הגיע ידיד בעקבות גל ההפגנות נגד נתניהו שזכו לכינוי "מחאת בלפור". הוא פיקד על הטיפול בהפגנות באופן ישיר, נכח עם הכוחות בשטח ונתן הוראות לשמירת הסדר הציבורי שלעתים הובילו לזעם מצד המוחים ותומכיהם. ברשתות החברתיות ראו בו רבים האחראי לכך שהמשטרה לעתים מתנהגת באגרסיביות מוגזמת מול המפגינים.
בתנועת "הדגלים השחורים", ממובילות המחאה נגד נתניהו, אמרו בתגובה לפרישה כי "את מה שדורון ידיד עשה במשטרת ירושלים חייבים לחקור: עשרות הפצועים, מאות מעצרי השווא, החקירות הפוליטיות ותיוג המפגינים באופן פוליטי. הפרישה אינה מספקת, דרוש ניקיון אמיתי במשטרת ירושלים".
גם בקדנציה של השר הקודם לביטחון פנים, גלעד ארדן, עלה שמו של ידיד כמועמד למפכ"לות – ואולם בסופו של דבר ההחלטה על מינוי מחליף לרוני אלשיך נגררה במשך כשנתיים שבמהלכן כיהן ניצב מוטי כהן כממלא מקום.
בסבב הנוכחי השר אוחנה ראה בידיד כמועמד מתאים, אך לבסוף העדיף את מפקד מג"ב שבתאי. מקורבים ששמעו על החלטתו המתגבשת ניסו להניא אותו מפרישה, ולאפשר לו להמשיך ולשרת באחד התפקידים המרכזיים – אך ידיד הפתיע כשהחליט לפרוש כבר כעת, בשבוע הראשון של שבתאי בתפקידו, ולפני שהציג את תוכנית עבודתו. אתמול גם הודיע על פרישה סגן המפכ"ל, ניצב אלון אסור.

"ברור שהוא ראה את עצמו כמתאים למפכ"לות, אבל השר בחר אחרת והוא מקבל את ההחלטה", אמרו גורמים המקורבים לידיד. "הוא אחד הניצבים היותר דומיננטים במשטרה, ועזיבה שלו את סגל הפיקוד הבכיר היא בהחלט טלטלה. הוא אולי נחשב לקשוח ועם דרישות עבודה קשות, אבל הפקודים שלו מעריכים אותו והולכים אחריו בעיניים עצומות".
אף שמועמדותו עברה את כל האישורים הנדרשים, ביום שישי האחרון הצביעה הממשלה על מינוי שבתאי לממלא מקום המפכ"ל בלבד, ולא כמינוי קבע בינתיים, בשל חוסר הסכמה ועימות פוליטי מתמשך בין שרי הליכוד לשרי כחול לבן.
גלעד כהן ורועי רובינשטיין השתתפו בהכנת הכתבה